Bilantul cinematografic al anului 2005 demonstreaza ca proiectele finantate prin concursul de scenarii nu se disting nici prin calitatea artistica, nici prin succesul de casa. Conform topurilor alcatuite de specialisti, peliculele sponsorizate de CNC se imbulzesc sub eticheta "cele mai slabe".

"Lui Pita ar trebui sa i se interzica accesul pe platou"

In plus, daca e sa asculti argumentele criticilor de film, Dan Pita si Sergiu Nicolaescu, ale caror creatii sint fruntasele categoriei "cele mai proaste lungmetraje ale anului 2005", ramin niste gauri negre in care se arunca fondurile statului. De exemplu, Alex Leo Serban declara ca "n-am vazut (si nici nu simt nevoia) cele doua filme semnate Dan Pita...". Andrei Gorzo secondeaza aceasta opinie, fiind chiar mai radical si cerind ca lui Pita sa nu i se mai permita accesul in preajma vreunui platou de filmare. Nici in ceea ce-l priveste pe Sergiu Nicolaescu, critica nu e mai indulgenta.

Cu ocazia lansarii filmului "15", Laurentiu Bratan scria: "Pentru ca, daca ar vedea (si ar avea discernamint), Sergiu Nicolaescu si-ar da seama ca opera lui e pigmeica. Si-ar da seama ca e doar un mestesugar (marunt, in plus), nicidecum un artist, asa cum ii place sa se considere". In privinta aceleiasi pelicule, criticul Mihai Chirilov se pronunta laconic: "acesta nu este un film".

Citeste si:

Pelicula lui Cristi Puiu, fara egal in ultimii trei ani

CNC-ul recupereaza din prestigiu doar cu ajutorul filmului pe care la inceput a refuzat sa il ajute financiar: "Moartea domnului Lazarescu". Dupa un scandal de presa si petitii peste petitii, s-a realizat pelicula care a obtinut un numar record de distinctii internationale si careia ii tinem acum pumnii pentru Oscaruri.

Criticii de film au asteptari similare: Irina Margareta Nistor vede in acest lungmetraj "o sansa pentru Romania si, chiar daca europenii nu l-au vrut, pentru Oscar ar intruni atuurile necesare". Si Andrei Gorzo se exprima mai mult decit entuziast, apropo de pelicula lui Cristi Puiu. "Nici un film distribuit pe ecranele noastre in 2005, si as fi tentat sa adaug 2004 si chiar 2003, nu-i egaleaza intensitatea, claritatea si onestitatea privirii."

In ceea ce priveste peliculele straine care au putut fi vizionate pe marile ecrane in 2005, criticii romani nu se lasa ademeniti de Hollywood si isi mentin orientarea preponderent europeana. In topul preferintelor lor apar "Cu capul inainte" al germano-turcului Fatih Akin, "Noi albinosul" al islandezului Dagur Kari si coproductia anglo-maghiaro-americano-canadiana "Julia", semnata Istvan Szabo.