Ministrul educatiei si cercetarii, Mircea Miclea, intentioneaza sa asigure "o finantare de la buget a 50% din numarul absolventilor din ciclul I, care vor sa-si continue studiile", a declarat la ultima reuniune cu reprezentantii Consiliului National al Rectorilor si ai Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare. Mai precis, M.Ed.C. va legifera, incepand cu anul universitar 2006-2007, noua structura a anilor de studii, potrivit careia, pentru obtinerea licentei, un student va trebui sa parcurga doar trei ani de facultate, in loc de patru sau, respectiv, cinci, ca pana acum.

Aceasta perioada va fi considerata ciclul I de studii, la finalul careia tanarul va sustine examenul de licenta (fostul examen de stat). Ciclul al doilea, care poate fi continuat prin examen de admitere, va avea o durata de doi ani si se va finaliza cu sustinerea lucrarii de masterat. Potrivit autonomiei, senatele universitare vor hotari, in functie de specializare, durata pregatirii, dar nu mai mult de trei ani, pentru obtinerea doctoratului. Practic, numarul anilor de studii in invatamantul superior va creste cu un an sau doi, mai ales in conditiile in care majoritatea absolventilor din primul ciclu va dori sa continue pregatirea pentru masterat.

UE va recunoaste doar masteratul

Recunoasterea diplomelor universitare, in spatiul Uniunii Europene, poate fi posibila doar de la nivelul masteratului. Acest lucru presupune, in continuare, asigurarea calitatii din intregul sistem al invatamantului superior. In acest sens, ministrul Miclea sustine ideea ca "specializarile la nivel de licenta (ciclul I) trebuie sa fie largi si sa asigure formarea fundamentala in fiecare domeniu, deoarece o parte din actualele specializari sunt inguste si au un debuseu incert pe piata muncii".

Citeste si:

O alta mare problema in fata noilor administratori din invatamantul romanesc este legata de numeroasele specializari universitare, considerate "inutile". Situatia este considerata mai delicata, deoarece multi profesori vor trebui sa renunte la cariera didactica.

50% din specializari dispar

Potrivit Directiei Generale pentru Invatamantul Superior, in proiectul Hotararii de Guvern privind domeniile si specializarile de licenta se va stipula ca jumatate din acestea sa dispara. "In acest context, nomenclatorul specializarilor de licenta trebuie revazut pornind de la nevoia de a forma competente recunoscute pe piata muncii, locala si internationala", a precizat ministrul Mircea Miclea. In ultimii ani, la incercarile firave de eliminare a unor specializari, ministerul s-a lovit de o crancena rezistenta din partea profesorilor, cu vechime la catedra. "Se doreste implementarea intr-o maniera rezonabila a cerintelor prevazute in Declaratia de la Bologna", a mai concluzionat profesorul Miclea. Romania este semnatara a acestui document european.