Initial, Consiliului General al Municipiului Bucuresti respinsese propunerea primarului general, Adriean Videanu privind prelungirea licentelor pentru maxi-taxi. Proiectul de hotarare supus dezbaterii CGMB prevedea "prelungirea valabilitatii actualelor licente de transport pentru maxi-taxi pana la organizarea licitatiei si semnarea contractelor, dar nu mai mult de 31 iulie 2006".

Ulterior, poate cadou de ziua primarului, in urma convocarii intr-o sedinta "de indata" consilierii municipali au aprobat propunerea, dupa ce cu doar doua ore inainte proiectul de hotarare nu a intrunit voturile necesare.
Patronii firmelor de maxi-taxi s-au intalnit saptamana trecuta cu Videanu, solicitandu-i acestuia prelungirea valabilitatii licentelor pentru actualele trasee, precum si modificarea conditiilor de participare la licitatia programata de municipalitate pentru data de 7 iunie.

Videanu declara, joi dimineata, imediat dupa intalnirea cu operatorii de maxi-taxi, ca licentele pentru serviciul de transport vor fi prelungite cu cel putin 30 de zile, pana la organizarea licitatiei pentru cele 17 rute stabilite prin noul regulament de functionare a operatorilor de maxi-taxi. Noul proiect de sistematizare a retelei secundare de transport public de tip maxi-taxi prevede eliminarea traseelor din zona centrala a Bucurestiului. Urmare acestui proiect, transportatorilor li s-au atribuit mai multe noi trasee, dar acestea nu corespund cerintelor de mobilitate a calatorilor.

Pe langa aceasta, "traseele care ne revin sunt extrem de dificile. Multe dintre ele se desfasoara printre blocuri, altele nu sunt asfaltate, nici macar pietruite, sa nu mai vorbim de gropile din asfalt. Sunt convins ca atribuirea traseelor s-a facut cu degetul pe harta fara a se cunoaste starea drumurilor", a spus Virgil Casmoiu, secretar general al Federatiei Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.

Videanu se contrazice

Eliminarea traseelor care strabat centrul Bucurestiului a fost stabilita in urma mai multor considerente. In primul rand ar fi congestionarea traficului, pentru care, pe semne, vinovati s-ar face transportatorii in regim de maxi-taxi. Aici, insa primarul Capitalei se pare ca se contrazice. "Intr-un interviu televizat, Videanu a declarat ca principalul motiv pentru care prelungeste valabilitatea licentelor este volumul ridicat din aceasta perioada al lucrarilor stradale, iar microbuzele se pot strecura mai usor. Deci pana la urma incurcam circulatia, sau o fluidizam?", ne-a spus Ivan Nicolae, membru FNPTRR.

70% dintre operatori au masini luate in leasing

Citeste si:

Operatorii de maxi-taxi spun ca in momentul in care vor trebui sa renunte la actualele rute, multi dintre ei vor da faliment. Mai mult de atat, potrivit reprezentantilor Federatiei, circa 70% dintre operatori au masini luate in leasing, iar multi dintre ei au girat cu casa. "De la Primarie ni s-a sugerat sa cumparam autovehicule noi, sa fim in conformitate cu normele. Toti am facut-o. Am achizitionat masini in leasing si am girat cu casa. Acum, daca falimentam, ce facem? Suntem in situatia de a ramane fara case", a adaugat Nicolae.

Acesta spune ca un operator care are 4 masini in circulatie, poate pierde in urma noului program aproape doua miliarde de lei. "In cazul in care nu se va face nimic pentru remedierea problemei, vom iesi cu masinile in semn de protest. Doi dintre operatori au spus ca isi vor da foc masinilor in fata Primariei", sustin reprezentantii operatorilor in regim de maxi-taxi.

Municipalitatea a modificat si data licitatiei pentru desemnarea operatorilor maxi-taxi pe cele 17 rute periferice, aceasta fiind programata pentru 20 iulie, fata de cea initiala, respectiv 7 iunie, preciza Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi si Siguranta Circulatiei din cadrul Primariei Capitalei, inaintea convocarii sedintei "de indata" a consilierilor municipali.

Calatorii nu sunt de acord cu programul

In urma proiectului, FNPTRR a realizat un studiu confom caruia bucurestenii nu sunt de acord cu noua decizie. "Dintr-un sondaj efectuat pe numai un singur traseu, din cele 600 de persoane chestionate, nici una nu a fost de acord cu modificarea actualelor trasee deja cunoscute de calatori care sunt multumiti de prestatia operatorilor, dar nu si de programul propus de Primarie", se arata intr-un comunicat al federatiei.

Conform transportatorilor, prin acest nou program calatorii vor fi obligati sa foloseasca 2-3 mijloace de transport pentru a ajunge la destinatia dorita. "Prin acest program, Primaria limiteaza drepturile cetatenilor de a-si alege singuri mijlocul de transport. Operatorii platesc taxe si impozite nu numai pentru folosirea unei anumite zone administrative a Bucurestiului, ci pentru intreaga retea stradala", se mai arata in comunicat.