Un avion de clasa mica tip TurboLet 410, fabricat in fosta Cehoslovacie, care efectua o cursa charter-cargo pentru Regia Autonoma "Posta Romana", s-a prabusit, ieri dimineata, la cateva sute de metri de pista Aeroportului International Iasi, in padurea Ciric, chiar pe soseaua care leaga aerogara de un cartier aglomerat al Iasiului. Echipajul de zbor, compus din doua persoane de cetatenie maghiara, a murit pe loc. Aerul rece si zapada au facut ca padurea sa nu se aprinda de la kerosen, dar avionul infipt in sosea a fost cat pe ce sa faca si alte victime. Ieri dimineata, Aeroportul International Iasi. Slujbasii aeroportuari din turnul de control se minunau, in jurul orei 8,10, de ce cursa charter-cargo care decolase, la 7,08, de pe Aeroportul Baneasa nu intrase in campul vizual, iar echipajul nu ceruse permisiunea de aterizare. Desi fulguia, vizibilitatea era buna, iar pista fusese curatata de zapada cazuta peste noapte.

Teoretic, echipajul nu avea cum sa intampine probleme la aterizare. In timp ce salariatii din turnul de control incercau sa se dumireasca, medicul aeroportului plecase cu masina din aeroport spre Iasi, prin padurea Ciric. La cateva sute de metri de pista si la cateva zeci de metri in fata Daciei sale (Solenza, inmatriculat IS-05-BRY), un avion de capacitate mica s-a infipt, asurzitor, in sosea, jumulind copacii din padure. Speriat, medicul a oprit la timp masina si i-a sunat pe colegii de la aeroport. In nici cinci minute, pompierii inconjurau aeronava fumeganda, distrusa complet, si puneau jeturi puternice de apa pentru ca kerosenul sa nu se aprinda, iar avionul sa nu sara in aer.

Aerul rece si zapada au facut ca explozia sa fie evitata in urma impactului cu carosabilul. Incendiul a fost stins complet, in nici o jumatate de ora. Cand au putut interveni, pompierii aeroportuari, ajutati si de cei militari de la Grupul "Gr. Sturdza", au gasit in maldarul de fiare doua trupuri carbonizate, adica membrii echipajului, pilot si copilot. Dupa apelul facut la pompieri, Serviciul de Ambulanta si echipajul de descarcerare de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, la ora 8,20 au fost alertate si autoritatile iesene. Perimetrul a fost securizat, iar accesul interzis cu desavarsire, mai ales gazetarilor. Dupa ce medicii au constatat decesul, cele doua cadavre au fost duse la morga Spitalului "Sfantul Spiridon", pentru necropsie. In mormanul de cenusa si fiare afumate s-au gasit mai multe documente, printre care actele echipajului.

Capitanul Gyzo Sebok (41 de ani), pilot, si copilotul Peter Cziraki (40 de ani), ambii cetateni maghiari, angajati ai firmei "Farma Air" Ungaria. Initial, anchetatorii au crezut ca este vorba de trei victime, indusi in eroare de un... manechin, adica un colet special transportat pe calea aerului la Iasi. A fost gasit si un pasaport pe numele unui cetatean din orasul iesean Targu Frumos, Grigoriu Costel, nascut la 7.12.1964. "In momentul in care am ajuns, pompierii isi faceau treaba, iar avionul fumega. Cei doi piloti erau morti, carbonizati. Au murit la impact, care a fost deosebit de puternic. Sunt doar doua victime, lucru confirmat si de la Baneasa. In avion exista si un manechin", a precizat Radu Prisacaru, prefectul de Iasi. "Avionul era o cursa charter a unei companii care facea in mod curent zborurile pe aeroporturile din Iasi, Timisoara si Cluj pentru posta DHL si Posta Romana. La ora 8,15, trebuia sa aterizeze. Echipajul de zbor inca nu intrase in zona de vizibilitate si de legatura cu turnul de control. Cutiile negre, afumate, au fost separate pentru comisia de la Bucuresti, compusa din producatorul ceh, patronul companiei din Ungaria si Inspectia Aeronautica Romana", a declarat si Lucian Flaiser, presedintele CJ.

Citeste si:

La ora 11, prefectul si presedintele Consiliului Judetean Iasi insistau telefonic ca la locul tragediei sa vina, totusi, procurori ai Parchetului Curtii de Apel Iasi, pentru a coordona ancheta, pana la sosirea echipei specializate de la Bucuresti. Intre timp, in saci din plastic se incarcau parte din cele peste 300 kg de efecte postale asigurate (corespondenta interna si externa prioritara, in special scrisori si colete mici) aflate la bordul aeronavei. Aparatul de zbor de clasa mica - tip TurboLet 410, care circula in toata lumea, in greutate de 4 tone, avand doua motoare turbopropulsoare, ce atinge viteza de croaziera de pana la 365 km pe ora, cu capacitate de transport de 19 persoane sau greutate de pana la 6,4 tone, avand lungimea de 14,47 m si inaltimea de 5,3 m, fabricat acum mai bine de zece ani in fosta Republica Cehoslovacia - aterizase pe Baneasa, ieri dimineata, in jurul orei 5, pentru a lua colete si a le duce la Iasi.

Cursa, care nu este una regulata, zbura pe ruta Budapesta - Bucuresti - Iasi. Avionul fusese inchiriat de firma de transport aerian "EuroJet" SRL Bucuresti (detinuta, se pare, de omul de afaceri Dinu Patriciu) pentru transportul de colete rapide ale Postei Romane. Doar "EuroJet" detinea drepturile de trafic comercial. Intarziati cateva ceasuri, procurorii au adunat probe pentru a se stabili daca tragedia aviatica a fost consecinta unei erori de pilotaj sau a unei defectiuni tehnice. Printre ipotezele producerii accidentului aviatic se numara si aparitia fenomenului de jivraj (depunerea de gheata pe fuselaj in timpul zborului). Comisia de ancheta a discutat si cu martori oculari (intre care un sofer care deszapezea cu o Vola calea de acces spre aeroport si care a vazut cum a cazut avionul pe verticala), martori care au povestit ca aparatul a zburat mai intai inclinat si apoi s-a prabusit fumegand in padure.

Printre tragediile aviatice produse la Iasi, de departe cea mai grava a fost cea din anii '60, cand o aeronava plina cu pasageri s-a infipt in dealul Barnova. La 1 septembrie 1995, un elicopter al Ministerului Apararii Nationale s-a prabusit in padurea Mogosesti, doi membri ai echipajului de zbor si 3 ofiteri superiori (doi generali si un colonel de armata) sfarsind la cateva ore dupa ce, la unitatea de jandarmi din Iasi, a fost depus juramantul si a fost adus drapelul de lupta. Pilotul Vlad Volosevici murea la spital dupa mai multe zile de coma dupa ce s-a prabusit, la 5 mai 2001, imediat ce planorul sau fusese remorcat cu un automotor. La 14 august 2004, un motodeltaplan cu doua persoane la bord s-a prabusit la marginea padurii Ciric, echipajul scapand, ca prin minune, cu viata.