Un “Jurassic Park” in miniatura. Asa trebuie sa fi aratat, in urma cu aproape 70 de milioane de ani, Tara Hategului, locul de bastina al asa-numitilor “dinozauri pitici”

Un "Jurassic Park" in miniatura. Asa trebuie sa fi aratat, in urma cu aproape 70 de milioane de ani, Tara Hategului, locul de bastina al asa-numitilor "dinozauri pitici". Nu masurau mai mult de doi metri in inaltime, erau carnivori sau erbivori si se pare ca traiau in deplina intelegere cu celelalte specii, pasari, pesti si chiar mamifere. La Sanpetru, in judetul Hunedoara, s-au descoperit cuiburi cu oua si oase fosilizate de dinozauri, lucru care a adus Romania in atentia oamenilor de stiinta de pretutindeni.

Povestea "dinozaurilor pitici" din Romania, o curiozitate la nivel mondial, a inceput in urma cu mai bine de un secol, pe mosia baronului Nopcsa, din Sanpetru, cand sora lui Franz von Nopcsa a dat, din intamplare, peste fosilele unei reptile. Pasionat de paleontologie, tanarul student la Viena a descoperit in zona opt specii de dinozauri, patru erbivori si patru carnivori, care au uimit intreaga lume stiintifica.

"S-a presupus ca in urma cu 68 de milioane de ani Tara Hategului facea parte dintr-o insula aflata cam pe unde este acum insula Creta", ne explica Dan Grigorescu, profesor la Facultatea de Geologie din Bucuresti, cel care a continuat cercetarile baronului Nopcsa, dupa anii ‘70. "Natura ne da o sansa. Depozitele cu fosile de dinozauri se afla la suprafata, asa ca, de obicei primavara, cand se topesc zapezile, sau la inundatii, cand au loc alunecari de teren, taranii din zona ne anunta ca au mai descoperit un os de dinozaur".

Fosilele de dinozauri descoperite in Tara Hategului au trezit interesul oamenilor de stiinta din intreaga lume, pentru ca reprezinta un exemplu de evolutie a speciilor in conditii de izolare. "Dinozaurii de la noi sunt extrem de mici fata de ceea ce am fost obisnuiti sa vedem pana acum. Dinozaurul cu cioc de rata, de exemplu, masoara numai 2 metri inaltime, iar carnivorii alergatori nici macar nu ating un metru in inaltime. Aceasta se datoreaza mediului insular in care au trait. Sub presiunea spatiului, s-a inregistrat o reducere a taliei. Depozitele pe care le-am descoperit in Hateg reprezinta un episod final al evolutiei dinozaurilor", a adaugat profesorul Grigorescu.

Libertatea