Legea nr. 161/2003, privind transparenta in exercitarea functiilor publice, prevenirea si sanctionarea coruptiei, da "mat" administratiilor din localitatile cu un nivel de scolarizare foarte scazut. "Nascut" intr-un fel sa completeze Legea 188/1999, a functionarilor publici, documentul referitor la transparenta a pus pe jar mai multi functionari "cu grade" si a iscat controverse majore in randul celor vizati direct de prevederile actului normativ.

Criteriile sunt extrem de dure, dupa cum afirma majoritatea functionarilor si, cel mai important, studiile finalizate sunt considerate mult mai importante decat o vasta experienta in institutia cu pricina. Astfel, un secretar de comuna, spre exemplu, cu diploma de bacalaureat, se vede nevoit sa sustina examen anual doar daca la concurs nu se prezinta un candidat cu studii superioare. "Nu este cinstit ca un secretar care lucreaza de cativa ani in primarie sa nu mai poata candida. Macar sa-si apere postul (...)", ne-a declarat Gheorghe Niculita, secretar al comunei Ilfovene Dobroesti.

Acesta, impreuna cu multi alti functionari publici, sunt de parere ca Legea 161/2003 discrimineaza intr-o oarecare masura candidatii, cu toate ca intentiile pe care le vizeaza sunt dintre cele mai bune. "Este corect ca trebuie sa fim profesionisti si sa avem scoala (...), dar ce facem cu cei care, in timp ce-si exercita functia cativa ani, urmeaza si cursurile unei facultati?", s-a intrebat Niculita, precizand ca "celui cu studii superioare ii lipseste automat experienta". Raspunsul la intrebarile secretarului de la Dobroesti vin de la functionarii pentru care problema studiilor este nesemnificativa.

Citeste si:

Georgeta Stefan, functionar public in primaria comunei Corbeanca, este de parere ca "cei care nu au studii se pot angaja in alta parte, nicidecum intr-o primarie". "Trebuie sa fim experti, nu analfabeti", a continuat Georgeta Stefan. Articolul 56, din Legea 161/2003, face referire la conditiile pe care un candidat la una din functiile publice de conducere trebuie sa le indeplineasca in vederea sustinerii examenului "de admitere".

Pentru ca nu spunea nimic si despre persoanele care se aflau deja in functii sau la cele fara studii superioare, art. 20 completeaza: se interzice participarea la concurs a celor care nu au studiile finalizate, in cazul in care apar candidati "culti", iar daca nu apar, functionarul in exercitiu isi poate pastra scaunul inca un an, pana la urmatorul examen. Problemele mai multor primari vizeaza si numarul consilierilor locali, mult prea mare pentru unele localitati.