Domnule Dan Puric, e adevarat ca v-ati suparat pe TVR?

Nu, dar, din nefericire, proiectele mele nu corespund cu capacitatea de intelegere a celor care m-ar putea ajuta sa le realizez. E un decalaj penibil de mare intre noi.

De exemplu?

De exemplu, am dat niste proiecte la concursul TVR, ca sa scot putin macar televiziunea publica din imbecilizarea asta bine dirijata sau din furajarea asta masiva cu emisiuni de prost gust. Nu stiu inca daca asta este o politica de stat, o politica comunitara sau este doar o prostie autohtona. Noi trebuie sa diagnosticam lucrul asta. Cind zic "noi", ma refer la niste constiinte artistice.

Felicitare de la Casa Regala

Ce s-a intimplat cu scenariile date de dumneavoastra la TVR?

Au fost refuzate cu o morga din asta demna de o comisie de cenzori. Era o posibilitate sa ne intoarcem la normalitate si sa dam poporului roman ceva pe masura adevaratului sau coeficient de inteligenta si de sensibilitate. Scenariile mele nu au fost destul de bune pentru TVR. Nu ma mai apasa chestia asta acum, o privesc chiar amuzat. Peste ani de zile, daca avem putin umor, vom putea face niste studii despre istorie si antropologie culturala. Baietii astia vor putea fi niste bune exponate la Antipa. Asa cum se studiaza acum fenomenul "culturii" socialiste, se va studia fenomenul culturii de tranzitie. Cit ne-au chinuit pe noi flacaii astia, care, culmea, sint tineri! Sint noile clone ale cenzurii. Comunistii nu au stat degeaba, au fatat intre timp.

Mai planuiti vreun turneu?

Sper cu "Don Quijote" sa fac un turneu european. E un spectacol care s-a bucurat de un imens succes. Chiar azi am primit de la Casa Regala o scrisoare de felicitare, o adevarata "cronica" regala. Sper sa am sustinerea Ministerului Culturii si a celui de Externe. Romania trebuie sa intre in istorie. Deocamdata face figuratie. Orice tara onorabila conduce o ofensiva culturala. Buzduganul artistic se arunca inaintea celui politic. Deja "Visul" l-am jucat la UNESCO, l-am jucat la Oslo, la Berlin, "Hic sunt leones" in China si am reprezentat Romania foarte bine. Un astfel de turneu nici macar nu necesita fonduri foarte mari.

"Nu-s ca astia de la primarie"

Cum se explica faptul ca, desi unele dintre ele sint pe afis de ani de zile, spectacolele dumneavoastra se joaca mereu cu sala plina?

Spectacolele mele sint ca o sosea germana. Sint foarte bine intretinute. Eu nu-s ca astia de la primarie care asfalteaza soseaua direct cu gauri. Trebuie sa le bagam in cap tuturor factorilor de raspundere, Ministerului Culturii, directiunii Teatrului National, ca spectacolele mari trebuie ocrotite si intretinute. Iata, joc "Toujours l’amour" de noua ani cu sala arhiplina.

Cum se face ca aveti atit de multa incredere in tinerii actori?

Citeste si:

Noi am cunoscut ghetoul comunist, ei au experimentat direct anularea visului. Macar cind esti inchis, mai ai o speranta, dar cind iesi din puscarie si acest vis este omorit, e cumplit. Este o urgenta sa se refaca elitele intelectuale. Iar eu stiu ce oameni am in mina si sint convins ca vor fi capabili sa sara toate gardurile, fie ele electrice sau ghimpate, ce le vor sta in cale. De altfel, planuim un spectacol marturisitor in care se va vedea ce au de spus tinerii actori, pe care eu ii consider un imens capital de refacere a acestei tari. Spectacolul se va numi "Noi", ca o marca.

Coregrafie si arte martiale

Stiu ca aveati de gind sa deschideti si o scoala.

Da. E vorba despre o scoala internationala in care sa se studieze un nou limbaj artistic, care sa cuprinda pantomima, step, arte martiale, coregrafie, care au o capacitate imensa de transmisie a mesajului dramatic. Un teatru al viitorului care nu va anula achizitiile teatrului traditional. Dimpotriva. Asa cum aparatul de fotografiat a fost un pas, sa-i spunem, lateral fata de pictura de sevalet. Pictura a ramas pictura, cu frumusetea ei, iar fotografia a devenit o noua arta. E un concept de teatru cu totul si cu totul nou, care, iata, in turneele mele in peste 30 de tari, a avut un succes imens. Pentru asta ar fi nevoie insa de fonduri si de o constiinta atenta a celor care orchestreaza destinele culturii.

"Ma dati la rubrica anunturi?"

Destinul meu este asemanator cu cel al lui Jacques Coppeau, cel care, la inceputul secolului XX, a redescoperit vocatia dramatica a trupului. Diferenta este ca el s-a nascut in Franta si ca la repetitiile lui veneau Debussy si Clémenceau. Cind Clémenceau a devenit presedinte, l-a trimis pe Coppeau in America, pentru a impresiona americanii si, astfel, Franta sa fie sprijinita in razboi. Iata cum un artist aduna capital politic pentru tara sa. Eu sint Dan Puric si caut Clémenceau de urgenta. Ma dati la ziar, la rubrica de anunturi?

Care sint calitatile necesare unui tinar actor care vrea sa intre in trupa lui Puric?

Sa aiba libertate de spirit, bucuria de a face si luciditatea de a respinge impostura. Caut oameni disperati, daca vrei, dar vii. Nu e nevoie doar de talent, ci si de constiinta. Lucrul pe care il fac cu aceasta trupa nu este nici pe departe remunerat cum ar trebui, din contra. Si atunci am nevoie de oameni de lunga respiratie si nu cu un entuziasm din asta balcanic ce tine doar doua saptamini. Din punctul acesta de vedere, tinerii pe care ii am sint extraordinari.

Revitalizarea si mistica

Banuiesc ca le trebuie si anumite date fizice.

Daca il ascultam pe Leonardo Da Vinci care spune ca "l’arte e una cosa mentale", intelegem ca totul vine din interior. E o prejudecata ca la Puric e un fel de secta unde sint primiti doar dansatori. Nici vorba. Nu facem teatru-dans. Un actor poate dansa cit de prost, important este sa o faca asa cum simte el, sa fie autentic. Toate celelalte vin de la sine. Performanta fizica este o veriga de gradul doi la care se ajunge prin munca asumata. "Vreau sa stiu si eu despre ce este vorba. Alerg, dar pentru ce?" Noi, romanii, alergam de 15 ani degeaba. Sintem sleiti. Alergam fara o motivatie, ca intr-o cursa de sobolani. De parca politicienii romani ar avea motto-ul "sa obosim natiunea!" Eu am o alta platforma politica: "Sa revitalizam natiunea!" Ce zici de frumusetea asta de program?

In spectacolul dumneavoastra, Don Quijote pare mai mult Hristos decit Don Quijote. De unde aceasta incarcatura mistica?

Ai observat foarte bine. Dostoievski spunea ca Don Quijote este al doilea personaj mistic dupa Iisus Hristos. Au spus-o si Unamuno si Ortega y Gasset, marii oameni, nu eu. Eu am mers doar pe ce mi-a dat cartea. Dupa mine, Don Quijote este ultimul suspin crestin al Occidentului. Europa de la 1600 era ca si cea de azi, adica atee, trufasa, autonoma, individul se dezvolta pe proiecul machiavelic. O lume ridicata fara nici o caramida crestina nu poate fi decit o comunitate si nicidecum o comuniune.