Pline de haz, protocolare, entuziaste, respectuoase, rimate sau pioase, SMS-urile au circulat frenetic si in finalul de an abia depasit.

Companiile de telefonie mobila au raportat cu satisfactie o crestere cu zece procente a numarului de mesaje transmise pe mobil fata de anul precedent si au estimat ca au fost trimise numai in Romania peste optzeci de milioane de mesaje SMS de Craciun si de Revelion.

Pana la alegerile din 2004, intre cele doua tururi de scrutin, SMS-ul, dar mai ales anvergura acestui mod de a comunica n-a constituit un centru de interes. Fenomenul a fost inregistrat cu amuzament in mediu citadin, unde se presupune ca a circulat cu precadere SMS-ul electoral si s-a considerat ca a avut efect mobilizator. Cu doi ani inainte fusese abordat in alegerile din Ungaria marketingul pe suportul telefoniei mobile: SMS-uri in catrene saltarete sau distihuri pline de umor, ironizand partidul aflat la guvernare. Se mai intamplase asa ceva cu un an inainte in Marea Britanie unde umorul englezesc a fost pus la treaba mai ales in constructia unor website-uri cu poante, multiplicate apoi si in SMS-uri. Campaniile electorale moderne, bazate pe evenimente si comunicari menite sa stabileasca agenda presei, s-au vazut surclasate de formele vii, interactive de a comunica personal cu alegatorii: Internetul si SMS-ul.

Considerate "suporturi" ale noilor tehnologii, telefonul mobil si reteaua Internet tind sa-si modifice functiile prin extinderea catre limita intalnirii cu misiunile mass-media.

Sociologii optimisti vad in aceasta extidere abolirea comunicarii cu un singur sens, asadar un beneficiu pentru democratie. Realistii cred ca noile tehnologii asigura o calitate mai buna democratiei reprezentative, dar atrag atentia asupra riscului unei "cyberocratii", unde cei care detin cheia tehnologiilor si a retelelor decid cata informatie "se da" celorlalti.

Textele genuine ale SMS-ului, pe care tanara generatie le transmite cu mare dexteritate, au darul de a reda interactivitatii sensul pierdut prin uzura televiziunii: tintuiti in fata televizorului, telespectatorii nu pot interveni in "show-ul" continuu care pretinde a le livra realitatea decat cel mult prin telefon. Comunicare interpersonala mediata tehnologic, SMS-ul are darul de a fi rapid, accesibil, individual ca stil. Desi limitat ca numar de semne, SMS-ul se bucura de increderea utilizatorilor telefonului mobil. Daca in privinta e-mail-ului exista discutii asupra posibilitatii "controlului" de pe server, deocamdata SMS-ul nu este suspect de a fi citit de terti.

Descentralizarea comunicarii este un efect interesant al cresterii numarului de mesaje transmise pe e-mail sau pe telefonul mobil. Cum in Romania numarul posesorilor de telefon mobil a intrecut asteptarile companiilor in domeniu, SMS-ul in masa este un fenomen previzibil. Sa adaugam convergenta tehnica: suporturile de e-mail si de SMS au devenit compatibile prin tehnologia 3G, asadar se pot transmite mesaje, texte, imagini de pe Internet pe telefon si invers. Informatia circula astfel mai eficient, iar mass-media se vede concurata in cel putin una dintre misiile ei.


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.