Potrivit informatiilor date publicitatii de firma Nielsen Sound Scan, care monitorizeaza vanzarile de CD-uri, casete si discuri de vinil de pe teritoriul SUA, publicul a cumparat cu 7,2% mai putine unitati in 2005 fata de 2004, reprezentand 618,9 milioane de unitati, cel mai mic nivel din ultimii zece ani. Dupa o usoara crestere in 2004, anul trecut a stat sub semnul pirateriei, fanii trupelor sau solistilor preferand sa descarce de pe Internet piesele preferate, decat sa cumpere albumele din magazine sau formatul digital de la casele producatoare.

Este o imagine in oglinda a ceea ce s-a intamplat, tot anul trecut, in industria cinematografica americana, cand box-office-ul a pierdut in fata preferintei publicului pentru Internet si jocuri video. Cifrele dovedesc ca, in 2005, vanzarile industriei muzicale americane s-au inscris pe un trend descrescator. Un exemplu in acest sens sunt cele aproape cinci milioane de albume vandute de vedeta muzicii pop, Mariah Carey, care ocupa primul loc in clasamentul pe 2005 al celor mai bine vanduti artisti, in timp ce, in 2004, ocupantul primei pozitii, vedeta R&B, Usher, si-a vandut albumul "Confession" in peste opt milioane de unitati.

Diferenta de trei milioane de albume e graitoare. Pe ansamblu, rezultatele anului 2005 dovedesc o schimbare la fata a industriei muzicale americane, sub presiunea cresterii preturilor si a epidemiei numita piraterie. De unde vine, insa, speranta celor care lucreaza in aceasta bransa? Raspunsul vine de la unul dintre sefii Universal Music, Doung Norris: "Distributia digitala reprezinta viitorul", spune el, declarandu-se extrem de interesat de aceasta revolutie. Adevarul nu este departe. In 2005 s-a inregistrat o crestere cu 150% a pieselor cumparate in format digital si cu 194%, in cazul albumelor digitale, fata de anul anterior, totalizand 352 milioane de inregistrari.

Citeste si:

Astfel, distributia digitala a cucerit deja aproape 30% din piata americana. Numai fanii Green Day au cumparat anul trecut 3,5 milioane de inregistrari digitale cu piesele acestei trupe. Cifra se apropie amenintator de numarul unitatilor vandute de Mariah Carey, prima clasata in topul vanzarilor de albume pe 2005. Revenind la datele oferite de agentia NielsenSoundScan, impotriva trendului descrescator al vanzarilor pe 2005 s-au pozitionat doar vanzarile inregistrate de albumele latino, care au crescut in 2005, fata de 2004, cu 12,6 %.

Datele, NilsonSound Scan mai arata ca piata muzicala americana este impartita de patru mari case de discuri. Universal Music detine suprematia cu 31,7 % din totalul vanzarilor, in crestere cu aproape doua procente fata de 2004. Clasamentul este strans. Urmeaza in top Sony BMG, care a vandut 25,6% din albume, in scadere cu 3% fata de 2004. Locul trei este ocupat de Warner Music si Emi, cu 15%, respectiv 9,55 din vanzari. Dintre acestea, Emi si Warner Music au anticipat nevoia de schimbare pe piata vanzarilor si cocheteaza deja, mai mult decat rivalele lor, cu distributia digitala a productiilor muzicale.