Dar de fapt cat ar trebui sa dormim? "Raspunsul cel mai bun este ca ai nevoie de atat somn cat sa te simti proaspat si vioi in ziua urmatoare. Studiile au aratat ca oamenii care se straduiesc sa fie in pat dupa ce se intuneca vor dormi la inceput mai mult de noua ore, dar pana la urma vor ajunge la aproximativ opt ore si 15 minute de somn. Cu toate acestea, in medie, adultii din societatea noastra dorm numai sase ore si jumatate si multi chiar numai intre cinci si sase ore", spune medicul american David Neubauer. in general, oamenii de azi nu acorda suficient timp pentru somn. Daca ai nevoie de ceas desteptator pentru a te trezi dimineata, foarte probabil nu dormi indeajuns. Nu trebuie sa depinzi de cofeina pentru a fi intr-o forma buna. Se pare ca avem o prejudecata impotriva somnului.

Multi oameni cred ca somnul e o pierdere de timp. Ei isi petrec timpul in care ar trebui sa doarma facand orice altceva. Sarcinile de munca se intind peste orele noastre de somn. Tentatiile - televiziune prin cablu, Internet, magazine deschise pana tarziu in noapte - ne ispitesc sa amanam asezarea in pat. "Aud adesea: nu am timp destul pentru a dormi. Toti se plang ca au prea multe de facut si ca a merge tarziu la culcare si a te trezi devreme este ceva esential. Dar somnul insuficient poate avea consecinte grave. A dormi la ore inadecvate poate conduce la somnolenta pe timpul zilei, oboseala, slabirea capacitatii de concentrare si a memoriei, si creste riscul de greseli si de accidente", spune Neubauer. Oboseala este una din cele mai frecvente cauze ale accidentelor auto. in realitate, somnul este esential pentru viata. in cateva studii de laborator, sobolanii care au fost privati de faza de somn REM au trait numai cateva saptamani, fata de durata normala de viata, care e de cativa ani.

REM (din engleza: rapid eye movement) e o faza agitata a somnului caracterizata prin miscari rapide ale ochilor, puls si ritm respirator neregulate, si vise. Contrar a ceea ce cred multi, corpul nu se adapteaza la mai putin somn. Daca pierdem o ora de somn in fiecare noapte timp de sapte zile, in cele din urma corpul nostru cere rambursarea "datoriei". Multi oameni gasesc timp in weekend-uri pentru aceste ore suplimentare de somn, dar ciclul constant de epuizare si recuperare isi cere pana la urma dreptul. Privarea de somn creste riscul de depresie, inhiba gandirea creativa, timpul de reactie, abilitatile lingvistice si alte functii importante ale creierului. De asemenea, somnul neadecvat poate duce la marirea apetitului si la cresterea in greutate a celor in cauza.