Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, a propus Executivului introducerea unei taxe ecologice pentru inmatricularea autovehiculelor provenite din UE dupa momentul aderarii. Decizia a fost luata pentru a evita cresterea numarului de masini poluante, in contextul anularii restrictiilor la importurile auto. Sumele pot ajunge la maximum 3.000 de euro. "Daca nu luam o masura impotriva invaziei de masini vechi aduse din tarile UE dupa anularea restrictiilor, am putea ajunge un cimitir de masini vechi, adica o tara plina de gunoaie", spune Sulfina Barbu. Ministrul a dat exemplul Poloniei, unde dupa aderare a urmat o crestere spectaculoasa a importurilor second-hand. Taxa va fi introdusa de la 1 ianuarie 2007, data avansata pentru aderare. "O data cu aderarea, TVA-ul si accizele la importurile de masini vor fi eliminate. Orice cetatean al UE va prefera sa vinda o masina la pretul de doua-trei sute de euro in loc sa o duca la casat, iar multe dintre aceste masini ar putea ajunge in Romania", spune Constantin Popescu, secretarul de stat pe mediu din cadrul Ministerului Mediului.

Gradul de poluare pune taxe pina la 3.000 de euro

Taxa pe care Executivul intentioneaza sa o introduca pentru inmatricularea masinilor second-hand aduse in tara dupa aderare va fi stabilita luindu-se in calcul metodologia aplicata in acest sens de tarile care au intrat in UE in ultimul val, sustine ministrul Mediului, Sulfina Barbu. Astfel, pentru inmatricularea unui autoturism pe motorina, cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.300, taxa se va ridica la aproximativ 525 de euro pentru cele echipate cu motoare minimum Euro 4, respectiv 720 de euro pentru cele cu motoare Euro 3, Euro 2 sau noneuro, adica cele cu gradul cel mai mare de poluare. Pentru importarea unei masini cu un motor care are o capacitate mai mare de 1.300 de metri cubi si cu grad scazut de poluare, adica euro 4, taxa va fi de aproximativ 1.500 de euro. De exemplu, un cetatean din Ungaria plateste statului o taxa de 1.050 de euro la momentul inscrierii in circulatie a unei masini Skoda Octavia second-hand cu motor pe benzina, fabricata in urma cu trei ani.

Citeste si:

Producatorii si importatorii auto sustin taxa

Reprezentantii producatorilor si importatorilor de automobile noi sustin propunerea ministrului Mediului. Vinzarile masinilor second-hand, din 2005, au depasit pragul de 50.000 vindute anual. Astfel, numarul masinilor usor uzate s-au dublat, anul trecut, in comparatie cu 2004. Cele mai importate marci au fost Volkswagen si Opel. Astfel, aproximativ 15.800 de unitati Volkswagen au fost importate in Romania si 12.300 de automobile Opel. Locul trei a fost ocupat anul trecut de Ford, cu 6.384 de unitati.