Plecand de la reglementarea dreptului de autor in Romania, comunicatul CRP a definit modul in care se poate interpreta ideea de „scurte extrase din articole, folosite pentru revista presei". S-a stabilit astfel ca preluarea fara cost a unor materiale de presa se poate realiza doar in limita a 500 de semne, dar fara a depasi jumatate din articolul sau stirea in cauza.

Au urmat articole in presa, discutii pe Internet, amenintari si acorduri de colaborare. De la acel moment, Internetul a readus presei romanesti un lucru care ii lipsea de multa vreme: nevoia de inovatie tehnologica. A inceput perioada in care ziarele colaboreaza cu Internetul.

Discutia e veche

In ultimul timp, presa traditionala a ajuns la o concurenta bazata pe instrumente deloc folositoare industriei in sine. Pretul a devenit un factor important in alegerea ziarului de catre cititori. Desi nu reflecta cu adevarat cos tul publicarii unui ziar. In acest razboi, veniturile din publicitate sunt vitale pentru supravietuirea publicatiei si pentru completarea veniturilor. Or, pentru a genera venituri din publicitate, mai ales in Internet, website-ul unei publicatii are nevoie de utilizatori.
Hulite acum cateva luni, aratate cu degetul de multi dintre publisherii traditionali, website-urile de tipul „revista presei" pot fi un sprijin in procesul de renastere a publicatiilor traditionale. Acest gen de website-uri popularizeaza numele unui ziar si ii castiga cititori noi, rupand adesea din audienta unor publicatii concurente.

De ce au succes?

Citeste si:

„Cred ca succesul se datoreaza in primul rand echipei editoriale a website-ului, care monitorizeaza presa si selectioneaza cele mai importante stiri ale zilei, punandu-le la dispozitia cititorilor intr-un singur loc. In functie de gradul de interes al unei stiri, acestia ajung mai departe si citesc articolul integral pe site-ul publicatiei respective", explica Mihai Seceleanu, managerul une reviste a presei online.
Caderea tirajului pentru unele ziare in format traditional nu este influentata direct de aparitia website-urilor care preiau articole. Pentru multe publicatii, analiza traficului inregistrat de website-urile proprii aduce in atentie faptul ca, printre generatorii de trafic, un rol important il au paginile virtuale de tipul „revista presei". Astfel, pentru cele mai vizitate cinci website-uri ale unor cotidiene din Romania (cu exceptia celor sportive), un procent de 10 pana la 25% din trafic este generat de website-urile de tipul „revista presei" (conform statisticilor publicate de www.trafic.ro).

Internetul e obligatoriu

Ziarele clasice trebuie sa inceapa sa considere Internetul acela un mediu de afaceri pe care sunt obligate sa il foloseasca. Prezenta online nu este un moft, ci o necesitate generata mai ales de ideea mentinerii in atentia unui public nou, aflat intr-o crestere accelerata in ultimii ani. Dincolo de articolele publicate, un website al unui publisher traditional are nevoie sa devina o adevarata destinatie online. Continutul nu mai este garantia unica a succesului unui website. El trebuie completat de facilitati de citire si alertare a utilizatorului, precum si de personalizarea tipului de articole pe care acesta doreste sa le citeasca. Altfel, in cazul in care publicatia nu reuseste sau nu isi permite sa creeze un astfel de spatiu online, trebuie sa-si lege imaginea de un website care face acest lucru. In aceasta idee am putea observa ca, pentru Romania, la momentul actual, website-urile de tipul „revista presei" aduc publicatiilor traditionale mai multe beneficii decat pierderi.

Ce ne asteapta?

Una dintre tendintele clare este imbinarea continutului propriu cu acela preluat. Modelul care ii fascineaza pe multi este insa Aktualne.cz, cotidian exclusiv online lansat la finalul anului 2005, cu 60 (!) de reporteri angajati dintre care 15 cu o experienta de presa de minimum 10 ani. Aktualne.cz este deja liderul incontestabil al publicatiilor de profil din Cehia.