"Este o crestere fata de editia de anul trecut, care, la randul ei, a insemnat o crestere fata de editiile anterioare. Suprafata ocupata a crescut cu circa 18%. Afluenta de public, de asemenea, a crescut, cred ca a depasit 80.000 de vizitatori.

Trafic greu la Targ

De asemenea este de remarcat densitatea si varietatea evenimentelor, am vazut oameni fugind de la un loc la altul, a fost un iures si o larma care-mi aminteste de ceea ce un ziarist a numit, foarte potrivit, "o fiesta a cartii". Se mai poate nota participarea explicita si vizibila a expozantilor din strainatate, pentru ca targul deja are, si avem confirmari in sensul acesta, o foarte certa expunere europeana", marturiseste directorul executiv al targului. Criticul Ion Bogdan Lefter, totodata coordonatorul unei colectii a editurii Paralela 45, crede ca "cel mai vizibil lucru la editia 2005 a Targului Gaudeamus a fost extensia. In plus, s-au adaugat tot felul de mini-targuri complementare: pe langa salonul de presa care se face de cativa ani impreuna cu Gaudeamus, au mai fost cativa "puisori", cum ar fi salonul de carte pentru copii. Au crescut standurile multor edituri mari, care domina piata de cativa ani si, in consecinta si veleitatea lor de expunere mediatica, felul in care au gasit modalitati ingenioase de a-si expune marfa, dirijarea fluxului de public", mai remarca I.B. Lefter.

In ceea ce priveste productia de carte, acesta nu crede ca se poate vorbi de schimbari majore fata de editiile precedente sau fata de targul international de la Bucuresti, fostul Bookarest din iunie, si mai observa ca grafica de coperta e inca in urma fata de ceea ce se intampla in lume. Mai critic, Constantin Vica, PR, Editura Polirom este de parere ca editia de anul acesta nu a fost una foarte dinamica: "S-a vazut ca s-au asezat apele in anumite zone. Pe ansamblu, lucrurile au stat un pic mai bine, targul fiind mai aerisit ca in anii trecuti dar, din pacate, s-au creat dopuri la lansari ale unor edituri precum Polirom, Humanitas sau Paralela 45.

Centrul a fost degrevat, dar spatiile de lansare 1 si 2, situate pe scari, nu au fost foarte inspirate. Au fost zone inutilizabile, in care nu a existat trafic deloc, si altele in care lumea a urcat si a coborat in permanenta, in timpul lansarilor. Oamenii fie vorbeau cu stalpii, fie nu se vedeau intre ei, remarca reprezentantul editurii Polirom. Totodata, mai spune acesta, revista targului s-a chinuit sa fie informativa, dar nu a reusit. Aceasta publicatie, care a inregistrat numai esecuri pana acum, ar trebui incredintata unui trust de presa mare sau unei publicatii culturale, precum "Observatorul Cultural" sau "Suplimentul de cultura", si realizata de jurnalisti culturali, care fac astfel de lucruri zi de zi. Polirom a vandut excelent poezie, iar din colectia de la "Cartea romaneasca" au mai ramas, la stand, 2-3 exemplare.

"La aceasta editie, de referinta au fost cartea culturala si studiile", Calin Vlasie.

Calin Vlasie, directorul editurii Paralela 45, considera ca, pentru editura pe care o conduce, editia de anul acesta a targului Gaudeamus a fost un succes: "S-au vandut foarte bine cartile de studii, de filosofie, de clasici ai literaturii universale, dar si fictiune romana. Mi se pare ca, la aceasta editie, de referinta a fost cartea culturala si, din aceasta perspectiva, Editura Paralela 45 a venit cu o oferta bogata: o noua traducere (de Mihail Nemes) din "Faust" de Goethe, cu carti despre fenomenul "11 septembrie". Pe de alta parte, am venit cu carti despre realitatea autohtona in noua colectie "Subteran", in care am publicat carti ale istoricului Adrian Majuru, care s-au si vandut foarte bine, in prima zi chiar am ramas fara carti. Continuam seria de editii bilingve de poezie, anul acesta am venit cu William Blake si Vasile Voiculescu, in traducerea exemplara in franceza a lui Paul Miclau.

Daca incasarile inseamna ceva, anul trecut am avut 300 de milioane, anul acesta avem 500 de milioane", spune Calin Vlasie. La randul sau, Cristian Gresanu, director grupul editorial "Corint", crede ca nu au fost modificari majore fata de editiile anterioare ale targului, dar ca, din punctul de vedere al editurii pe care o conduce, oferta a fost "mai mare si mai diversificata". Cat priveste vanzarile, care au fost "sensibil mai mari", Gresanu este de parere ca "nu acesta este criteriul, ci vizibilitatea editurii, pentru ca la un targ ca acesta se vand foarte bine lucrari care in librarii trec neobservate".

Editura Humanitas a fost una dintre vedetele incontestabile ale targului de toamna. Cu toate aceasta, Manuela Paraschivescu, purtator de cuvant, se plange ca "anul acesta au participat mai multe edituri decat anul trecut, iar dimensiunile standurilor au fost, prin urmare, mai mici. Din pacate, spatiul de lansare din fata scarilor, de la intrare, a disparut, iar cele doua spatii, 1 si 2, au fost nefericit plasate, departe de standuri. Prin urmare, majoritatea editurilor, la fel ca si noi, au preferat sa foloseasca pentru lansari standurile." La aceasta editie, publicul nu a fost numeros, mai spune redactorul de la Humanitas, dar nu este vina organizatorilor: a contat foarte mult situatia sociala din tara, si greva din invatamant.

Premiile Targului Gaudeamus 2005

Citeste si:

Trofeele GAUDEAMUS acordate expozantilor prin Votul Publicului:

- Cea mai ravnita carte a targului: "Codul lui Da Vinci", de Dan Brown, publicata de Grupul Editorial RAO.

- Edituri care au publicat peste 100 de titluri in anul 2004: locul 1 - Editura Humanitas, locul 2 - Grupul Editorial Rao si locul 3 - Editurile ALL

Trofee acordate expozantilor prin Votul Presei:

- Trofeul GAUDEAMUS: Grupul Editorial RAO

Cea mai ravnita carte a targului: "In intimitatea secolului 19", de Ioana Parvulescu, publicata de Editura Humanitas.

- Premiul de excelenta, acordat de catre Societatea Romana de Radiodifuziune, a revenit Editurii Polirom, pentru relansarea Editurii Cartea Romaneasca.

Premiul Educatia, acordat de organizatori, a fost castigat de Universitatea Bucuresti - Editura Credis.

Trofeele Salonului Ilustratorilor de carte (Ne)publicati Inca au revenit lui Florentin Visan (prin Votul Presei) si lui Iulian Fratila (prin Votul Editorilor).