Globalizarea, informatizarea si mai ales inlocuirea fortei de munca umane cu roboti "destepti" ar trebui sa nu produca decat minuni ale tehnicii. Gresit! Se pare ca apelativul de "masina proasta" nu a intrat inca in istorie.

Dar ce intelegem printr-o masina proasta? Analistii de la Forbes au intocmit un top al celor mai proaste masini din 2005, dar nu se refera in niciun caz la IQ-ul acestor masini sau la capacitatile lor "intelectuale". Masina proasta este aleasa dupa trei criterii: fie este cea mai nesigura (ca stele obtinute la crash-test), fie are cea mai slaba calitate previzionata (raportata la utilizarea in timp) sau cea mai slaba cotatie la revanzare (adica nu prea mai iei nimic pe ea cand vrei sa o vinzi).

Din fericire nu exista inca o masina "campioana" la toate cele trei categorii, insa avem premiante multe...

Forbes s-a asigurat ca nu comite nici o indiscretie, motiv pentru care sursele celor trei criterii sunt cat se poate de serioase: National Highway Traffic Safety Administration (o divizie a Ministerului Transporturilor din SUA) pentru criteriul sigurantei, Consumer Reports pentru fiabilitate si Kelley Blue Book Residual Value Guide, un fel de Biblie dupa care se stabilesc cotatiile masinilor la mana a doua.

Mai mult, Forbes sustine ca a cerut o declaratie oficiala din partea grupurilor auto mentionate pe lista rusinii - Ford, DaimlerChrysler, Mitsubishi, Kia, Nissan - insa nu a primit niciun raspuns.

Citeste si:

Si castigatorii sunt...

Kia Rio - a intrat in top, dupa ce a obtinut numai doua stele din cinci atat la impactul frontal cat si din spate. In cazul unui impact lateral, pasagerii risca in procent de 21-25% sa sufere leziuni grave care sa le puna viata in pericol.

Mitsubishi Lancer - a obtinut numai doua stele la impactul frontal, dar deja vorbim despre alta masina, alta marca, alte pretentii si mai ales alti bani. Acelasi scor negativ (21-25%) in privinta impactului lateral, in urma caruia pasagerii necesita spitalizare.

Nissan Sentra - tot doua stele si tot 21-25% risc de accidentare grava la un impact lateral.