Daca, inainte de ’89, cu o portocala si un pachet de biscuiti "Voinicel" iti faceai dintr-un copil un aliat pe viata, acum nu mai scapi asa de usor. La Tirgul de Cadouri de la Dalles, te apuca ameteala printre standurile cu "nimicuri" care trec cu brio sub titulatura de cadou simbolic si uneori util la casa omului. De la papuci sub forma de pechinez si calupuri de ceara parfumata pina la amulete feng-shui si tricouri cu Bob Marley plingind, nu poti circoti ca n-ai varietate.

Virstnicii fac nazuri

Vinatori de cadouri versati, cei mai in virsta cer o gramada de informatii despre produs, pentru ca apoi sa se razgindeasca subit. Au timp, nu se grabesc si ii fac deseori pe vinzatori sa transpire. O batrinica studiaza la milimetru, cu nasul afundat in galantar, oferta de cosmetice "doua la o suta de mii": gel de dus si sampon. "Eu investesc in produsele astea si nu cistig mai nimic, ca sa am clienti multumiti. Asta e un sampon antimatreata!", incearca vinzatoarea sa o faca din vorbe pe batrina doamna. "Bine, dar sotul meu n-are matreata!", pareaza clienta. "Nu-i nimic, ii luati preventiv!", striga in urma ei vinzatoarea.

La etaj, o alta lupta in domeniul marketingului e cistigata de vinzatoare. O doamna, cu gindul la ghetele nepoticii ei, afla punct cu punct avantajele unui CD-ROM cu opera lui Creanga: "E mai sarac in informatii decit cel cu Caragiale, dar si Creanga a scris de trei ori mai putin. Are filme si scrieri. Bineinteles, lipsesc povestirile desucheate!". "Doamne fereste, da’ nici nu-mi trebuie!", se apara clienta si ii cumpara pe toti trei granzii literari - Caragiale, Nichita Stanescu si Creanga.

Pustanii cumpara din goana

Multi tineri sint foarte grabiti, cumpara cam la intimplare si de obicei pe principiul "ieftin, deci foarte bun". Un tip ia rapid un urs alb, de plus, garantat sa o dea pe spate pe prietena lui. "Ii mai iau si un de-asta si gata, trebuie sa-i placa!", arata el spre un Mos Craciun kitchios, care face galagie cit il tin bateriile.

Chiar in spatele unui Mos care cinta la saxofon si da din fund, periculos de aproape de un manechin cu chilotei din dantela roz, un grup de tinere blonde isi compara prada: o pleiada de ingerasi minioni, din portelan. "I-am luat pentru colegele de camin! Sint cei mai ieftini!", explica inocent una dintre ele. Doi bodyguarzi cu muschii bine pompati sub tricouri isi arata partea sensibila: "Am luat niste maimutoi de ciocolata! Ceva mai deosebit!", explica ei cum le vor da gata pe prietenele lor.

Arta si precizie la cumparaturi

Citeste si:

Oamenii cu capul pe umeri, seriosi, pentru care strategia de Mos Nicolae inseamna "punct ochit, punct lovit". "Pentru prietenul meu am luat un CD cu colinde si ciocolata. Pentru mine, tot ciocolata si, in plus, dresuri. Fratelui meu i-am luat papuci", nu uita nici o pereche de ghete o domnita in floarea virstei. La standul expertei blonde in feng-shui, o doamna coapta vrea sa-si bage energia pozitiva in casa: sabia protectiei pentru usa de la intrare, amuletele sanatatii si norocului (cite una pentru fiecare ruda) si pasarile rosii ale prosperitatii pentru sufragerie. "Sa nu le puneti in dormitor, ca sint prea puternice! Mai bine luati si cocosul!", sare speriata experta in arta chinezeasca de a dormi dupa cum bate valul de energie.

De Mos Nicolae, nu ratezi tinta daca mergi pe trend: tabachera cu bricheta si pix pentru tata, argintarie pentru mama, pernuta "Iti dau inima mea, ai grija ce faci cu ea" pentru iubita, masinuta teleghidata pentru copil, botosi de lina pentru bunici.

Topul lui Mos Nicolae

1. Sticle de vin imprimate cu mutra lui Basescu, Nastase sau Iliescu

2. Luminari parfumate cu aroma de lapte si cocos

3. Coliere de argint cu chihlimbar

4. CD-uri pirat cu muzica buna

5. Sosoni din lina, lucrati de mina.