In anii de dupa 1989, circa 750.000 de copii romani au parasit scoala inainte de incheierea clasei a opta. Recensamantul din 2002 a descoperit ca circa 70.000 de tineri intre 15 si 25 de ani erau analfabeti. Unii dintre ei nu au calcat, de fapt, niciodata intr-o clasa, altii s-au multumit cu doi-trei ani de invatatura, altii au mers ceva mai departe, fara sa obtina insa certificatul de absolvire a cursurilor gimnaziale. Dupa o scurta perioada de scadere la sfarsitul deceniului trecut, rata de abandon scolar a ajuns din nou la cote ingrijoratoare in ultimii ani. Daca se va continua in acest ritm (1,5 spre 2% pe an), jumatate de milion din cele 3,5 milioane de elevi care au fost inscrisi in anul scolar 2005/2006 nu vor reusi sa termine opt clase.

"In opinia mea, deficitul de educatie este cea mai mare problema a Romaniei, mai mare decat coruptia, restructurarea economica sau starea infrastructurii", crede profesorul universitar Mircea Cosea. El spune ca aceasta criza a educatiei se va vedea, ca impact in economie, peste 10-12 ani si ca, pentru a preintampina efectele negative, sistemul de invatamant ar trebui sa fie obiectivul numarul unu de dezvoltare in urmatorii ani. "Irlanda a facut investitii majore in educatie si uitati unde a ajuns. O populatie bine pregatita este un factor de crestere economica mai important decat resursele naturale sau pozitia geografica", spune Cosea.

In lipsa unui sistem educational performant, care sa reuseasca sa-i atraga si sa-i tina aproape pe copii si tineri, ne putem astepta ca o parte importanta din forta de munca tanara sa fie necalificata. Lucru care nu va face decat sa scada sansele de succes ale companiilor locale si sa-i indeparteze pe investitorii straini.

si bugetul de stat este direct afectat de fenomenul de parasire in masa a sistemului de invatamant. Asta mai ales ca cei care au abandonat scoala la inceputul anilor ‘90 au acum deja peste 20-25 de ani, iar cei care au facut-o la sfarsitul deceniului trecut sunt si ei, in cea mai mare parte, adulti. Impactul direct este foarte clar: o persoana care de-abia a terminat cateva clase are mai mari sanse sa devina asistata social sau delincventa decat, sa zicem, un absolvent de liceu sau de scoala de ucenici.