Sondajele, barometrele de opinie publica si studiile institutelor de cercetare se intersecteaza de 15 ani intr-un singur punct: increderea neclintita a romanilor in Biserica Ortodoxa Romana si Armata. Inainte de a explica sursa acestei sustineri, specialistii au punctat diferenta dintre Dumnezeu si Biserica si au amintit ca nu sintem singurii europeni care crediteaza cele doua institutii.

Clientii sint tratati egal

"Cei mai multi dintre romani se refugiaza la adapostul unor institutii care ofera avantajele perenitatii si recognoscibilitatii. Caci Biserica si Armata au existat 'dintotdeauna>> si au semnalat tuturor, prin uniforme usor de recunoscut, legaturile strinse dintre cei care le slujesc. Romanii cauta astfel repere stabile mai degraba in sutane si epoleti", este de parere psihologul Alfred Dumitrescu.

Sociologul Gabriel Badescu enumera asemanarile dintre cele doua institutii: "Conservatoare, percepute a avea un caracter national si unificator, spre deosebire de celelalte institutii unde apar interese diferite care trebuie negociate", "modul lor de functionare este cunoscut si usor de inteles, iar tratamentul de care au parte 'clientii>> este in mare masura egal". Sociologul mai atrage atentia ca nici Armata si nici Biserica nu pot influenta calitatea vietii, asa ca nemultumirile locuitorilor nu se pot indrepta catre ele.

Citeste si:

Vot de blam

"Biserica este moralmente confundata cu Dumnezeu. Din pacate, sondajele nu diferentiaza increderea in Biserica si Dumnezeu", spune teologul Teodor Baconsky, adaugind ca religiozitatea larg afisata a romanilor are mai curind semnificatia unui vot de blam la adresa sistemului politic. "Refugiul oamenilor in credinta religioasa nu reflecta neaparat optiunea lor spirituala - si asta se observa din decaderea exigentelor etice ale majoritatii - cit sentimentul ca institutiile laice nu le pot satisface nici macar asteptarile de baza.

Pe de alta parte, increderea in Biserica - privita ca paznic al traditiilor patriarhale - denota frica indivizilor fata de consecintele modernizarii", explica Baconsky. Si Vlad Naumescu, apropiat mediului greco-catolic din Romania, insista pe aceasta idee facind comparatie cu vecinii slavi: "In Ucraina, ca si in Romania, biserica iese bine in sondaje. Privind mai indeaproape insa, afli ca oamenii inteleg prin Biserica 'un loc de rugaciune>>, adica in afara cotidianului. Pentru ei, Biserica nu se confunda cu natiunea, iar credinta e separata de politic. Individul nu mai are nevoie de Biserica-institutie, ci isi construieste singur spiritualitatea care i se potriveste mai bine".