Se estimeaza ca acum lucreaza pe vasele de croaziera peste zece mii de romani. Nimeni nu detine o evidenta exacta, deoarece incheierea contractelor de munca se face direct cu angajatorii straini. Firmele de recrutare pentru vase de croaziera se feresc sa vorbeasca despre activitatea lor. Majoritatea se declara firme de consultanta sau de instruire, desi, evident, ele fac recrutare de personal. Motivul pentru care "ocolesc" sa se declare recrutori il reprezinta sistemul legislativ "incalcit", in continua modificare, birocratia si costurile mari legate de acreditare.

"Pentru a te autoriza ca firma de recrutare pentru vase de croaziera trebuie sa platesti o garantie de 100.000 de euro. Care firma are o asemenea suma si cui ii convine sa o imobilizeze pe termen nelimitat? In plus, trebuie sa raportam o multime de date autoritatilor romane. Cine face munca voluntara si de ce, daca aceste contracte se incheie direct cu angajatorul strain?"

Dupa ce am discutat mult pe tema angajarii pe vasele de croaziera, directorul firmei de "consultanta" a insistat sa nu-i dam numele si nici numele firmei. Aceeasi rugaminte am primit-o si din partea altor interlocutori. Toti si-au exprimat nemultumirea fata de modul aberant in care statul considera ca trebuie reglementata aceasta activitate specifica de recrutare. Foarte multi recurg la metode care sa le asigure, cat de cat, un cadru legal de desfasurare a activitatii sau isi asuma riscul de a plati amenda cand sunt prinsi. "Legea ne obliga sa platim echivalentul a trei salarii pentru fiecare persoana angajata pe vas. De unde sa scoti atatia bani? - intreaba un alt reprezentant al unei alte firme, care a dorit sa i se pastreze anonimatul.

Noi recrutam cateva sute de persoane o singura data. Imaginati-va ce inseamna sa platesti pentru fiecare om astfel de garantii. Pentru a putea desfasura legal activitatea de recrutare, trebuie sa fii autorizat de Autoritatea Navala Romana care-ti cere sa ai angajata o persoana specializata si certificata de ei in domeniul naval. Este o aberatie. Dar si in cazul in care ai un astfel de specialist, trebuie sa te duci la o firma din Constanta unde platesti asigurari maritime pentru fiecare persoana recrutata. Cu toate aceste documente si taxe fantastice, noi nu primim decat o autorizatie provizorie."

Problemele recrutorilor sunt mult mai multe. Un alt interlocutor ne explica alte aspecte: "Statul ne obliga sa incheiem contractele de munca in limba romana. Angajatorul strain nici nu vrea sa auda de asa ceva. Pe buna dreptate. El angajeaza personal din nenumarate tari. Ce ar insemna sa se supuna legislatiei fiecarei tari? Angajatorul raspunde pentru ceea ce face potrivit legislatiei lui, iar contractele incheiate sunt extrem de complexe si cu nenumarate masuri asiguratorii pentru personalul angajat."

Barcagii de ieri, ofiterii de maine

Pe piata de recrutare a personalului navigant, actori principali sunt doar vreo zece firme. Numarul este mult mai mare. Cei interesati sa se angajeze se duc pe site-ul "barcagii.ro", intra pe forum, se intereseaza direct de la "batranii lupi de mare" ai contractelor pe vasele de croaziera si de-abia dupa aceea se decid sa-si trimita CV-ul la o firma sau la alta. Sau afla de la rude, prieteni, cunostinte.

Sistemul relatiilor este foarte eficient, pentru ca "se trag" unul pe altul. Pe de alta parte, referintele sunt foarte importante nu doar in competitia pentru semnarea unui contract de munca. Angajatorul stie ca un om cu referinte este si unul informat foarte bine cu privire la avantajele si greutatile vietii pe mare. Din o suta de persoane care se prezinta la interviu au sanse de reusita aproximativ jumatate. Cam 10% din acestia abandoneaza contractul, fie din motive legate de viata personala, fie pentru ca nu se pot adapta, nu au un comportament corespunzator cerintelor. De regula, toti cei care au reusit sa-si duca la bun sfarsit primul contract si au obtinut evaluari bune de la angajator vor continua sa lucreze pe vase de croaziera.

Venitul mediu obtinut in trei ani poate ajunge la 15.000 de euro. Sumele aduse acasa pot fi si mai mari, in functie de spiritul de economie, determinarea de a munci mai mult si seriozitatea fiecaruia. Foarte multi ajung sa-si dezvolte o cariera adevarata pe vasele de croaziera. Posibilitatile de lucru sunt nenumarate. Cele mai multe contracte se incheie pentru activitatile specifice de restaurant, bar, bucatarie, hotel, dar ofertele sunt mult mai variate.

Pe vase sunt posturi nenumarate: de la interpret, la fotograf, stilist, manichiurist masor, instructor de fitness, pana la personal medical de specialitate, crupier sau organizator de evenimente speciale. Posturile difera in functie de tipul de vas. Pentru cargouri sau feriboturi, care transporta persoane sau marfuri, se recruteaza personal tehnic, strict specializat pe meserii atestate prin diplome obtinute in cadrul scolilor de marina. Numarul acestor angajari, in Romania, este mic.

De regula, sunt recrutate persoanele care lucreaza in santierele navale. O alta categorie de angajari o reprezinta personalul pentru iahturile de lux. Numarul recrutarilor de acest gen este si mai mic pentru ca sunt putine oferte pe acest segment al pietei maritime de munca. Personalul se recruteaza pe baza recomandarilor speciale, dar si a calificarii. Trebuie sa fie persoane extrem de educate, capabile sa vorbeasca fluent in cateva limbi de circulatie internationala si sa posede abilitati speciale, in asa fel incat sa poata face fata la o multitudine de sarcini. Pe iahturi sunt putini angajati, asa incat diversitatea activitatilor este mare.

Cele mai multe angajari se fac pe vasele de pasageri. Primul contract, pentru majoritatea solicitantilor, porneste de la "munca de jos". Un sef de sala, spre exemplu, nu-si poate incepe activitatea pe vas decat ca ospatar. Daca obtine evaluari foarte bune, are sansa ca in cativa ani sa ocupe si postul de sef de sala. Dimensiunea este alta decat intr-un restaurant obisnuit din Romania. Dar si salariile. Cifrele trecute initial in contract sunt mici: 50-80 de dolari sau de euro. Salariile cele mai mari se obtin in activitatile specifice restaurantelor. Un incepator poate ajunge sa castige 500 de euro.

La salarii se adauga insa bacsisurile, ceea ce urca veniturile lunare la 1.500 sau chiar 3.000 valuta forte, in cazul celor cu experienta. Vasele americane sunt cele mai bine cotate pe piata, din perspectiva castigurilor. Dar si a zonelor in care merg. Ocolul lumii este, in sine, un contract extrem de atractiv. La fel ca si croazierele in zonele exotice.

Sanse nu au decat persoanele cu varste cuprinse intre 21 de ani si 35. Exceptie fac doar cateva meserii, care vizeaza specialistii - cum sunt, spre exemplu, bucatarii - sau persoanele care nu au expunere la public. Criteriul care sta la baza recrutarii il constituie o buna cunoastere a limbii engleze. Dar selectia presupune indeplinirea multor alte conditii, legate de calificarea in meserie, potential, motivatie personala.

Recrutorii pun mare accent pe determinarea personala pentru ca viata pe vas nu-i usoara. In primul rand, pentru ca se munceste mult, dar si pentru ca timp de 6-10 luni, viata angajatului se limiteaza doar la vas. Foarte multi nu suporta acest sistem de claustrare, lipsa familiei, a unor preocupari personale, in afara muncii si a... vasului. Recrutorii spun ca de-abia dupa al doilea contract oamenii pot sa se acomodeze si sa se descurce mai bine in activitate, dar si in acumularea unor resurse financiare mai substantiale. stiu sa-si gestioneze timpul de munca si de odihna mai bine, la fel ca si banii. Romanii cu state vechi de plata pe vasele de croaziera au reusit nu numai sa se imbogateasca, dar si sa viziteze multe colturi ale lumii. In cativa ani, unii si-au construit cariere de invidiat si au devenit mentori ai altor romani dornici de... aventura pe mare.

Cu toata familia, la bord, in jurul lumii

Adrian Zamfir s-a angajat pe un vas de croaziera in 1994. Destul de tarziu, luand in consideratie varsta la care se fac angajarile, dar si cea la care oamenii se aventureaza pe mare. Pana in 1989, Adrian Zamfir a facut sport de performanta. A fost handbalist, mai intai in echipa de juniori de la Steaua, apoi si-a continuat cariera sportiva la echipa armatei din Timisoara. Dupa 1990, s-a decis sa se reprofileze in domeniul restaurantelor, nu numai pentru ca in vacante lucrase pe litoral, dar si pentru ca pasiunea lui cea mai mare este gatitul. Ii place bucataria italiana si cea chinezeasca, iar acasa are o bucatarie cu tot ce poate fi mai bun in domeniul accesoriilor si produselor alimentare: tigai, uleiuri, mirodenii, sosuri.

"Dupa ‘90 m-am intors in Bucuresti, am inceput sa lucrez la restaurantul Moldova. M-a pasionat intr-atat domeniul incat am inceput sa dau consultanta. Primul restaurant italian de lux din Bucuresti a fost amenajat si pus la punct de mine." Intr-o buna zi, fratele lui i-a trimis un bilet de avion, spunandu-i ca i-a aranjat sa lucreze ca ospatar pe un vas de croaziera. Acesta lucra de un an pe mare. Inainte fusese lacatus mecanic la IMGB.

"La 30 de ani nu-i usor sa iei viata de la capat. Munca de ospatar pe un vapor este cu totul altfel decat intr-un restaurant. Acolo este o adevarata fabrica de mancare. In doua ore trebuie sa servesti sute de calatori. Am stat in banca mea si, dupa un an si jumatate, m-au promovat", povesteste Adrian Zamfir. Mai intai a ajuns sef de sala. Apoi sef de restaurant. A muncit insa mult, iar promovarea nu a insemnat un castig cu mult mai mare.

Citeste si:

"Daca as fi fost englez, salariul ar fi fost dublu", comenteaza Adrian Zamfir. La un moment dat, chiar a plecat de la firma pe un alt vas. Visul lui este sa ajunga sef peste tot ce inseamna mancare si bautura pe un vas. "Nu am cerut niciodata sa fiu promovat. Totul a venit natural, pe baza aprecierii activitatii desfasurate. Contractul de anul acesta a fost cel mai greu. Aveam sase imbarcari pe saptamana, de care raspundeam. Eu primeam si asiguram masa pentru 600 de persoane zilnic. De la ora sapte dimineata pana la ora unu noaptea, timp de zece luni, am muncit nonstop." A facut insa inconjurul lumii si a vizitat foarte multe orase si locuri exotice, unde, altfel, niciodata nu ar fi putut ajunge.

In 2001, pe un vas de croaziera, a intalnit-o pe cea care i-a devenit sotie. Lucra pe post de camerista. Acum sta acasa, pentru ca familia a crescut cu doi membri. "A doua fetita s-a nascut in septembrie. Am suferit mult pentru ca atunci nu am fost alaturi de familia mea. De altfel, acesta este cel mai frustrant sentiment", recunoaste Adrian Zamfir. Pentru ca nu mai poate sta separat de familie, se gandeste sa mai munceasca o perioada, cat sa stranga bani sa inceapa o afacere pe cont propriu si sa-si construiasca o casa in Romania. Dar, nu exclude nici posibilitatea de a se stabili in strainatate. Fratele lui este acum seful inspectiei sanitare pe vapoare in Cipru. O alta sora lucreaza tot pe un vas de croaziera.

Carte de vizita

Adrian Zamfir, sef de restaurant,
vasul de croaziera Aquamarine
Data si locul nasterii: 3 iulie 1964, Bucuresti
Studii: Liceul teoretic
Cursuri de specializare: a urmat nenumarate cursuri de perfectionare si de specializare pe vas, dar si pe "pamant", in America, Anglia si in Cipru
Starea civila: Casatorit, 3 copii
Hobby: gatitul.

Angajatii romani sunt oamenii extremelor

Romanii sunt priviti de angajatorii de pe vasele de croaziera ca oameni ai extremelor. Fie sunt cei mai adaptabili, cei mai destepti si cu mare initiativa, fie cei care vorbesc si se comporta execrabil. Daca se vorbeste de cei mai buni, cu siguranta vei gasi un roman pe primul loc. Daca se intampla ceva rau, tot despre un roman se vorbeste. In ultima vreme, se angajeaza cu tot mai multa greutate romani. Vin foarte multe persoane cu studii superioare sa solicite un loc de munca pe vas.

Eu cred ca s-a creat o impresie falsa. In urma cu mai multi ani, se castiga, intr-adevar, foarte bine pe vasele de croaziera. Acum, salariul este decent. Este adevarat ca este de cateva ori mai mare decat in Romania, dar si efortul este pe masura. In acest moment sunt nenumarati romani care ocupa posturi de manageri pe vasele de croaziera din toata lumea. Nu exista nici un vas pe care sa nu fie si un roman pe o pozitie de conducere intr-unul din departamente.

Angela Racasan, reprezentant Louis Cruise Lines

Un valcean impune standarde sanitare pe toate vapoarele lumii

Toata viata am lucrat in domeniul alimentatiei. Dupa terminarea studiilor, m-am angajat ca ospatar. In 1994, am plecat in Cipru, unde am fost sef de sala timp de patru ani, intr-un restaurant cu profil grecesc. La indemnul sotiei, am participat la un interviu de recrutare pentru un post de ospatar pe un vas de croaziera. Dupa sase luni, am ajuns sef de sala. La propunerea sefilor, am urmat un curs de specializare in Miami si acum sunt inspector igiena alimentara.

Impreuna cu inca un roman, am introdus normele de igiena alimentara la standarde internationale pe toate vasele. Toti cei care lucreaza acum in acest domeniu au fost instruiti de mine. Vreau sa mai lucrez cativa ani, dupa care imi deschid o afacere in Romania. Intentionez sa-mi fac o firma de turism. Fiica mea cea mare este studenta la o facultate de turism. Dorinta mea cea mai mare este sa ma reintorc in sanul familiei.

Antonie Constantin, inspector igiena alimentara, vasul de croaziera Thomson Destiny

Ce ne trebuie la dosar

- CV in limba engleza
- diplome de calificare / liceu / facultate
- pasaport cu valabilitate de minimum unu-doi ani
- recomandari de la locurile de munca (in limba engleza)
- certificari IMO si RO-RO-pasagere

Aceste cursuri sunt organizate numai de Ceronav Constanta. Incepand cu data de 1 februarie 2002, in vederea imbarcarii pe vase de croaziera sunt necesare diplomele de absolvire a cursurilor IMO, care cuprind urmatoarele module:

• Personal Survival Techniques STCW Table A-VI/1-1
• Fire Prevention and Fire Fighting STCW Table A-VI/1-2
• Elementary First Aid STCW Table A-VI/1-3
• Personaly Safety and Social Responsabilities STCW Table A-VI/1-4
- analize medicale pe formularul companiei angajatoare
- cazier
- adeverinta ca au voie sa paraseasca tara
- adeverinta ca activitatea de a incetat legal in Romania.

Cheltuieli de recrutare si Imbarcare

Cheltuielile in vederea imbarcarii sunt diferite in functie de companie (analize medicale, certificari IMO, cheltuieli de calatorie, costuri de vize) si de locul imbarcarii. Unele companii suporta o parte din aceste cheltuieli, altele nu. Toti candidatii selectati sunt informati despre cheltuielile necesare.
In general, se estimeaza ca este nevoie de 2.000 RON pentru toate actele, inclusiv obtinerea pasaportului si plata cursurilor obligatorii IMO.

Unele firme de mediere percep un comision, care este specificat in contract. Acesta este variabil: de la 150 de euro, la 1.000 de euro. Pentru pozitiile tehnice, acest comision poate ajunge la echivalentul unui salariu. Pentru posturile care necesita head-hunting, comisionul ajunge la echivalentul a doua salarii. In plus, se plateste pretul biletului de avion. Unele firme angajatoare il deconteaza, partial sau total. De regula, biletul celor care sunt la al doilea contract sau mai multe se trimite acestora cu anticipatie.