Firma care asigura mentenanta la metrou califica solicitarile sindicalistilor privind cresterea salariilor cu 32 la suta ca fiind fara baza reala si imposibil de realizat.

Mai mult de atat, Metrorex nu a platit de zece luni serviciile prestate de Alstom, societatea in cauza. Solicitarile Uniunii Sindicale Libere Metrou constau intr-o crestere salariala de 28 la suta, iar pe ansamblu aceasta inseamna, in fapt, o crestere de circa 32 la suta, avand in vedere sporurile asociate activitatii, care au caracter permanent si care practic dubleaza salariul tarifar, sustine firma Alstom, intr-un comunicat de presa.

USLM nu s-a lasat mai prejos, acesta declansand ieri un protest in fata sediului operativ al companiei, sindicalistii amenintand cu greva generala in cazul in care nu li se vor rezolva solicitarile. Comunicatul mentionat mai arata ca declansarea grevei nu a indeplinit toate etapele legale de parcurgere, omitandu-se concilierea in cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca.

Procent nejustificat

De aproape doi ani, Metrorex nu accepta aplicarea formulei de actualizare a pretului stipulat in contract.
De asemenea, Alstom Transport Romania considera ca variatia indicatorilor economici care ar putea fundamenta o crestere salariala - inflatia, salariul mediu pe economie - nu justifica procentul de majorare solicitat, conform comunicatului. Alstom Transport Romania sustine ca a propus reprezentantilor sindicatului o crestere de trei procente, intr-o prima etapa, si o noua majorare de cinci la suta, odata ce Metrorex va efectua platile restante rezultate din aplicarea formulei de actualizare a preturilor.

Propunerea a fost refuzata, insa, de sindicalisti, sustin reprezentantii firmei.
De asemenea, managementul Alstom a propus sindicatului si trecerea catre o noua grila de salarizare care sa aiba in vedere performantele si sa nu se bazeze doar pe prezenta, profesie si vechime, asa cum este acum.

Managementul Alstom considera actuala grila invechita, "mostenita" din structuri care nu se mai regasesc in mediul actual de afaceri din Romania si construita pe principii care nu corespund activitatilor economice dintr-o economie de piata.
"Din pacate, desi formula ar putea permite venituri mai mari pentru cei competenti, sindicatele au refuzat sa discute si aceasta propunere", sustine administratia.

Compensatii financiare intre 17 si 27 salarii medii

Pozitia companiei franceze tine punctual piept acuzelor reprezentantilor USML. Una dintre nemultumirile lucratorilor de la metrou este faptul ca "350 de salariati au fost disponibilizati prin oferta voluntara la data de 01.12.2005".

Citeste si:

Raspunsul Alstom a venit prompt, aratand ca angajatii au plecat cu acordul partilor, fiecare dintre ei primind compensatii financiare intre 17 si 27 salarii medii.

O alta acuza adusa firmei a fost cea ca din aprilie 2005 muncitorii nu au mai obtinut nici o majorare salariala, managerii Alstom contracarand cu afirmatia ca in anul 2005 fiecare angajat a primit o crestere salariala intre 6 si 14% prin majorarea cu 2 clase de salarizare.

Contraargumente

Totodata, sindicatul de la metrou argumenteaza solicitarile sale prin cresterea inflatiei ("Inflatia pe anul 2005 a depasit 9%"), respectiv scaderea puterii de cumparare ("circa 25%"). Contraargumentele societatii franceze nu au intarziat sa apara: "Inflatia in anul 2005 nu a depasit valoarea de 9% (valoarea exacta este de 8,6% - n.r.). Conform statisticilor INS, cresterea Indicelui Preturilor de Consum a fost de aproximativ 8 % in perioada dec. 2004 - dec. 2005. In plus, datorita aprecierii leului puterea de cumparare a crescut".

"Salariul mediu net pe companie este de 1.362 RON"

Cat despre salarii, USLM aminteste ca salariul minim din Ramura Transporturi stabilit prin acest Contract Colectiv de Munca este de 540 RON, fata de salariul minim din Alstom SA, care este momentan de 420 RON. La acesta, reprezentantii societatii au punctat:
"In acest moment, salariul minim tarifar acordat in cadrul Alstom Transport este de 549 RON.
Salariul minim indicat de USLM corespunde clasei celei mai mici de salarizare, clasa I, in vreme ce toti angajatii nostri sunt incadrati de la clasa de salarizare IV in sus.

La acesta se adauga: sporul de metrou; sporul de vechime; sporul pentru conditii nocive; sporul pentru lucrul in timpul noptii; sporul pentru lucrul sambata, duminica si sarbatori legale; al 13-lea salariu platibil in transe trimestriale; prima de 1% platibila tot trimestrial; tichete de masa si calatorii gratuite.
Ca urmare, salariul mediu net pe companie este de 1.362 RON", se arata intr-un comunicat al Alstom.
In opozitie cu cele declarate de catre USLM, CCM unic la nivelul ramurii de transporturi nu este aplicabil companiei Alstom.

Activitatea prestata de catre Alstom Transport este una de servicii de intretinere vagoane de metrou.