Publicitatea romaneasca a cunoscut anul acesta din plin sanctiunile CNA. Exasperat, un publicitar se intreba cum ar arata o reclama realizata pentru Consiliu.

Membrii institutiei s-au gindit si au ales pentru "Cotidianul" variante de spoturi prin care si-ar face publicitate. La fel si trei specialisti din domeniu.

Istoria clientului

"Acum cinci ani si jumatate, cind am ajuns membru in CNA, m-am speriat. Ajunsesem intr-o autoritate care se comporta ca o politie de idei. Nu am inteles sensul deciziilor. Cu unii eram permisivi, cu altii duri. Luam deseori hotariri, fara sa fim in cunostinta de cauza. Dupa aceasta perioada neagra, a ajuns o combinatie fericita in Consiliu.

Noua echipa, condusa deja de Ralu Filip, a efectuat o reforma institutionala. Discutiile nu mai sint politice, ci profesionale. Perfecti, sigur nu sintem, sintem si noi muritori, putem gresi", marturiseste Attila Gasparik, vicepresedintele CNA, incercind sa explice de ce institutia ar avea, si in realitate, nevoie de o campanie de publicitate.

Muschetarul cu 11 capete

Primul scenariu propus de Consiliu: "CNA este un muschetar cu 11 capete, care lupta cu un balaur cu 7 capete de televizor si voce de radio. Pe capete scrie: protectia minorilor, discriminare, dezechilibru politic, slaba pregatire profesionala, echilibru intre Capitala si "provincie", prejudecati si dezorientarea consumatorilor. Muschetarii sint cu fata spre balaur si cu spatele spre public. Din aceasta cauza, publicul nu vede fata eroica a CNA-ului, ci doar spatele, care nu este intotdeauna elegant. Muzica: Ciocirlia".

27 de secunde cu liniste

Al doilea scenariu propus de Consiliu: "Unsprezece membri CNA, foarte eleganti, stau la o masa. Fiecare citeste cite-o carte. Liniste profunda, doar rasfoirea paginilor se aud. Dupa 27 de secunde isi ridica fruntea Ralu Filip, se uita in camera, spre public, pe un ton foarte cald: 'Noi citim in fiecare seara, voi de ce stati in fata televizoarelor?>>".

Surdomuta

Bogdan Manea, director Brightness: "Cum sa arate o reclama la CNA? Cam asa: cuminte, gigea, linistita, serioasa, cu perdea, moralizatoare, frumusica, ingrijita, calda, cu toti boii acasa, plictisitoare si muta. Sau surda. Sau surdomuta. Sau si surdomuta, si oarba. Si putin handicapata. Si impiedicata. Dar, revin, cuminte, gigea, linistita, serioasa, cu perdea, moralizatoare etc., etc. Oooof!"

Autocenzura nu e de baza

Mihai Gongu, copywriter Graffiti BBDO: "As evita drumul foarte batatorit de a arata efectele lipsei produsului: copii care cer mosului mitraliere, drujbe si mine antipersonal. As vedea mai degraba o campanie cu diferite personaje care fac gafe penibile. Si la final concluzia simpla: 'CNA>>. Pentru ca pe autocenzura nu te poti baza". De exemplu, din categoria bancurilor branduite destul de la moda acum in publicitatea autohtona, un spot radio ar putea fi asa: Fundal - muzica de nunta, zgomote de pahare, tacimuri. Voce masculina 1: "Ce urita si grasa e mireasa asta, nu-mi vine sa cred". Voce masculina 2: "Mireasa este fiica-mea". Primul, bilbiindu-se incurcat: "Aaa…Imi cer scuze domnule, ma iertati", celalalt: "Sint mama ei". Voce announcer: "CNA. Pentru ca pe autocenzura nu te poti baza".

CNA si calea cea dreapta

Marius Negrea, director de creatie DDB Bucuresti: "Incepem cu strategia. Daca CNA poate decide cine ce reclama pune la TV, atunci de ce sa nu mutam interventia asta la inceputul lantului de decizie? Sa facem din CNA nu un paznic impotriva advertisingului scandalos, ci o instanta de prevenire a lui! Campania s-ar numi 'E mai usor sa previi decit sa combati. Noul CNA, cu putere sporita de decizie (si penetrare), vegheaza!>>.

As face nu un spot, ci trei. Fiind bugetari, au bani de productie. Fiind CNA, sint sigur ca nici o statie TV n-ar putea refuza citeva (zeci, sute, mii...) de difuzari gratis. In primul spot, un director de creatie nu angajeaza echipa de creatie pina nu primeste binecuvintarea CNA-ului, personificat prin presedintele acestuia.

'Fereste-te de ideile scandaloase. Angajeaza doar creativi verificati. CNA te ajuta sa ramii pe calea cea dreapta>>. In al doilea spot, un client nu isi alege agentia pina nu primeste aceeasi binecuvintare a CNA-ului.

'Fereste-te de reclamele care iti pot crea probleme. Lucreaza doar cu agentii verificate. CNA te ajuta sa ramii pe calea cea dreapta>>. In fine, in al treilea spot, clientul si agentia nu se decid asupra publicului- tinta pina nu primesc de acum traditionala binecuvintare CNA.

'Fereste-te de consumatorii care te ispitesc sa faci reclame scandaloase. Alege-ti doar target-grupuri verificate. CNA te ajuta sa ramii pe calea cea dreapta>>".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.