Recent, CSA a definitivat "Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor", care sunt la fel de drastice si prevad sanctiuni echivalente cu cele aplicabile sistemului bancar. Astfel, va fi raportata orice operatiune sau tranzactie mai mare de 10.000 euro, iar asiguratorul va fi obligat sa intocmeasca un dosar voluminos despre asigurat, pe care-l va pastra cel putin cinci ani.

Cele mai multe semne de intrebare le ridica insa de departe articolul 8 al Normelor, care cuprinde nu mai putin de 19 "indicii" dupa care un agent de asigurari trebuie sa "disece" un posibil viitor client. Potrivit acestuia, orice client ar putea deveni imediat suspect in ochii agentului de asigurari daca are polite incheiate la mai multe companii de profil. Spre exemplu, daca optezi sa-ti asiguri casa la o companie, iar masina, la alta, din ratiuni economice, poti deveni "client" al inspectorilor Oficiului pentru Combaterea Spalarii Banilor. Aceeasi soarta o poti avea si daca in momentul incheierii politei agentul de asigurare considera ca nu te intereseaza "performantele" acesteia, ci modul de reziliere a contractului.

In urma unui sondaj efectuat ieri printre reprezentantii mai multor societati si asociatii ale asiguratorilor a rezultat ca nici unul nu cunostea prevederile noului act normativ.

Intr-un scurt interviu acordat cotidianului nostru, Paul Mitroi, directorul general al CSA, a precizat ca noul act normativ "inseamna o mai mare disciplinare in domeniul asigurarilor, iar prin aceste norme se incearca prevenirea actelor de spalare a banilor si de finantare a terorismului". De asemenea, Paul Mitroi a declarat ca normele sunt corelate cu legislatia aplicabila in unele tari din UE si ca nu vor bulversa activitatea asiguratorilor "din moment ce si pana acum se faceau periodic raportari catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor". Sunt insa si voci din organismul central care sustin ca masurile sunt greu de aplicat si ca inevitabil vor duce la sporirea birocratiei.

Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a definitivat si trimis spre publicare Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul pietei asigurarilor, care sunt la fel de drastice ca cele din sistemului bancar.

De departe, articolul 8 este cel mai interesant, fiindca acolo sta specificat, negru pe alb, nu mai putin de 19 "indicii" dupa care un agent de asigurari trebuie sa "disece" un posibil viitor client. Din punctul nostru de vedere, spre exemplu, e hilar sa devii suspect doar ca ai avea asigurari la mai multe companii de asigurari sau ca n-ai prezenta interes pentru "performantele" unei polite, ci pentru modul de reziliere a contractului.

Datele obtinute despre un client se pastreaza cinci ani

Principalele obligatii care le revin asiguratorilor se refera la identificarea clientilor si efectuarea raportarilor catre CSA si Oficiului National de Prevenirea si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), in termen de 24 de ore, pentru orice tranzactie mai mare de 10.000 euro, sau orice suspiciune de spalare a banilor, sau tentativa de finantare a terorismului, in astfel de cazuri neputand opera confidentialitatea sau secretul profesional.

Citeste si:

Mai mult, asiguratorul va identifica, verifica, inregistra si actualiza identitatea clientilor inainte de a initia orice relatie de afaceri, iar in situatia in care exista indoieli cu privire la faptul ca un client actioneaza in numele altei persoane, va avea obligatia de a lua masuri pentru a obtine informatii cu privire la adevarata identitate a persoanei in interesul ori in numele careia actioneaza clientul. De asemenea, datele privind identificarea clientului se verifica si se actualizeaza sau se completeaza, dupa caz, pentru orice tranzactie care implica o suma reprezentand echivalentul in lei a minimum 10.000 euro, indiferent daca tranzactia este efectuata intr-o singura operatiune sau mai multe operatiuni legate intre ele.

Chiar daca valoarea operatiunii este mai mica de 10.000 euro, in cazul in care exista vreo informatie ca prin respectiva operatiune se urmareste spalarea de bani sau finantarea unor operatiuni de terorism, asiguratorul va fi obligat sa identifice clientul si sa raporteze la Oficiu. Asiguratorul va verifica daca atat persoanele care incheie polite de asigurare, cat si beneficiarii acestor polite figureaza pe lista persoanelor suspecte de finantare a terorismului. Toate datele obtinute cu ocazia identificarii unui client vor fi pastrate timp de cinci ani.

Nu se raporteaza asigurarile de viata cu rate anuale sub 1.000 euro

Articolul 8 este un veritabil manual in care sunt nominalizate nu mai putin de 19 "indicii" pe care agentul de asigurari ar trebui sa le stapaneasca la perfectie, iar in cazul in care va constata existenta vreunuia in timpul unei tranzactii, va trebui imediat sa faca un raport catre Oficiu. Dintre acestea, cele mai interesante par a fi, spre exemplu, faptul ca un client prezinta declaratii financiare neefectuate de catre un contabil, contractantul asigurarii pare sa aiba polite incheiate cu mai multe societati de asigurare sau ca un client nu manifesta nici un interes fata de performantele politei, dar este foarte preocupat de anularea sau rezilierea contractului de asigurare.

Sunt prevazute si cateva situatii care nu se raporteaza, precum cazul politelor de asigurare de viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro, sau prima unica de asigurare platita este, in echivalent lei, pana la 2.500 euro. Dar daca ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza sa fie marite, astfel incat sa depaseasca 1.000 euro, respectiv 2.500 euro, identificarea clientilor va fi obligatorie.

De asemenea, identificarea clientilor nu este impusa daca s-a stabilit ca plata se va face prin debitarea unui cont deschis pe numele clientului la o alta institutie de credit sau financiara.