Potrivit rezultatelor unui studiu Synovate, romanii (49%) si rusii (53%) considera ca a actiona dupa regulile companiei este mai important decat sa ai initiative, ei gandind ca integrarea in organizatie, prin adoptarea normelor, este o cale sigura pentru pastrarea locului de munca. "Angajarea si promovarea prin sistemul relatiilor ii face pe romani neincrezatori in rolul competentei personale, ceea ce nu se intampla in tari in care etica muncii este mai putin influentata de acest factor", afirma psihologul Aurora Liiceanu.

"Jobul satisfacator si climatul pozitiv, adaugate unui castig multumitor sunt aspecte mai importante decat salariul. In tarile bogate, motivatia intrinseca, placerea de a munci este valorizata, odata ce trebuintele de baza sunt facil asigurate". In schimb, din cauza saraciei, romanii acorda salariului un rol principal. Orice compensatie materiala este suficienta pentru stabilizarea angajatului, sintagma "salariu bunicel, masina si telefon mobil" fiind adesea folosita pentru a alina orice insatisfactie profesionala, anxietate fata de viitor sau efort de ascensiune.

Salariul, motivul suprem pentru un nou loc de munca

Un studiu realizat recent de Synovate, compania de cercetare de piata a Aegis Group plc, releva faptul ca salariul mai bun este primul motiv invocat pentru schimbarea locului de munca. Cercetarea a fost efectuata pe un numar de 2.675 de respondenti din Bulgaria, Republica Ceha, Franta, Hong Kong, Ungaria, Romania, Rusia, Singapore si Ucraina si a avut ca principal obiectiv studierea atitudinii angajatilor fata de serviciu.

Citeste si:

Analizand rezultatele inregistrate exclusiv in Romania, constatam ca angajatii sunt destul de conservatori in ceea ce priveste locul de munca, putini afirmand ca si-ar schimba serviciul in urmatoarele 12 luni. Este vorba insa de un atasament mai degraba mercantil, decat afectiv, pentru ca 70% din cei care manifesta intentia de a-si gasi o noua slujba sustin ca ar renunta la actualul loc de munca numai daca li s-ar oferi un salariu mai bun. Asadar, in cazul romanilor, "banul face diferenta", sau "ce-i in mana nu-i minciuna", in sensul ca exista prea putine motive pentru a parasi un mediu caldut si a se angaja intr-o companie noua, despre care nu stiu prea multe.

"In afara de cresterea salariala, cu implicatii directe asupra stilului lor de viata, nimic nu pare a fi atat de palpabil tentant incat sa ii determine sa-si schimbe serviciul", constata Adina Vlad, sociolog, client service director la Synovate Romania. "Nevoia de securitate la locul de munca este cu atat mai evidenta cu cat 49% din respondenti sustin ca "pentru a ajunge in varf, este mai important sa joci/sa actionezi dupa regulile companiei, decat sa urmaresti sa obtii performante". Romanii tind sa minimizeze pe cat posibil riscul si initiativa la locul de munca, deoarece acestea le-ar putea afecta stabilitatea. Riscand pentru a avansa, pot pierde ceea ce au deja. Ei sunt dispusi sa riste, dar numai in contextul unui beneficiu material semnificativ", adauga Adina Vlad.

In opinia psihologului Aurora Liiceanu, romanii, inca neadaptati la realitatea somajului, la disfunctionalitatile pietei muncii, dar si din cauza saraciei si a politicilor sociale populiste, acorda salariului un rol principal in cautarea unui alt loc de munca, celelalte motive pentru schimbare - promovarea, un mediu de lucru mai bun, un program mai convenabil etc. - fiind nesemnificative. "Romanii par interesati mai mult de bani, nu au valoarea timpului si sunt conformisti: atenti la politicile companiei, fara initiativa, orientati catre ierarhie si nu catre obiectivele muncii.