Incet, dar sigur, se contureaza un public pentru revistele culturale online. Consumatorul tipic are acces aproape nelimitat la Internet. Este tinar, "cool(t)", nonconformist si bine informat. Isi petrece mult timp online si este foarte probabil un blogger. Are simtul umorului si spirit polemic, dupa cum se vede din discutiile de pe forumuri. Are multi prieteni si o viata sociala intensa, asculta muzica experimentala si iese in cluburi de citeva ori pe saptamina. Dana Canurschi este studenta la Comunicare, are 22 de ani si este una dintre cititoarele de reviste online. "Citesc 'Tiuk>>, pentru ca sint destepti si n-au fite, si 'LiterNet>>, ca sa aflu ce mai e nou", spune ea. "Am inceput sa citesc 'Corpse>> pentru ca imi place Codrescu si am devenit dependenta."

Monitorul bate hirtia

Cititorii acestor reviste au preferinte ferme, vor informatii despre anumite subiecte si nu sint dispusi sa cumpere o revista doar pentru o rubrica sau pentru un autor care ii intereseaza. Motoarele de cautare grupeaza rezultatele dupa diferite criterii si simplifica procesul de selectie a informatiilor. In plus, arhivele revistelor electronice sint instrumente eficiente si utile, in timp ce revistele tiparite sint incomode, iar, in cantitati mari, ocupa spatiu si aduna praf. Aceasta ar putea fi explicatia pentru care majoritatea revistelor de cultura saptaminale au un tiraj de 5.000 de exemplare, iar cele lunare de 1.500 de exemplare, in timp ce revistele online au un numar de vizitatori unici de pina la 10.000 pe saptamina.

Tinerii chiar citesc

De peste patru ani, "LiterNet" este unul dintre cele mai bune instrumente de orientare in spatiul cultural romanesc. Site-ul are un numar de aproximativ 12.500 de vizitatori unici pe saptamina si include o revista culturala online si un "atelier de cultura". "LiterNet" este si o editura online, cu 183 de carti electronice oferite gratuit, din care s-au descarcat pina acum peste jumatate de milion de exemplare. "Oamenii citesc. In ciuda barometrelor culturale, in ciuda drobului de sare pe care il invoca unul sau altul si care pare ca e aproape cazut in capul culturii romanesti, oamenii chiar citesc", sustine Razvan Penescu, director de marketing si redactor la revista liternet.ro. "Mizam pe scriitorii care au ceva de spus, care spun foarte bine ceea ce au de spus, care sint puternici, au umor, au talent si scriu excelent", spune Penescu. Popularitatea site-ului este demonstrata si de faptul ca textele publicate acolo au atras atentia regizorilor de teatru si film, cum a fost cazul cu textul intitulat "Canton", din volumul "7 scenarii", publicat de Cristian Mungiu pe "LiterNet". Acest text a fost ecranizat de Constantin Popescu, iar filmul "Canton" a primit premii la "Anonimul" si la TIFF.

Citeste si:

"K-avem kef"

Ceea ce aduc nou revistele culturale online sint nonconformismul, experimentul, atelierul literar, interactivitatea. Cititorul se simte tot timpul "bagat in seama", intrebat, provocat. "Egophobia" este o revista vie, consistenta si plina de umor. A aparut in iunie 2004 din initiativa lui Stefan Bolea si a lui Florin Grad, care au vrut sa "prinda cit mai bine spiritul generatiei 2000", targetul revistei fiind "studentimea care cauta alternative culturale", cum explica Bolea. Tiuk.reea.net se remarca prin atitudine, inteligenta, energie. Redactia este formata din Mihail si Alexandru Vakulovski, Dan Perjovschi, Dumitru Crudu. Motivul pentru care au lansat aceasta revista este simplu: "K-avem kef". Revista este "in primul rind pentru noi, pentru cei pe care ii intereseaza literatura si cultura pe bune, fara cenzura, fara pile, cu scriitori si artisti de toate virstele, numai sa fie buni. Incercam sa nu fim plictisitori, in primul rind sa nu ne plictisim pe noi", afirma Mihail Vakulovski.

Incepatorii debuteaza virtual

Pe linga revistele culturale virtuale, pe Internet exista si site-uri specializate, unde vizitatorii isi pot publica gratis "operele". Pe primul loc in topul celor mai vizitate site-uri literare este poezie.ro, pe locul 66 in clasamentul general al tuturor site-urilor. Cuprinde un atelier literar de poezie si proza cu un succes imens, avind peste 50.000 de vizitatori unici pe saptamina. "Site-ul www.poezie.ro a fost initial un spatiu in care eu mi-am publicat, mai mult ca experienta de programare web decit ca demers literar, cele citeva poezii pe care le-am dezgropat dintr-o agenda veche", marturiseste Radu Herinean, initiatorul acestui proiect. Lipsa unui criteriu de selectie a textelor publicate scade insa calitatea site-ului. Un alt site, clubliterar.com, este un portal de cultura infiintat de Costel Babos acum doi ani, din dorinta de a promova scriitorii generatiei 2000 si de a oferi un plus de diversitate spatiului cultural virtual din Romania. In scurt timp a devenit foarte popular, datorita calitatii textelor.