Cu „Cosmo“ ai zice ca esti la per tu, „Avantaje“ te automotiveaza, iar cu „Tango“ pasesti increzatoare in cuplu.

Redundanta in discurs abunda, insa, in revistele pentru femei. Piata revistelor glossy pentru femei este impartita intre brandurile internationale importate si produsele marca "Fabricat in Romania".

Prima revista pentru femei care a spart gheata pietei din Romania, dupa mult timp in care "Femeia" facea legea pe tarabe, a fost "Avantaje", un brand importat in 1995 din Marea Britanie. "Avantaje" a fost pentru presa glossy ceea ce a fost PRO TV pentru televiziune: a dat startul, a civilizat piata, a creat concurenta pe acest segment. Iar succesul a fost pe masura: tirajul de start de 60.000 de exemplare s-a dublat in scurt timp si produsul s-a mentinut ca lider pe piata ani buni.

In urmatorii ani s-au lansat "Unica" si "Elle" si, treptat, publicul a fost inghitit de importurile celebre, dar si de produsele romanesti, alternative moderne la formula practica si cuminte a revistei "Avantaje", care a scazut la 36.000 de exemplare. Nici celelalte publicatii lansate nu au reusit sa-si pastreze numarul initial de cititori, cele mai multe injumatatindu-si cifrele de vinzare.

Variatiuni pe aceeasi tema

Revistele glossy se bat cam pe acelasi target: femeile de 25-35 de ani, moderne, independente, cu venituri medii sau mari, active, interesate de problemele legate de culplu, moda si cariera, care, intr-un cuvint, "stiu ce vor". Subiectele sint la fel de redundante: moda, stil, probleme de cariera, cuplu, familie si sfaturi pentru gospodarie. Se disting insa prin modul in care pun problema si prin diferentele de discurs. "'Cosmopolitan>> a fost prima revista care s-a adresat la persoana a doua singular", spune redactorul-sef, Anca Ciuciulin.

Femeile conservatoare se orienteaza mai degraba spre "Avantaje", din care invata lucruri practice pentru casa lor si citesc articole de automotivare. Intelectualele sofisticate citesc "Tabu" si sint fani Pascal Brucker, iar adolescentele citesc "Bolero", ca sa se asigure ca vor fi primele care vor cumpara ultimele accesorii din colectia de vara.

Corpul feminin este un subiect abordat in toate revistele de femei in mod obsesiv, iar cititoarelor li se inoculeaza ideea ca trebuie sa arate ca fetele retusate in Photoshop de pe coperte.

"Colonizarea"

Cele mai cunoscute branduri internationale sint "Cosmopolitan" (SUA), "Elle" (Franta) si "Avantaje" (Marea Britanie). Soarta lor a diferit in functie de permisivitatea contractului de cumparare a licentei.

"Cosmopolitan" pastreaza 75% din reteta originala, iar americanii supravegheaza cu exigenta acest lucru. "Nu ne simtim constrinsi. Reteta e atit de buna, incit ar fi absurd sa ne apucam sa o modificam, cita vreme ea a functionat asa atiti ani", spune redactorul-sef adjunct, Anca Ciuciulin. Mai bine de jumatate dintre articole sint traduceri din editia americana, comune celor 52 de editii internationale.

Si "Elle" a pastrat multe articole comune cu celelalte editii. "Putem publica in Romania un editorial de moda realizat in Germania, dupa cum 'Elle>> Portugalia sau 'Elle>> Africa de Sud au editoriale din Romania", spune Cristina Simion, director Edipresse. "Avantaje", in schimb, a fost de la inceput diferita de editia britanica, "Esentials". "Ni se permite sa autohtonizam produsul pe masura pietei de aici", explica Daniela Palade Teodorescu, redactor-sef "Avantaje". Editia romaneasca are in comun cu cea britanica doar conceptul grafic, sectiunea de retete, decoratiuni, gradina si partea de "real life story", cu povesti neobisnuite din viata cititoarelor.

Marii si palarii

"Beau Monde" a aparut initial in Olanda, iar la inceput editia romaneasca semana mult cu cea originala. Redactorul-sef, Laura Luca, sustine totusi ca nu este un brand importat. "E o formula 100% locala si nicidecum un brand international." In iunie 2003, revista s-a repozitionat. "Inainte era semiglossy, cu un numar mai redus de pagini, si era axat pe viata, lumea starurilor si stilul lor de viata; acum l-am adus intr-o zona eminamente feminina, cu accent pe moda, stil si shopping. Se voia ceva cu adevarat glossy, insa s-a observat ca nu exista cerere si s-a renuntat", explica Luca.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.