Un numar de 30 de sefi de departamente, publicisti comentatori, redactori de la "Evenimentul Zilei" au explicat ieri, in frunte cu redactorul-sef Dan Cristian Turturica, motivele gestului lor si situatia de la ziar. Ei au decis sa demisioneze acum doua zile, dupa esecul dialogului cu reprezentantii Ringier si estimeaza ca ar putea reveni in presa, intr-o noua formula jurnalistica, pastrand linia editoriala promovata la "Evenimentul".

Refuzul garantiilor scrise

Radu Busneag, seful Departamentului Eveniment, a aratat intr-o conferinta de presa organizata la sediul ziarului ca reprezentantii Ringier au refuzat sa le ofere garantii scrise ca linia editoriala va fi pastrata. In plus, nu a fost revocata nici hotararea indepartarii lui Turturica de la conducerea ziarului. "Ne-am manifestat dezacordul fata de numirea ca redactor-sef a lui Razvan Ionescu, in opinia noastra o persoana fara calitati jurnalistice care sa-l recomande pentru o asemenea functie. Acest lucru de fapt a fost dovedit si de ultimele numere ale ziarului care au aparut sub conducerea acestuia. Constatam astfel prabusirea stachetei jurnalistice si tendinta de tabloidizare a ziarului, lucruri de altfel evidente", a aratat el.

Contract colectiv de munca, dupa noua luni

Acum doua zile, reprezentantii sindicatului si cei ai conducerii ziarului au avut o discutie, din cele trei solicitari, doar una fiind acceptata de cei din urma. Singura revendicare a carei solutionare a fost promisa in mod explicit se refera la incheierea contractului colectiv de munca, care a fost amanata timp de noua luni. Jurnalistii au aratat ca in acest demers au fost sustinuti de sindicatul Alfa, condus de Bogdan Hossu. "Timp de noua luni (de la preluarea ziarului de catre Ringier - n.red.) am fost in ilegalitate, deoarece s-a refuzat orice dialog cu sindicatele", a completat Busneag. La randul sau, Nicoleta Savin, sef al departamentului de investigatii, a subliniat ca in conformitate cu prevederile legale, orice angajator cu mai mult de 20 de angajati - categorie in care se inscria si "Evenimentul" este obligat sa incheie contractul colectiv.

Demisionarii au acuzat trustul Ringier de "inflexibilitate", in conditiile in care toate tentativele de negociere cu patronatul au fost sortite esecului. "Noi am prezentat in discutiile cu cei de la Ringier o lista cu trei revendicari, anume deschiderea negocierii contractului colectiv de munca, o cerere in ceea ce priveste pastrarea liniei editoriale a ziarului si adoptarea unei decizii privind revocarea masurii de detasare la Bacau a lui Dan Cristian Turturica. Dintre cele trei puncte, Ringier a fost de acord doar cu primul. In rest, desi au afirmat verbal ca vor pastra actuala linie a ziarului nu au dorit sa dea si in scris aceste garantii", a precizat Busneag.

Cititorii de pe Internet au sanctionat tabloidizarea

Jurnalista Andreea Pora a aratat ca ori de cate ori venea vorba de linia editoriala, reprezentantii Ringier dadeau asigurari - verbale - ca aceasta va fi pastrata, fara insa a se angaja in scris. "Pe masura ce trecea timpul, faptele demonstrau contrariul", a declarat ea, facand referire la numerele din ultimele zile. O discutie in acest sens a avut loc si pe 28 decembrie, cu medierea lui Mircea Toma, dar din nou fara nici un rezultat.

Reactia cititorilor de pe Internet a fost foarte clara, a mai spus Pora, peste 25.000 de postari critice pe tema articolelor publicate in ultimele zile fiind o dovada in acest sens. Ea a amintit de situatia tensionata din toamna anului trecut, cand, inainte de debarcarea lui Cornel Nistorescu de la conducerea ziarului, investitorii elvetieni "au batut cu pumnul in masa" intreband "de ce apar atatea articole critice despre PSD". Protestul de atunci al jurnalistilor a starnit proteste interne si internationale, determinandu-i pe cei de la Ringier sa dea inapoi. Pentru a reveni la o saptamana dupa incheierea alegerilor prezidentiale. Ea a afirmat ca noul redactor-sef are o carte de vizita jurnalistica "incerta".

Citeste si:

Nicoleta Savin a fost de parere ca ceea ce s-a intamplat la "Evenimentul Zilei" a fost de fapt "o decapitare politica, mascata in spatele unor chestiuni economice, o palma data unei echipe invingatoare" si a acuzat in acest sens presiuni venite dinspre PSD.

Turturica nu mai vrea sa auda de Ringier

Jurnalistii au aratat ca decizia lor de demisie a fost intampinata de conducere cu "un zambet larg si satisfacut". La randul sau, Dan Cristian Turturica a afirmat ca renunta la colaborarea cu "Evenimentul Zilei" si isi va inainta demisia in aceste zile, precizand ca are un contract de munca ce contine anumite clauze ce nu pot fi imediat revocate, cum ar fi un preaviz de 90 de zile. "Nu putem sa nu constatam cu tristete ca ziarul "Evenimentul Zilei", care a fost mult timp un ziar de referinta in mass-media romanesti, se indreapta cu pasi repezi spre un ziar domol, spre un tabloid. Dupa schimbarea sa de la conducerea ziarului, Turturica a fost trimis la Bacau, dar el a amintit ca a cerut in instanta revocarea acestei deplasari. El a declarat ca ziarul revine la formula de care a incercat sa se dezbare atunci cand a venit la conducerea Evenimentului. "Eu nu pot fi decat cu ei si cu cititorii nostri", a mai declarat Turturica.

Un ziar prin subscriptie publica

In ce priveste viitorul jurnalistic al celor peste 30 de jurnalisti, Sabine Fati a mentionat ca se intentioneaza lansarea unei formule de genul ziarului "Le Monde", prin subscriptie publica, pentru a se realiza un ziar "care sa fie al cititorilor, unde sa se pastreze stilul si echipa de la Evenimentul Zilei". Subscriptia ar urma sa nu poata fi mai mare de 5%, astfel incat sa se evite eventuale influente in politica editoriala. "Am discutat cu reprezentanti ai unor ONG-uri importante care ne vor sustine sa lansam aceasta initiativa. Vom infiinta o asociatie neguvernamentala si vom deschide niste conturi pentru a putea pune pe picioare un cotidian, asa cum a fost pus "Le Monde", avand un statut bine definit si ferit de influentele economice si politice autohtone", a precizat Fati.

Conducerea Ringier isi sustine viziunea

Directorul executiv, Cosmina Noaghea, a declarat ieri citata de BBC: "Din punctul nostru de vedere, am spus doar ca nu o sa negociem decizia referitoare la redactorul-sef. Asta este tot". In plus, ea a sustinut ca: "Orice alta nemultumire sau problema pe care o avea un angajat al acestei companii putea fi discutata. Din pacate, toate discutiile pe care le-am avut au tintit intr-o singura directie: facem ceea ce este normal sa facem, respectiv discutam despre concedii, discutam despre tot, dar vrem sa reveniti asupra deciziei referitoare la redactorul-sef, lucru pe care noi nu puteam sa-l acceptam". Ea a mai declarat si ca ziarul va aparea si fara cei 27 de jurnalisti demisionari. La putin timp de la inceperea conferintei de presa de ieri, o reprezentanta a conducerii le-a strecurat jurnalistilor o hartie care incepea cu "dragi colegi ziaristi" semnata de redactorul-sef Razvan Ionescu si directorul executiv Cosmina Noaghea. Jurnalistii veniti la conferinta de presa erau instiintati ca cei doi sunt la curent ca se desfasoara "o intalnire cu colegii demisionari din cadrul redactiei" si se puneau la dispozitia celor interesati sa le afle punctul de vedere.

Ulterior, cei doi au si organizat o conferinta de presa in care si-au reafirmat punctele de vedere, informeaza Mediafax. Noul redactor-sef, Razvan Ionescu, a lasat sa se inteleaga ca in posturile demisionarilor vor fi, la un moment dat, angajati alti jurnalisti, pentru a se atinge standardele ziarului. Cosmina Noaghea a explicat inca o data motivul pentru care Ringier l-a delegat pe Dan Turturica la Bacau, aratand ca nu au fost implinite obiectivele ziarului in 2004. Ea a spus ca singurele optiuni pe care le-a avut conducerea Ringier in aceasta situatie a fost demiterea sau delegarea lui Turturica la Bacau.