Cite lucruri au mai ramas de inventat in televiziune? Cite asemanari trebuie sa existe intre doua productii pentru a putea spune ca una e copia celeilalte? Conteaza mai mult decorul asemanator sau continutul original?

De-a lungul anilor, realizatorii unor mari succese de televiziune din Romania au fost acuzati ca s-au inspirat sau chiar au copiat munca unor "destepti de-afara". S-au gasit frecvent voci care sa sublinieze punctele comune intre formatul de la "Chestiunea zilei" si cel al emisiunii lui Jay Leno, intre bretelele lui Tuca si cele ale lui Larry King, sau intre "bebelusele" circotasilor si "velinele" de la "Striscia la notizia". Fie ca-si asuma sau nu asemanarea cu omologii din strainatate, vedetele productiilor incriminate pun accentul pe acelasi aspect: continutul editorial al emisiunii a fost intotdeauna unul original.

Felicitari de la "originali"

"Sint oameni care chiar cred ca noua ne soptesc italienii in casca ce sa spunem in emisiune", a declarat Serban Huidu, realizatorul conceptului "Cronica Circotasilor". Nu neaga ca "Striscia la notizia", surata italiana, l-a inspirat, dar spune ca nu avea cum sa copieze emisiunea din punct de vedere editorial. "Stiam de emisiune, am invatat televiziune uitindu-ma la casete, luindu-mi notite. Dar singurul lucru care ne uneste este faptul ca avem si noi doua fete, o masa si doi baieti", mai spune el.

Diferentele conceptuale dintre cele doua productii sint, de altfel, mai multe decit asemanarile. In timp ce "Cronica" este o emisiune de divertisment saptaminala, care taxeaza greselile celor care apar pe micul ecran, formatul "Striscia la notizia" este bazat mai mult pe anchete si reportaje proprii, iar emisiunea este difuzata zilnic. "Ei au o alta putere, schimba lucruri in societate. Noua nu ne permit asta nici tehnica, si nici marimea echipei", este de parere Huidu. Nici Antonio Ricci, parintele "Strisciei", nu pare sa aiba alta parere. Desi a primit casete cu inregistrarea emisiunii, nu si-a exprimat in nici un fel dorinta de a i se plati vreun ban pe drepturi de autor.

Citeste si:

Discutii relaxate pentru clasa medie

Florin Calinescu spune ca nu el este cel care a ales formatul "Chestiunea zilei", atunci cind s-a transformat in talk-show. "Fiind management american, iar ei nestiind altceva decit ce e la ei, au zis 'hai sa incercam asta>>", spune el. Neavind la dispozitie decit, rar, vedete hollywoodiene, discutiile de pe canapeaua lui Calinescu erau purtate cu aceiasi politicieni pe care telespectatorul ii putea intilni in toate emisiunile de gen. "Diferenta era ca formula noastra era mult mai relaxata. Lumea stie ca politicianul n-o sa-i rezolve la televizor problemele, asa ca ne concentram pe un nivel care sa fie usor de inteles pentru cei cu pregatire si educatie medie: ii intrebam daca au amanta, daca poarta pijama sau daca se fac manga", isi aminteste Calinescu.

El considera ca emisiunea sa a fost una in care moderatorul a fost mult mai important decit decorul sau formatul: "Aceiasi politicieni se plimba si azi pe la talk-show-uri, dar numai meciurile de fotbal mai sint in stare sa faca ratingul pe care-l faceam eu atunci".

Cu un decor si un format copiat in intregime, cu celebrul "Floriiiiiiiin Calinescu" inspirat din "Heeeeeeeeere’s Johnny", diferenta cea mai mare dintre Calinescu si moderatorii consacrati ai "The Tonight Show", Johnny Carson si Jay Leno, a devenit spontaneitatea si durata discutiilor. In timp ce formatul american este unul de mai putin de o ora, iar vedetele invitate stiu exact ce vor spune si in ce ordine, invitatii de la "Chestiunea zilei" ajungeau sa vorbeasca pina tirziu in noapte despre subiecte inedite.