Este vorba in primul rand de asigurarea calitatii educatiei, descentralizarea invatamantului preuniversitar si imbunatatirea infrastructurii. Chiar daca proiectul ce vizeaza autonomia scolilor si liceelor a ajuns in "coada de peste" ca efect al acordului semnat de Guvern si sindicate la sfarsitul grevei, ministrul sustine ca nu exista probleme in ceea ce priveste "discutarea" lui si ca va incerca sa faca, impreuna cu sindicatele, "corectiile necesare".

Care sunt principalele proiecte pe care le aveti in vedere?

Am venit la Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru a aplica principiile asigurarii calitatii "n Educatie. Sunt un sustinator neobosit al acestor principii. O alta prioritate o constituie descentralizarea "nvatam?ntului preuniversitar din Rom?nia si, nu "n ultimul r?nd, aplicarea, "n 2006, a tuturor proiectelor care vizeaza "mbunatatirea infrastructurii "n educatie, astfel "nc?t sa folosesc c?t mai eficient sumele pe care Guvernul Rom?niei le va acorda "n aceasta directie.

Este posibila realizarea unui clasament al universitatilor in functie de calitatea educatiei?

Instituirea mecanismelor de asigurare a calitatii "n interiorul tuturor institutiilor de "nvatam?nt din Rom?nia este de mare importanta, pentru ca aceste mecanisme vor avea rolul de a "mbunatati calitatea serviciilor oferite, de a facilita recunoasterea diplomelor si a titlurilor la nivel european si de a spori transparenta, buna "ntelegere a ofertei educationale a institutiilor de "nvatamant. Bine"nteles, pe baza rapoartelor privind asigurarea calitatii facute de institutiile de "nvatam?nt din Rom?nia, agentiile de asigurare a calitatii la nivel national vor putea "ntocmi mai multe rapoarte, statistici, inclusiv ranking-ul la care va referiti dvs. Precizez ca acest clasament se va referi la programele de studii oferite de scoli, licee, universitati.

Sustineti ideea finantarii diferentiate a universitatilor in functie de acest criteriu, al calitatii?

Sigur ca si finantarea de la buget, din momentul aparitiei acestor rapoarte privind calitatea, va putea avea o baza reala de stabilire a prioritatilor. Legea asigurarii calitatii se afla, "n acest moment, "n discutia Parlamentului Rom?niei si sper ca aceasta sa fie aprobata c?t mai cur?nd posibil, astfel "nc?t procesul educational din tara noastra sa se poata baza "n mod real pe un act normativ care cuprinde, evident, principii de calitate.

Considerati ca, prin codurile etice, universitatile ar trebui sa interzica relatiile de rudenie intre membrii aceleiasi catedre sau facultati?

Codul de etica universitara stabileste standardele de etica profesionala pe care o comunitate universitara "si propune sa le urmeze si penalizarile care se pot aplica "n cazul "ncalcarii acestora. Acest cod a fost conceput, de fapt, ca un contract moral "ntre studenti, profesori si comunitatea universitara ca "ntreg. Cunoasteti, probabil, faptul ca p?na "n data de 20 decembrie 2005, toate institutiile de "nvatam?nt superior acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu au obligatia de a elabora, dezbate si adopta propriul cod de etica universitara. Deciziile si principiile codurilor etice apartin, asadar, universitatilor si sunt sigur ca ele vor fi elaborate si adoptate cu profesionalism.

Citeste si:

Care este totusi opinia personala, ar trebui interzise relatiile de rudenie intre angajatii facultatilor?

Eu am convingerea ca gradele de rudenie "ntre membrii aceleiasi catedre vor avea un efect negativ "n aprecierea "n plan general a activitatii catedrei respective. Va plana "ntotdeauna o umbra de suspiciune care nu este de dorit.

Trecand la proiectul de descentralizare a invatamantului preuniversitar, cum va fi posibila continuarea lui in conditiile in care sindicatele au obtinut, prin Acordul incheiat cu Guvernul, pastrarea examenului de titularizare la nivel national?

Descentralizarea "nvatam?ntului preuniversitar reprezinta mijlocul coerent, european de asigurare a calitatii "n educatie si de consfintire a principiului conform caruia elevul se afla "n centrul procesului educativ. Prin descentralizare, scoala rom?neasca va servi mult mai bine nevoilor comunitatilor locale, va raspunde exact necesitatilor de formare si dezvoltare a fiecarei comunitati. Scoala va avea mai multa autonomie, put?nd sa utilizeze "n mod eficient fondurile pe care le are la dispozitie.

Evident, acest lucru va duce la cresterea calitatii "nvatam?ntului at?t din punctul de vedere al managementului fondurilor, c?t si din cel al nevoii de formare a comunitatilor locale. In ceea ce priveste titularizarea cadrelor didactice, aceasta reprezinta doar un aspect al procesului de descentralizare. Trebuie sa mentionez ca proiectul se afla "ntr-un stadiu avansat, iar p?na la aplicarea generalizata va trebui sa parcurgem mai multe etape pilot, pe parcursul carora vom avea un permanent dialog cu partenerii nostri sociali si cu toti actorii implicati "n educatie, pentru a face corectiile necesare.

Totusi, in cadrul acestui proiect se punea mare accent nu numai pe autonomia financiara dar si pe autonomia scolilor in selectarea personalului didactic. In acest fel, managerii scolilor ar fi direct raspunzatori de performantele scolii. Acesta era un punct important al proiectului. Va mai fi posibila punerea lui in practica, daca guvernul s-a angajat sa pastreze examenului centralizat de titularizare?

Mentinerea titularizarii nu are efect imperativ in ce priveste discutarea proiectului sub toate aspectele sale. La aceste discutii vor participa, "n toate fazele de elaborare, si partenerii nostri sociali.

Este o intrebare la ordinea zilei. Cate articole indexate ISI (Institutul pentru Informatie Stiintifica) ati publicat? Stim ca limita pentru accesul la functia de profesor universitar este de patru.

Am publicat peste 100 de articole stiintifice. Unul dintre ele, care este si cotat ISI, a fost publicat anul trecut, "n "Review of Scientific Instruments".