In ciuda faptului ca peste o treime din apele minerale ale Europei se gasesc in tara noastra, romanul consuma acest produs cu de patru ori mai putin decat media europeana. "Romanii consuma anual in medie 41 de litri de apa minerala, in timp ce in Germania, de exemplu, consumul se ridica la 150 de litri pe cap de locuitor", ne-a spus directorul general al Societatii Nationale a Apelor Minerale din Romania.

De asemenea, acesta a semnalat o stagnare a consumului de apa imbuteliata. "In ultimii doi ani consumul de apa minerala a stagnat din mai multe considerente. In primul rand cererea este sustinuta de conditiile meteorologice. Cand este cald se consuma mai multa apa. Un al doilea motiv al consumului mai redus este puterea mica de cumparare. In plus de asta, o mare parte din populatia tarii traieste in mediul rural, unde exista fantani", a adaugat directorul SNAM.

Export aproape inexistent

Anul trecut, la nivelul societatilor membre SNAM s-au produs in total 245 de milioane de litri de apa minerala. In prezent, apa minerala este distribuita aproape exclusiv pe piata interna, exportul fiind, practic, nesemnificativ din cauza cheltuielilor mari de transport.

Si mai nesemnificativ este importul, deoarece este solicitat doar de marile restaurante si hoteluri, dovada lipsa datelor referitoare la acest segment. "Cred ca doar 1,5% din productia de apa minerala are ca destinatie alte tari", a incheiat directorul SNAM.

Romanul prefera apa carbogazoasa

Potrivit Rompres, o caracteristica a pietei este ca se consuma cu preponderenta apa minerala carbonatata, respectiv 70 la suta din consumul total de apa minerala. Astfel, preferintele sunt cu totul altele decat in Statele Unite sau in unele tari ale Europei Occidentale, unde peste 90 la suta din consumul total este cel de apa minerala necarbonatata.

Consumul de bauturi acidulate este specific romanilor, iar piata acestor ape minerale este cu mult peste cea din SUA.Cu toate acestea, insa, in Romania consumul de apa minerala imbuteliata, carbonatata sau necarbonatata, este inca redus, doar 7 la suta din nevoia de lichide a unui roman pe an fiind "stinsa" cu apa, restul de 93 la suta fiind reprezentat de alte lichide (bere, vin, lapte, lichide colorate). O explicatie ar fi faptul ca putini romani stiu care este deosebirea intre apa de masa, de izvor sau apa minerala, multi preferand apa de la robinet, in timp ce in tarile UE exista o adevarata cultura a consumului de apa minerala.

Apa minerala - 50% din volumul pietei de bauturi racoritoare

Citeste si:

In prezent, pe piata interna a apelor minerale activeaza mai multi producatori, printre care Romaqua Group - Borsec, European Drinks, Dorna Apemin si Perla Harghitei si Bibco (Biborteni), care impreuna acopera 70 la suta din productia de apa minerala din Romania. Si pentru ca potentialul acestei piete este in crestere, investitorii din acest domeniu nu intarzie sa apara. Potrivit unui studiu realizat in 2004 de Institutul de Consultanta Canadian, piata bauturilor racoritoare din Romania este impartita in cateva categorii, respectiv apa imbuteliata, care detine 50 la suta din volumul pietei, apoi bauturile racoritoare carbonatate, cu 42 la suta din piata, bauturile necarbonatate, cu 7 la suta din volumul pietei, precum si new age drinks (bauturile tonifiante), cu 1 la suta. In total, piata bauturilor racoritoare ajunge la un volum anual de 2,1 miliarde de litri vanduti.

Turismul de sanatate, neexploatat

Organizatia Mondiala a Turismului, care a efectuat recent un studiu privind potentialul turistic al Romaniei, aprecia ca turismul de sanatate poate constitui o categorie demna de atentia investitorilor: "Omul modern se preocupa acum de sanatate. Dezvoltarea turismului de sanatate ar putea constitui o investitie buna". Cu toate acestea, domeniul nu s-a bucurat inca de o atentie deosebita.

In datele studiului se arata ca din numarul mare de locatii termale doar doua au fost modernizate si aduse la standarde internationale. In acelasi timp, insa, comercializarea apelor minerale a avut un curs ascendent si a devenit mai profitabila dupa ce marii producatori au luat afacerea de la imbutelierea de la sursa si pana la desfacerea pe piata.

Consumul la nivel mondial

La nivel mondial, consumul de apa minerala imbuteliata era in 2004 de 154 miliarde de litri, cu 57% mai mare decat cu cinci ani in urma. Studiile internationale arata ca si in zonele in care exista apa buna de baut din punct de vedere al sanatatii, consumul de apa imbuteliata este in crestere. Italienii consuma cea mai mare cantitate de apa imbuteliata, cu 184 de litri pe cap de locuitor, urmati de mexicani cu 169 de litri. Cel mai utilizat ambalaj pentru imbuteliat apa este cel facut din polyethylene terephthalate (PET). La nivel glolbal, circa 2,7 milioane de tone de plastic sunt folosite anual la imbutelierea apei minerale.

Apele minerale

Apele minerale sunt apele ce au un continut variabil de saruri, gaze, substante minerale, elemente radioactive, care le confera proprietati terapeutice. In trecut, denumirea de apa minerala se atribuia tuturor apelor subterane sau superficiale care puteau fi utilizate in scopuri terapeutice. In ultimii ani, apelor minerale destinate scopurilor terapeutice li s-a dat denumirea de ape curative. Ele sunt sarate-iodurate-bromurate, sarate-sulfuroase si izvoare de cura interna cu apa slaba mineralizata sulfuroasa, bicarbonatata, sulfatata, calcinata sodica, magneziana. Apele doro-sodice iodurate bromurate cu degajari de gaze (hidrocarburi usoare printre care predomina metanul) sunt ape de adancime cu concentratie mare, exploatate prin sonde.