In ultima saptamana, Viena a fost asaltata, pentru ca marile magazine isi innoiesc stocurile si ofera reduceri substantiale la marfurile ramase. Capitala Austriei ramane si in perioada urmatoare o destinatie de vis in turismul de shopping, insa incepand cu luna februarie toate drumurile vor duce la Roma si Milano, paradisul "toalelor" de marca. Cine are bani de Statele Unite este si mai fericit: aici reducerile merg pana la incredibilul 90%, iar aglomeratia este mai mica: toate americancele sunt plecate la shopping ...in Europa!

Pana nu de mult, turismul de shopping constituia apanajul unei categorii extrem de restranse: romani si romance cu o situatie financiara extrem de buna si o necesitate imperativa de "a arata bine", mai bine ca toata lumea... In rest, romanii care calatoreau in interes de serviciu erau fericiti daca prindeau perioada soldurilor si-si puteau cheltui putinele sute de euro sau dolari in magazinele care ofereau reduceri sezoniere. Incepand cu primavara-vara anului 2005 marile agentii tour-operatoare au inteles marele potential al acestui tip de turism, s-au pus la curent cu calendarul reducerilor in magazinele din marile capitale europene si au pregatit din timp curse charter pentru acele destinatii. Incet-incet, romanii au devenit constienti de avantajele oferite de acest sistem: produse de marca la preturi mai mici, plus bucuria vizitarii unui mare oras! Aeronavele puse la dispozitie de companiile aeriene s-au inmultit, o data cu aparitia unor noi si noi sisteme de reduceri de tarife, atat la calatoria cu avionul, cit si la cazarea la destinatie.

Romanii au invatat sa profite de perioadele de soldare in marile capitale europene

Turismul pentru cumparaturi a luat o mare amploare in perioada Sarbatorilor de iarna. Romanii destepti au putut lua astfel atitudine impotriva odiosului obicei al comerciantilor autohtoni speculanti, care scumpesc totul in perioada in care se fac cele mai multe cheltuieli pentru cadouri. In Vest, tactica e inversa, asa cum manualele de marketing ne-au invatat ca e normal: cu cat se cumpara mai mult, cu atat pretul e mai mic. Cei care au avut posibilitati s-au pus pe drum si s-au intors incarcati de bunuri de toate felurile: chiar daca au cheltuit aceeasi suma pe care si-o prevazusera in bugetul de Sarbatori, s-au ales in primul rand cu marfuri mai de calitate. In plus, au avut parte si de o mini-vacanta relaxanta, inaintea iuresului sarbatoresc de Craciun si Revelion...

Budapesta a fost destinatia imediata, la indemana mai ales locuitorilor din vestul tarii, dar si bucurestenilor. De altfel, potrivit statisticilor Patronatului National al Agentiilor de Turism (ANAT), anul trecut, bucurestenii s-au situat in fruntea topului "plimbaretilor" in strainatate, cumuland 37% din totalul excursiilor peste granite.

In acest moment, Austria este extrem de cautata pentru cumparaturi de sezon. Reducerile sunt operate cu precadere de marile magazine, mall-uri si hipermarketuri, si mai putin de magazinele "de firma", al caror blazon lustruit nu permite oferirea de reduceri substantiale la produsele "de autor".

O excursie pentru cumparaturi iti aduce produse de calitate la pret redus si bucuria calatoriei

In Viena insa si supermarketurile ofera produse de calitate ridicata, care vor permite cumparatorilor din Romania sa se mentina in pas cu moda si sa faca economii notabile, tinand cont de pretul aceluiasi produs in magazinele din tara noastra. Pe de alta parte, la noi inca nu se gasesc anumite produse la calitatea solicitata de cumparatori. Cunoscatorii se plang de faptul ca un produs de marca (de obicei imbracaminte si incaltaminte) cumparat din Bucuresti este mult inferior calitativ celui cumparat "de la mama lui", desi preturile sunt similare.

Citeste si:

Pentru ca turismul de shopping este practicat in covarsitoarea majoritate de femei, cele mai cautate sunt obiectele de imbracaminte si incaltaminte, accesoriile vestimentare si produsele de ingrijire si frumusete. Aici doamnele sunt extrem de pretentioase si selective: posesia unui parfum imposibil de procurat in Romania valoreaza enorm si merita orice sacrificiu!

Piata ideala pentru aceste produse este Italia! Aceasta tara ocupa de altfel locul doi in topul destinatiilor externe ale romanilor in anul 2005. Incepand cu prima zi a lunii februarie, cumparatori din toata lumea vor debarca pe aeroporturile marilor orase italiene. Milano este primul vizat, dar si Roma, Venetia si Torino vor fi orase asediate, fiecare atragand in felul sau. Daca Milano este considerat capitala a modei, celelalte orase adauga reducerilor de sezon atractiile specifice: Roma - monumentele romane, Venetia - romanticele canale strabatute de gondolieri si arhitectura palatelor medievale, Torino - jocurile olimpice de iarna!

In Italia perioada reducerilor este deschisa tot de mall-uri si hypermarketuri, in special cu solduri la produse (inca) de sezon, mai ales pentru romani. Dar marea atractie pentru cumparatorii cu posibilitati materiale mai ridicate este constituita de micile magazine ale creatorilor de moda, care incep introducerea noilor colectii pentru primavara-vara 2006. Multe dintre creatii sunt oferite la preturi promotionale, pentru a facilita introducerea lor pe piata si formarea unui "trend" favorabil. Cumparatoarele sunt mai mult decat fericite...

Pentru romanii care isi permit pretul unui bilet de avion pana in State si cazarea pentru minimum cinci nopti, New York-ul va deveni, in aproximativ doua saptamani, o destinatie de vis pentru turismul de shopping. E mai scump sa ajungi acolo, si nu te poti duce in America doar pentru un week-end, ca te ucide schimbarea fusului orar si nu mai esti in stare de cumparaturi inteligente... Dar americanii opereaza reduceri chiar si de 90% la anumite produse, si cine le prinde se poate considera privilegiat! Pe de alta parte, imbulzeala din magazine este mai mica decat in Europa, pentru simplul motiv ca americancele impatimite de shopping sunt in aceasta perioada la ...Viena si Milano! Turismul de shopping este turism individual. Rareori se organizeaza prin agentii grupuri pentru cumparaturi, asa ca fiecare doritor trebuie sa-si organizeze propria calatorie. Pentru Viena, de exemplu, exista excursii de patru zile (trei nopti cu mic dejun) incepand de la aproximativ 315 euro de persoana, cu cazare in hotel de trei stele, camera dubla.

Nu sunt incluse taxele de aeroport (61 euro de persoana, obligatorii) si asigurarea medicala, iar transportul cu avionul are ca punct terminus Bratislava, de unde transferul la Viena (aproximativ 65 de km) se face cu autocarul. Daca incercati sa cumparati separat biletele de avion si sa va asigurati cazarea prin rezervare individuala ori direct la fata locului, veti iesi mult mai scump.

Pentru Italia, tarifele la calatoria cu avionul sunt mult scazute in perioada urmatoare. Puteti ajunge la Milano cu mai mutin de 200 euro, pretul unei calatorii dus-intors la clasa economic (fara taxele de aeroport). Cazarea pleaca de la 60 euro camera dubla pe noapte, la nivel de trei stele, insa este obligatorie rezervarea din timp printr-o agentie serioasa de turism ori on-line, direct la prestatorul de servicii.

Pentru Statele Unite, pretul unui bilet de avion Bucuresti - New York - Bucuresti (cu escala la Roma, Praga sau Londra) pleaca de la aproximativ 580 euro, fara taxe. Asta inseamna ca va va costa pana in 700 euro numai drumul, iar cazarea la un hotel echivalent a trei stele pleaca de la 80 euro pe noapte, camera dubla. Trebuie sa mai luati in calcul costurile asigurarii medicale si deranjul obtinerii vizei... Cumparaturi placute!