In Romania, cetateanul se simte in continuare subordonat functionarului public si nu invers, dovada acestui fapt fiind si ca 91% dintre romanii chestionati nu stiu exact ce e acela un functionar public. "Chiar daca nu dau spaga, oamenii bat cu teama in geamul ghiseului, de frica sa nu cumva sa-l supere pe functionarul din spatele ghiseului si acesta sa-l puna inutil pe drumuri", caracterizeaza sociologul Mircea Kivu relatia anormala dintre platitorul de taxe si functionarul public.

80% nemultumiti de prefecti

Studiul facut de IRSOP, si finantat de PHARE, a vizat chestionarea cetatenilor din Bucuresti, Prahova, Bacau si Timis. Aproape jumatate dintre cetateni apeleaza cel mai des la primarii si la administratiile financiare, ceea ce denota, spun autorii studiului, ca acolo e o birocratie mai mare.

Citeste si:

Nivelul de insatisfactie cu care oamenii pleaca din institutiile publice oscileaza intre 53% - in cazul ministerelor - si 80% - in cazul prefecturilor. La mijloc, cu nemultumiri de 70%, sint sectiile de politie, administratiile financiare si primariile.

Nemultumirea cetatenilor e izvorita din modul in care sint tratati de functionarii publici, dar si de atmosfera din institutiile publice, de modul in care e organizata activitatea cu publicul si de ineficienta functionarilor. "Cetatenii ar trebui stimulati sa reclame orice serviciu nesatisfacator. Biroul sefului sa fie la vedere si disponibil pentru orice cetatean. Am fost recent la o administratie financiara si am stat doua ore ca sa fac o plata ce se putea face, in mod normal, in zece minute’’, povesteste sociologul Kivu.

Imposibilitatea cetateanului de a reclama e recunoscuta si de Jozsef Birtalan, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care a spus ca 75% dintre cazurile de functionari care ajung in atentia comisiilor de disciplina sint reclamati de propriii sefi. Numai 25% dintre reclamatii vin de la cetateni.