Romania sta destul de prost la capitolul export de turism, strainii care ne-au vizitat aducand tarii noastre, anul acesta, circa un miliard de dolari. Acesta nu poate fi un lucru imbucurator, dat fiind faptul ca, spre exemplu, Bulgaria a obtinut in 2005, de pe urma turistilor straini, 3,5 miliarde de dolari. Cu toate acestea, din datele furnizate de Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT), reiese ca anul 2005, fata de 2004, a fost marcat de imbunatatirea infrastructurii hoteliere si a drumurilor, a calitatii serviciilor din turism si a varietatii restaurantelor.

ANAT are o viziune pozitiva in ceea ce priveste incomingul (flux de turisti straini). "Estimam cresterea numarului de turisti straini si a noptilor de cazare cu 12 - 15% fata de 2004", a declarat presedintele ANAT, Lucia Morariu. Singurul lucru care se pare ca va salva cat de cat incomingul este turismul de afaceri. "Turismul de afaceri a crescut fata de anul trecut cu 36%, numai in zona Bucuestiului acest segment din turism aducand peste 200 de milioane de euro. Alt avantaj pentru acest tip de turism fiind si faptul ca Romania este considerata, dupa Elvetia, a doua tara europeana in ceea ce priveste siguranta turistica (safe country)", a declarat George Sorin Nicolescu, prim-vicepresedinte ANAT.

Tot mai multi romani prefera sa plece in strainatate

Totodata, in primele 9 luni ale anului, turismul extern organizat prin agentiile de turism a inregistrat o crestere de 36 - 38% a numarului de turisti, fata de perioada similara a anului precedent. "Capacitatea de cazare care poate primi turisti straini nu a crescut, tot mai multi romani prefera sa plece in strainatate, mai ales de cand au chartere si companii low-cost la dispozitie", a explicat Morariu.

Potrivit Institutului National de Statistica, 90,2% dintre turistii care au optat pentru destinatii externe au ales Europa. Cel mai mare numar de turisti a avut ca destinatie Grecia (27,1% din totalul turistilor care au plecat din Romania), urmata de Italia (10,6%), Turcia (10,1%), Spania (9,9%) si Franta (4,9%). Referitor la judetele emitente de turisti pentru outgoing, pe locul 1 se afla municipiul Bucuresti (37% din total), urmat de Cluj (10%) si Timis (5,7%). In ceea ce priveste numarul romanilor care au cumparat pachete turistice in destinatii locale, acesta a scazut pe litoral, cu 20%, dar a crescut in statiunile de munte, cu 15%.

"Gradul de ocupare mediu pe litoral a fost in sezonul de vara de circa 50%. Daca ne referim la Revelion, cred ca vom avea o crestere de 10-15% la pachetele pentru zona de munte si de 40% la cele pentru extern. Statiunile balneare vor inregistra scaderi, in timp ce pensiunile vor avea mai multi turisti", a precizat Lucia Morariu. Intrebata daca acordarea de stele si margarete catre unitatile de cazare din Romania este justificata, aceasta din urma a raspuns: "Dupa parerea mea, 50% dintre unitatile de cazare autohtone ar trebui declasificate".

Citeste si:

Cota TVA 0 in turism?

Agentiile de turism critica si politica fiscala a autoritatilor, in special incertitudinile legate de TVA.
"Noi incheiem deja contracte pentru 2007, dar nu stim care va fi nivelul de TVA in turism. El a fost stabilit la 9% pentru 2006, dar trebuie sa ne anunte ce se va intampla in 2007 si chiar 2008-2009 pentru a putea oferi niste preturi corecte partenerilor externi", a explicat vicepresedintele ANAT, Gheorghe Fodoreanu. Acesta a cerut, de asemenea, si introducerea unei cote zero la TVA pentru turism. "De ce n-am avea aceasta cota, cand noi facem, practic, export. Turisti straini in Romania inseamna export, deci ar trebui taxat ca atare", a afirmat Fodoreanu.

De saptamana trecuta, ANAT e Patronat

Transformarea ANAT in asociatie patronala, sub denumirea Patronatul ANAT, a fost hotarata saptamana trecuta in Adunarea Generala Extraordinara a ANAT, care a aprobat noul statut al ANAT. ANAT se declara deschisa in a colabora cu toate asociatiile si organizatiile din turism, in vederea crearii unei uniuni patronale a turismului romanesc. ANAT are in prezent circa 700 de membri - agentii de turism si tour operatori, dar si membri afiliati (sisteme de rezervare si firme de soft pentru turism, institutii de invatamant, hoteluri, edituri, centre de promovare turistica) in toata tara.