Inca din toamna anului trecut, un spot si-a facut loc prin calupurile publicitare ale mai multor televiziuni. Tema: buletine atipice, cu fotografii care prezinta oameni bucurosi. Motivul: credit de la Altex, doar cu buletinul. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor Romania (APC Romania) ne-a ajutat sa demonstram cititorilor nostri modul in care, prin reclamele pe care si le face, firma mai sus-mentionata induce in eroare toti potentialii clienti.

APC Romania sustine ca sloganul "Credit doar cu buletinul" este departe de realitatea din magazinele Altex. O conditie obligatorie pentru a primi creditul este sa fii angajat la o firma de cel putin sase luni si sa ai un venit lunar de minimum 2.250.000 lei. Venitul trebuie confirmat prin completarea, la locul de munca, a unei adeverinte de salariu. Dar, surpriza! Limita de 20 milioane de lei pentru creditul de consum obtinut "doar" pe baza buletinului de identitate, este, de fapt, de 12,5 milioane de lei pentru un credit pe cinci ani, respectiv 18 milioane lei pentru unul pe sase luni. "Diferenta de bani o reprezinta dobanda si comisionul de administrare", ne-a declarat un inspector de credite din magazinul Altex Obregia. Singura modalitate prin care se poate achizitiona cu buletinul un produs care costa 20.000.000 lei este ca perioada de rambursare sa fie de 30 de zile. Nici una dintre aceste conditii nu este, insa, specificata in reclamele Altex, ci, mai degraba, acestea sunt omise cu buna-stiinta.

"Orice credit care la prima vedere pare foarte usor de obtinut trebuie sa ne trezeasca mari semne de intrebare. Ori informatia nu este completa, ori adevarul este distorsionat."

Datele inexacte, publicitate inselatoare

Citeste si:

Potrivit APC Romania, "conform Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, aceasta trebuie sa asigure informatii corecte, neinselatoare, nu neaparat complete. Legea stabileste publicitatea ca fiind inselatoare atunci cand, prin modul de prezentare, induce sau poate induce in eroare persoana careia ii este adresata sau care ia contact cu aceasta, lezandu-i, astfel, interesul de consumator.

De asemenea, promovarea unui produs sau serviciu poate fi considerata inselatoare atunci cand contine o serie de date inexacte referitoare la disponibilitatea bunurilor sau serviciilor, la natura, compozitia, cantitatea sau destinatia acestora, la pretul sau la modul de calcul al pretului acestora sau la conditiile in care pot fi cumparate bunurile sau serviciile".

Dar, cum "reclama-i sufletul comertului", cu siguranta ca si Altex, companie cu prestigiu, de altfel, a incercat sa-si atraga cat mai multi clienti. Multiplele reclamatii pe care le-am primit pe adresa redactiei ne-au facut sa luam insa atitudine si, cu sprijinul unui for avizat, APC Romania, sa incercam sa demonstram faptul ca spotul publicitar cu care a iesit pe piata Grupul Altex nu este decat o alta gogoasa cu care consumatorul neavizat este "hranit" fara sa vrea.