Acest an ar putea fi, potrivit intentiilor ministrului Mihai Hardau, unul "hotarator pentru dezvoltarea infrastructurii", cu ajutorul celor 34.498 miliarde lei (1,1% din PIB), obtinute in urma grevei profesorilor. Proiectul pilot de descentralizare a invatamantului preuniversitar va experimenta finantarea scolilor si liceelor in functie de numarul de elevi si nu in functie de numarul personalului didactic, asa cum se intampla in prezent.

Pentru ca acest experiment sa poata fi aplicat, guvernul a aprobat, in decembrie anul trecut, anumite derogari de la cadrul legislativ actual, in cazul celor 50 de unitati scolare. Astfel, contrar Legii invatamantului, acestea vor primi banii de la buget in functie de numarul de elevi, la fel ca universitatile. Prin exceptie de la Legea finantelor publice, directorii celor 50 de unitati scolare vor deveni ordonatori tertiari de credite. Daca rezultatele vor fi satisfacatoare MEdC intentioneaza sa aplice proiectul la nivel national incepand din 2007.

"Cu siguranta, schimbarea va genera o anumita doza de rezistenta, determinata de existenta unor mentalitati vechi de teama de initiativa, de responsabilizarea individuala, de starea de incertitudine, de modificarea sau disparitia unor repere traditionale. Suntem constienti ca modificarile pot genera deruta in randul cadrelor didactice, iar acest lucru impune o politica de formare continua a acestora, de redefinire a rolului educatorului", afirma ministrul Mihai Hardau. Un alt proiect important al acestui an este Legea calitatii, care a trecut de Camera Deputatilor si urmeaza a fi supusa, din nou, dezbaterii Senatului, dupa ce, cu o luna in urma, senatorii au respins-o, iar presedintele Basescu a trimis-o din nou in Parlament.

Ministrul Hardau spera ca acest act normativ va produce efecte inca din prima parte a lui 2006, astfel incat prima evaluare a unitatilor de invatamant sa poata fi inceputa pana in septembrie-octombrie la inceputul viitorului an scolar, respectiv universitar. Evaluarea va rezulta intr-un top al programelor de studii oferite de universitati si intr-o evaluare a scolilor si liceelor, de stat si particulare. Aceasta situatie ar putea duce chiar la inchiderea unor unitati scolare sau la absorbirea lor de catre altele mai performante.