Acum, Ministerul Culturii si Cultelor se pregateste, se pare, pentru un prim pas concret: Legea sponsorizarii va fi modificata printr-un proiect de Ordonanta care vizeaza stimularea activitatii de sponsorizare si mecenat in domeniul culturii.

Proiectul de act normativ postat pe site-ul MCC stipuleaza facilitati fiscale acordate sponsorilor persoane fizice si juridice de drept privat si urmareste eliminarea unor neclaritati in definirea unor termeni juridici din actualul act normativ. Mai simplu, se incearca sporirea facilitatilor acordate celor care sponsorizeaza activitati in domeniul culturii. Potrivit proiectului, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat pentru cultura scad din baza de calcul a impozitului pe profit datorat sumele aferente, in limita a cel mult 1% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat. Actualele reglementari in domeniul sponsorizarii fixeaza limita inlesnirilor la doar 0,3% din cifra de afaceri.

"Cand am coborat impozitul pe profit la 16% am facut neinteresante stimulentele prin deduceri din acest impozit, deoarece pentru fiecare 16 lei scazuti contribuabilul trebuie sa adauge 84. Daca inlesnirile inseamna insa scaderi din baza de impozitare, in limita unui procent din cifra de afaceri, cred ca nu exista om de afaceri care sa nu prefere sa dea la cultura in loc sa dea la buget", comenteaza Varujan Vosganian, vicepresedinte al USR. El apreciaza initiativa, dar atrage atentia ca o astfel de prevedere ar trebui inclusa in proiectul Codului Fiscal si postata atat pe site-ul MCC, cat si pe cel al Ministerului de Finante. "Proiectul are nevoie de acordul Ministerului Finantelor, iar cei doi ministri ar trebui sa se puna de acord. Saptamana trecuta am trecut pe la Finante si nu-mi amintesc sa se fi discutat despre acest lucru", ne-a spus Vosganian.

Mircea Vasilescu, redactor-sef al saptamanalului "Dilema Veche", e de parere ca ideea proiectului e buna, cu anumite rezerve. "Nu stiu daca simpla modificare a cifrelor functioneaza, trebuie puse la punct si mecanismele din jurul lor. Sper ca MCC sa se inspire din ce fac alte tari in domeniu, ca sa nu descopere apa calda si mersul pe jos. Statul trebuie sa iasa tot mai mult din administratia culturala, asa cum a iesit si din economie, si sa pastreze doar lucrurile de interes public, pentru ca e un administrator prost", puncteaza Vasilescu.

Citeste si:

Mircea Vasilescu: "Sper ca MCC sa se inspire din ce fac alte tari in domeniu"

Andreea Grecu, presedinte al Fondului Cultural National, crede, la randul ei, in potentialul acestei initiative: "Ideea de a stimula mecenatul cultural este laudabila. Este nevoie de o incurajare a companiilor private pentru a compensa dependenta proiectelor culturale de fondurile publice. Imi exprim speranta ca se vor vedea rezultatele si ca vor aparea parteneriate intre companii private si initiatorii de evenimente culturale". Insa efectele nu se vor vedea imediat.

"Numai realitatea practica ne va demonstra daca vor fi rezultate. E posibil ca acestea sa se vada abia peste un an. Este dificil sa estimezi impactul pe termen mai scurt. Si acest termen e influentat de alte conjuncturi: in 2006 se vor organiza, poate, evenimente culturale care vor atrage fondurile private prin castigul de imagine, prin interesul sponsorilor. Un proiect foarte mare va avea, cu siguranta, o presa favorabila", afirma Andreea Grecu. Inlesnirile fiscale sunt un prim pas, care poate continua printr-un plan coerent de lunga durata. "E un lucru bun ca se incearca ceva concret. Facilitatile fiscale sunt folosite ca prima masura pentru ca ele sunt tangibile: efectul se vede relativ repede. Dar stimulii pot veni si din alte parti. Conteaza, de exemplu, in ce fel o companie doreste sa fie perceputa ca un actor activ in societatea romaneasca, sa se implice in societatea civila, in proiecte educationale, culturale si sociale. In aceasta privinta, mai avem de asteptat", incheie Grecu. Proiectul are in vedere sponsorizarile sau actele de mecenat care urmaresc sustinerea de programe, proiecte sau actiuni culturale precum editarea de carti si de publicatii, organizarea, participarea la spectacole, festivaluri, concerte, expozitii, targuri, concursuri, simpozioane, conferinte, studii, cercetari, luarea de masuri de protejare a monumentelor istorice si a altor bunuri apartinand patrimoniului cultural national sau international, realizarea de emisiuni audiovizuale si de filme. In plus, poate fi sponsorizata si activitatea unor institutii de cultura: muzee, teatre, opere, filarmonici, orchestre si ansambluri artistice, asezaminte culturale, biblioteci, edituri, publicatii.