Pe 14 octombrie 2004, fosta guvernare a parafat cu o firma greceasca contractul de lucrari pentru modernizarea unei portiuni de circa 4,4 km de pe DN 1 cu un pret de aproape opt ori mai mare decat a costat construirea unei portiuni similare din Autostrada Bucuresti - Pitesti. Astfel, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a atribuit firmei grecesti Efklidis contractul pentru largirea caii de acces in Capitala in valoare de 27.643.015,9 euro, fara TVA. Practic, dupa alegerea "ofertei cea mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic", compania elena urmeaza sa primeasca 32.895.187 milioane de euro. Licitatia a fost adjudecata dupa ce firma castigatoare a avut doar un singur contracandidat, culmea, tot din Grecia.

In mai 2004, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a anuntat ca doreste sa gaseasca un partener de afaceri care sa execute "lucrari de largire la sase benzi, ranforsarea structurii rutiere, amenajare trotuare, lucrari de pasaj, lucrari de siguranta circulatie". In momentul de fata, acolo sunt cinci benzi de circulatie, drept pentru care CNADN nu dorea practic decat sa construiasca o banda de drum in plus, sa realizeze cateva pasaje pietonale si trotuare. Intreaga lungime a drumului modernizat este de numai 4,5 kilometri.

Firma castigatoare nu era eligibila

Una din conditiile impuse pentru castigarea licitatiei era legata de media cifrei de afaceri pe ultimii trei ani de zile. In cazul acestui contract, ordinatorii de fonduri au considerat de cuviinta ca firma care urma sa execute lucrarile trebuia sa aiba o cifra de afaceri medie pe ultimii trei ani de 1.220 miliarde de lei.

Compania greceasca Efklidis a fost inregistrata in Romania in 2002. Cu toate acestea, la Ministerul Finantelor Publice nu se regaseste bilantul firmei din anul respectiv. Oricum, in 2003 cifra de afaceri a depasit cu putin 500 miliarde de lei, motiv pentru care nu se incadra in conditiile de participare la licitatia organizata de CNAND.

De asemenea, nici oferta companiei Proodeftiki nu ar fi trecut de aceasta conditie, la Ministerul Finantelor Publice neexistand un bilant al sucursalei acestei firme in tara noastra.

Peste 30 milioane de euro pentru o banda de 4,5 kilometri

"Proiectul de modernizare si fluidizare a circulatiei pe DN 1 prevede ca, intre Aeroportul Baneasa si Aeroportul International , drumul sa fie largit la sase benzi. Trecerile de pietoni de la nivelul solului vor fi transformate in pasarele sau pasaje subterane, iar intersectiile vor fi semaforizate cu tehnologii de ultima ora", se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Practic, firma greceasca declarata castigatoare a contractului trebuie sa construiasca inca o banda, in asa fel incat circulatia sa se desfasoare pe trei benzi in fiecare sens de mers.

In afara de acest lucru, mai trebuiau amenajate doua sau trei statii de autobuz si trebuia consolidat si modernizat Pasajul Otopeni. Totodata, firma Efklidis mai trebuie sa realizeze si doua sensuri giratorii.

Citeste si:

Potrivit Ministerului Transportului, platile catre compania care a contractat creditul furnizor vor incepe in termen de trei ani de la data intrarii in vigoare a contractului, adica din 2007. Lucrarile vor incepe in 2005 si se vor finaliza in doi ani, iar termenul de garantie este de 24 de luni.

Conform prezentarii proiectului, Pasajul Otopeni ar trebui sa fie reconsolidat si extins peste calea ferata si soseaua de centura si sa aiba patru benzi. De asemenea, un nou pasaj urmeaza sa fie construit in dreptul Aeroportului International "Henri Coanda".

Pentru aceste lucrari era solicitat un termen de 24 de luni, iar ca garantie de participare la licitatie era ceruta o suma ce depasea cu putin 300.000 de euro.

Desi conditiile nu erau deplasate, firmele din domeniu nu s-au inghesuit sa se intereseze de proiect. Conform Ministerului Transporturilor, "caietul de sarcini a fost cumparat de cinci firme, iar doua au depus ofertele pana la termenul stabilit", se arata intr-un comunicat oficial. In general, la astfel de licitatii se aduna in jur de 10 oferte, data fiind valoarea mare a lucrarilor.

Rasplata participantilor la licitatie

Societatea comerciala Proodeftiki a primit, la doua saptamini dupa pierderea licitatiei pentru modernizarea DN 1, un contract de 18,9 milioane de euro. Banii erau destinati refacerii a mai putin de 60 de kilometri de sosea dintre Cluj si Bistrita.

Interesant este faptul ca firma Proodeftiki modernizeaza drumul dintre Cluj si Bistrita intre kilometrii 6,5-58,9, in vreme ce primii sase kilometri si jumatate sunt modernizati de cealalta firma greceasca, Efklidis.

La licitatia respectiva a participat si aceasta companie si, chiar daca nu s-a ales cu potul cel mare, tot a primit ceva. Pentru modernizarea celor 6,5 km din soseaua mai sus amintita si pentru lucrari pe 23 de km ai drumului Dej - Livada, Efklidis primeste un contract de peste 500 miliarde de lei, adica aproape 12 milioane de euro.

Compania Proodeftiki a mai lucrat o singura data cu AND, in ianuarie 2003 castigand un contract de lucrari pentru construirea a aproape 30 de kilometri de drum intre Craiova si Severin. Pentru acea afacere, firma greceasca a primit 21.484.391 de euro. De altfel, Efklidis a primit de la Ministerul Transporturilor in 2003 si 2004 contracte in valoare de aproape 60 milioane de euro.