Luni a avut loc prima sedinta a Consiliului de Administratie al TVR pe anul acesta. Scopul intilnirii a fost luarea unor decizii pe baza raportului redactat de comisia de etica in care s-a analizat "scandalul" declansat de Alexandru Costache si de colegii care l-au sprijinit. Spre surprinderea unor sefi din TVR, acest raport nu a pus intr-o lumina prea buna activitatea departamentului Stiri, intarind o parte din acuzatiile exprimate.

Calificat drept "curajos" de catre Alexandru Lazescu, unul dintre membrii Consiliului de Administratie al TVR, raportul comisiei de etica puncteaza numeroase probleme descoperite in urma audierilor a 30 de angajati ai departamentului Stiri, care au avut loc in perioada 7-16 decembrie.

Angajatii de la Stiri (si altii decit cei care au protestat initial) au semnalat mai multe probleme in activitatea departamentului. Este vorba despre stiri nedifuzate sau trunchiate, despre materiale realizate la comanda pentru "lustruirea" imaginii PSD sau despre lipsa de profesionalism. Anuntul retragerii reprezentantilor Asociatiei Pro Democratia de la turul doi al prezidentialelor, neregulile inregistrate in desfasurarea alegerilor, opinii "pro-schimbare" ale electoratului sau reportaje negative la adresa activitatii parlamentului, toate acestea sint subiecte ale unor materiale care nu au fost introduse in programul de stiri al TVR. Conferinta de presa din 28 noiembrie, in care Traian Basescu acuza o serie de fraude electorale, nu a fost nici ea difuzata, preferindu-se un scurt material de prezentare a subiectului.

Cenzorul Nitulescu, "raul" Basescu si "bunul" Geoana

La acestea se adauga o serie de materiale calificate de raport ca fiind "comandate". Pe 28 noiembrie, redactorul-sef Cristian Nitulescu a comandat o stire care sa-l prezinte pe Mircea Geoana la vot. Nitulescu a decis insa ca nu trebuie prezentat si Traian Basescu in aceeasi postura, asa incit declaratiile acestuia au fost taiate, stirea fiind completata cu un comentariu. Cristian Nitulescu a fost, de asemenea, cel care a hotarit stergerea casetei pe care se afla inregistrarea accidentului auto produs de Dan Andronic, seful de campanie al PSD, aceasta fiind caseta "salvata" de Alexandru Costache. Nemultumirile exprimate de reporterul TVR au fost sustinute in totalitate sau partial de 22 din cei 30 de angajati audiati. Acestia au spus ca nu si-au manifestat opiniile critice "deoarece ei considera ca angajatii nu gasesc aliati reali intr-o eventuala disputa cu sefii".

"Deformari grave ale mesajului publicistic"

Citeste si:

Inaintea inceperii campaniei electorale s-a solicitat un material incriminator la adresa presedintelui PNL Gorj. In material, care prezenta acuzatiile lui Mugur Ciuvica la adresa lui Traian Basescu, nu a fost introdusa si parerea acestuia din urma, reporterul refuzind sa semneze stirea. Diverse personaje politice au incercat sa impuna mesaje pro-PSD pe post, numele amintite in raportul comisiei de etica fiind Despina Neagoe, Corneliu Vadim Tudor si Sanda Taranu. Aceleasi marturii acuza existenta unei persoane "din afara" care decidea ce materiale intra sau nu pe post. Desi conducerea de la Stiri se considera multumita de jurnalele incriminate, comisia de etica a descoperit nereguli in mai multe editii din perioada studiata (4 octombrie-29 decembrie), acestea fiind considerate "deformari grave ale mesajului publicistic".

Pe 4 octombrie, plasarea tendentioasa a stirii despre mitingul profesorilor in a doua parte a jurnalului a diminuat importanta acesteia. Pe 29 noiembrie a fost preferat intentionat materialul cu Ogica, in locul transmisiei de la sediul Aliantei D.A. In ziua urmatoare, s-a renuntat la "directul" cu Traian Basescu, care a fost inlocuit cu doua comentarii politice acuzatoare la adresa acestuia, completate in acelasi ton de invitatul din studio si de redactorul comentator. Pe 1 decembrie, imediat dupa difuzarea a trei sincroane acuzatoare la adresa lui Traian Basescu, parerea acestuia a fost citita din off si prezentata de pe un carton, minimalizind stirea. Comisia de etica a constatat ca aceleasi practici au continuat si dupa alegeri, in jurnalele din 22 si 29 decembrie.

Vor fi sanctionati protestatarii?

In privinta redactorilor care au protestat public fata de toate aceste nereguli, comisia de etica a hotarit ca se va analiza in continuare necesitatea sanctionarii lor pentru incalcarea articolelor din Statutul Ziaristului din SRTV referitoare la exprimarea publica a unor critici la adresa institutiei. Intr-o nota depusa de Camelia Robe si Traian Andronic, doi dintre cei cinci membri ai comisiei, se recomanda ca protestatarii sa nu fie sanctionati pentru ca au semnalat nereguli care intrau in jurisdictia comisiei. Aceeasi parere a fost exprimata in sedinta Consiliului de Administratie de catre Alexandru Lazescu: "Ei au facut, practic, treaba pe care nu a facut-o comisia de etica".
Desi acest raport a fost prezentat in sedinta CA al TVR care a avut loc luni, concluziile exprimate la finalul ei au fost mult mai "cuminti".

Una dintre acestea a fost ca vina ar fi impartita intre protestatari si conducerea redactionala de la stiri. Cu toate astea, Consiliul de Administratie a indicat ca activitatea departamentului Stiri ar trebui sa fie monitorizata pina la o intilnire pe aceeasi tema, care va avea loc peste aproximativ trei luni. O a treia concluzie a intilnirii a fost ca oficiul juridic ar trebui totusi sa analizeze posibilitatea si legitimitatea sanctionarii protestatarilor. Deciziile oficiale vor fi luate de directorul TVR, Valentin Nicolau. Pina la inchiderea editiei nu am obtinut o declaratie din partea conducerii televiziunii publice. Directia de Comunicare a TVR va difuza, astazi, un comunicat de presa referitor la acest subiect.