Cu cateva saptamani inainte de raportul de tara, societatea civila atrage atentia ca pregatirile de aderare a Romaniei au numeroase lacune. Nu prea exista vointa politica pentru stoparea coruptiei, progresele in reforma administratiei publice sunt prea putin satisfacatoare, iar reformele in justitie sunt ambitioase, dar nu au implicatii practice vizibile.
Fundatia pentru o Societate Deschisa, Centrul de Resurse Juridice si Centrul de Resurse pentru Comunitatile de Rromi au prezentat ieri un raport cu privire la cateva dintre derapajele si contradictiile institutionale din zona politicului, a justitiei, coruptiei, respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si ale minoritatilor. Reprezentantii celor trei organizatii au precizat ca sustin ferm aderarea Romaniei la 1 ianuarie 2007, indiferent de o eventuala monitorizare speciala din partea UE.

Viata politica, marcata de tensiuni

Una dintre conditiile esentiale pentru aderarea la UE o reprezinta stabilitatea politica. Plecand de la aceasta premisa, raportul celor trei organizatii atrage atentia ca viata politica este marcata de tensiuni. Iar acestea au putut fi constatate la toate nivelurile: in cadrul coalitiei de guvernare, in cadrul Aliantei, in relatiile dintre Presedintie si Guvern, dar si intre Parlament si Guvern. In acest context, presedintele FSD, Renate Weber, a remarcat ca "in momentul de fata exista un executiv dual, iar intre presedinte si premier exista mai mult decat o tensiune".
In plus, raportul constata faptul ca, desi PNL si PD nu se inteleg, liderii Aliantei spun ca aceasta structura trebuie sa reziste cel putin pana la 31 decembrie 2006, "de dragul aderarii la UE". Iar dupa aceea vor decide daca vor respecta sau nu colaborarea pana in 2008, asa cum au decis initial, prin protocolul de functionare.

"Este dificil sa apreciezi cat de eficient poate fi un guvern in astfel de circumstante", apreciaza autorii raportului. Concluzia este una destul de simpla. Confuzia politica afecteaza drumul catre o democratie puternica, iar situatia trebuie indreptata cat mai curand posibil, daca Romania vrea sa fie considerata un partener de incredere.

"Este obligatoriu ca tara noastra sa aiba stabilitate politica nu doar pentru a transmite un mesaj pozitiv catre Bruxelles, ci si pentru ca numai astfel se vor realiza reformele necesare", a spus Renate Weber.

Pasii anticoruptie sunt destul de timizi

Citeste si:

In ceea ce priveste coruptia, raportul arata faptul ca Guvernul a facut cativa pasi pentru a diminua nivelul coruptiei, in principal prin promovarea unui mecanism de prevenire a acestui fenomen. Dar la nivelul elitei politice, vointa politica privind anticoruptia nu este conclusiva. Exempul edificator dat in acest sens a fost respingerea ordonantei DNA in Parlament.

Drepturile minoritatilor sunt inca lacunare

O alta problema este cea privind drepturile minoritatilor nationale. Desi admite faptul ca au fost facute progrese, iar in momentul de fata aceste drepturi sunt garantate de Constitutie, societatea civila apreciaza ca amanarea aprobarii statutului minoritatilor este un semnal negativ.

"Desi a existat o intelegere la nivelul coalitiei de guvernare pe aceasta tema, o retorica nationalista a revenit in discursul public", se aminteste in studiul celor trei organizatii. Acestea constata ca, in acest context, problema corectarii si adoptarii legilor astfel incat sa fie eliminata orice posibila discriminare pare sa fie mai indepartata ca niciodata.

In concluzie, cele trei ONG-uri apreciaza ca slabiciunile constatate in acest studiu pot fi corectate in timp si nu vor afecta aderarea Romaniei la 1 ianuarie 2007. In plus, organizatiile subliniaza faptul ca Uniunea nu ar trebui sa impuna tarii noastre o monitorizare speciala postaderare.