Romanii sint cei mai influentabili consumatori TV, dintre toti europenii. Telespectatorii autohtoni au cea mai mare incredere in stirile TV, votul lor politic fiind dictat, in mare masura, de informatiile emisiunilor televizate. La polul opus se situeaza maghiarii, mai sceptici si mai indiferenti decit vecinii lor la inflntele mediei vizuale.

Romania nu este cea mai mare consumatoare TV de pe continent, dar este una dintre cele mai sensibile la farmecele acestui mediu, potrivit unui studiu realizat de Research International la solicitarea operatorului de cablu UPC. In cadrul sondajului au fost intervievate 6.000 de persoane din 14 tari europene, in care UPC are peste 10 milioane de clienti, printre care si Romania, alaturi de Olanda, Franta, Elvetia, Austria, Irlanda, Norvegia, Suedia, Belgia, Romania, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia si Slovenia.

Esca in top

Programele cu caracter politic influenteaza categoric votul populatiei, iar romanii sint in virful clasamentului la aceasta categorie. Maghiarii ramin insa indiferenti la aceste tipuri de presiuni. De altfel, in ceea ce priveste motivul pentru care europenii urmaresc programele TV, peste 50% dintre acestia se uita la televizor pentru a se informa, la fel ca si 53% dintre romani. In ciuda acestei motivatii, mai putin de un sfert din populatia europeana crede ceea ce se spune la stirile TV.

In schimb, romanii au cea mai mare incredere in televiziune, ca sursa de informare, ei constituind cel mai mare procent de pe continent care crede in informatiile jurnalelor de stiri, indiferent ca este vorba despre televiziunea publica sau cea privata. Respondentii din cele 14 tari au avut ocazia sa-si desemneze prezentatorul de stiri favorit, iar prezentatorul de stiri care a primit cele mai multe voturi din Romania este Andreea Esca.

TVmanie pe filiera franceza

Cercetarea UPC infirma insa prejudecata ca romanii sint cei mai mari consumatori TV de pe continent. 71% dintre francezi aloca televizorului mai mult de doua ore in fiecare zi, acelasi interval fiind dedicat de numai 41% dintre locuitorii Romaniei.

Citeste si:

In ceea ce priveste interesul pentru reality-show-uri de tip "Big Brother", elvetienii se declara cel mai putin interesati de acest tip de emisiuni, iar romanii, cei mai mari fani. Intrebati prin ce anume intrec masura astfel de programe de tip reality-show, europenii considera ca scenele de violenta fac ca programele postului Reality TV sa depaseasca limitele eticii si sa devina inacceptabile. Tot romanii sint si cei care doresc cel mai mult sa ramina acasa pentru a nu pierde programul TV preferat, in timp ce danezii si suedezii au cea mai redusa fidelitate fata de emisiunile TV. O alta diferenta o face partenerul de discutie pe subiectele TV: olandezii obisnuiesc sa vorbeasca despre programele TV cu sotul sau sotia, iar romanii - cu colegii de serviciu.

Paradox religios

Majoritatea telespectatorilor din Europa considera ca ar trebui sa se difuzeze programe religioase, dar numai 14% dintre ei doresc sa le si vizioneze. O figura distincta fac belgienii si norvegienii, care nu doresc ca emisiunile bisericesti sa fie difuzate. In acest curent se inscriu mai bine de un sfert dintre consumatorii europeni de TV, care sint de parere ca astfel de programe duc la agravarea conflictelor religioase, olandezii fiind cei mai multi care impartasesc aceasta opinie in numar mare.

Traditie versus tehnologie

In timp ce 71% dintre locuitorii vechiului continent sint interesati de noile tehnologii care se dezvolta pe piata, populatia autohtona este atrasa de acestea doar in masura de 27%. Irlanda ocupa locul 1 in clasamentul tarilor cu cele mai multe televizoare intr-o locuinta, jumatate dintre familiile acestei tari detinind peste trei aparate TV. In comparatie cu semenii lor irlandezi, jumatate dintre romani detin un singur televizor in casa.