Media TVR 1, TVR 2, Antena 1 si Pro TV se lupta pentru primele butoane. Tasta 1 ramane insa locul primului canal public. Un studiu MarketPlus arata cum sunt plasate posturile TV pe telecomanda.

Ce televiziuni aveti pe primele noua butoane de pe telecomanda? Puteti da raspunsul fara sa stati pe ganduri. Dar pe tastele 10-20? Ceva mai greu, nu? Cele doua intrebari spun multe despre cat de importante sunt "tastele rapide" pentru posturile TV. Studiul arata ca primele pozitii sunt impartite de posturile TV romanesti. Primul buton este al TVR 1 in peste jumatate din situatiile din orase. TVR 2 are cea mai buna reprezentare pe tasta 2. Pe butoanele trei si patru cea mai buna prezenta o au "marii rivali" Pro TV si Antena 1. Canalele de nisa sunt plasate in coada tastelor rapide, cel mai des pe butoanele 6-9.

Posturile romanesti se bat pentru primele locuri ale telecomenzii, pe butoanele de la 0 la 9, mai simplu spus, pe tastele rapide. Asezarea canalelor mai "la indemana" reflecta preferintele romanilor in materie de programe. Prima tasta este adjudecata, in cele mai multe cazuri, de TVR1. Postul public se regaseste pe primul loc in 51% din telecomenzile din mediul urban. si alte televiziuni sunt plasate de romani pe prima tasta. Astfel, Pro TV ocupa butonul privilegiat in 11% din cazuri, iar Antena 1 are prima pozitie in 9% din telecomenzile telespectatorilor din mediul urban.

Pe primul buton au mai fost identificate Acasa TV (6% din cazuri), TVR2 (3%), Realitatea TV, National TV si Prima TV (2%). "Se manifesta puternic o obisnuinta din trecut. Oamenii aveau, pe vremea comunismului, unu-doua posturi TV si, implicit, primul ca reper era TVR1. In anii de dupa Revolutie, cand TVR1 detinea monopolul pe zona de televiziune, toata lumea se informa de aici, acesta pastrandu-si, se pare ca pentru multa vreme, calitatea de post de referinta", explica Tiberiu Danetiu, managing director MarketPlus.

"Poate fi facuta o legatura si cu cifra 1. In subconstient, poate exista tendinta de a aloca celor doi factori (1 si TVR) prima tasta de pe telecomanda", continua el. Chiar daca toata lumea are TVR1, el nu este prezent 100% pe tastele rapide, pentru ca o parte din respondenti il plaseaza pe o combinatie de doua taste sau nu au raspuns la aceasta intrebare. Cu foarte multe posturi pe cablu, parte din telespectatori isi mai ordoneaza posturile pe categorii (generaliste, de stiri, sportive), care incep tot cu o combinatie rapida: 11, 22, 33 etc.

MarketPlus a realizat studiul pe un esantion national reprezentativ de 1.298 de persoane, cu interviuri fata in fata, la domiciliu, in 70 de localitati. Compania de cercetare a fost infiintata in urma cu patru ani si are clienti precum Volvo Trucks Romania, TinaR si Hotel Aro-Palace Brasov.

Dar care sunt posturile cel mai frecvent intalnite pe tastele rapide (de la 1 la 0)? TVR1, Antena 1 si Pro TV sunt prezente pe una din primele noua taste in aproximativ 85% din cazurile de la nivel urban. Urmeaza in clasament Prima TV (70%), Acasa TV (66%), TVR 2 (63%), B1TV (40%), Realitatea TV (39%), National TV(36%) si Discovery Channel(29%). Cea mai slaba prezenta in primele 9 taste (sub 20%) au inregistrat-o HBO, Etno TV, National Geographic, N24, Favorit TV si AXN.

Daca postul public este rege pe butonul unu, marii rivali Antena 1 si Pro TV se regasesc cel mai des pe tastele trei si patru ale telecomenzii. Dintre posturile prezente pe cel de-al treilea buton, Antena 1 si Pro TV sunt aici fiecare in 21% dintre cazuri. Cel mai des intalnita pe a patra pozitie, in mediul urban, este insa televiziunea din Baneasa. Situatia este mai clara pe primele butoane, dar ultimele taste rapide impart mai multe posturi. Telespectatorii plaseaza aici ori canalele de nisa de succes (Acasa TV, Realitatea TV, Discovery), ori posturile generaliste din categoria a doua (B1 TV, National TV).

"Aceasta pozitionare pe tastatura reflecta, cu siguranta, o ierarhizare a importantei posturilor TV pentru telespectatori. Exista tendinta clara de a pune pe primele pozitii posturile care exprima un interes al celui care se uita la TV si pe care, automat, le vizioneaza cel mai mult. Dintr-o alta perspectiva, pozitionarea posturilor TV pe televizorul din sufragerie este o buna expresie si a cotelor de piata detinute in acest moment de televiziuni", este de parere Tiberiu Danetiu.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.