Primaria Capitalei a lansat spre dezbatere publica proiectul de buget pe anul 2005, in valoare totala de 13.100 miliarde lei. Estimarea veniturilor municipalitatii si propunerile de cheltuieli pot fi vazute si pe site-ul propriu (www.pmb.ro). Subventiile din bugetul Capitalei ajung la 6.971 miliarde lei, iar cheltuielile de personal la 396 miliarde de lei. Pe langa aceste capitole, al treilea care nu poate fi modificat este cel legat de cofinantari ale unor programe municipale.

Comparativ cu anul trecut, veniturile in cifre absolute sunt mult mai mici. Acest lucru se intampla de altfel pentru prima data dupa 1990. De obicei, din cauza inflatiei, bugetele Capitalei au scazut in termeni reali in fiecare an de dupa 1992, desi in cifre absolute valorile de la venituri si cheltuieli cresteau. Anul trecut, Capitala a avut insa primul buget consolidat (inclusiv creditele externe) care a fost mai mare in valori reale decat anul precedent, ajungand la 18.000 de miliarde de lei. Si pentru acest an, municipalitatea propune tot un buget consolidat de 18.000 de miliarde. De data aceasta, insa, statul a redus cu 33 la suta subventia pentru energia termica, astfel incat primarul interimar Razvan Murgeanu va trebui sa acopere din resurse proprii diferenta de 539 miliarde de lei.

Altfel, Consiliul municipal va fi nevoit sa aprobe ca bucurestenii sa plateasca un pret majorat al gigacaloriei adusa in case de RADET. Sub presiunea FMI, Guvernul a decis sa reduca, treptat, pana in 2007, toata subventia pentru incalzirea centralizata. Aceeasi ordonanta de anul trecut prevedea ca aceleasi fonduri care ar fi trebuit sa reprezinte o treime din subventie vor putea fi indreptate tot spre comunitatea locala, dar pentru proiecte de modernizare a sistemului centralizat si de reducere a pierderilor. Pana acum, insa, proiectele trimise de Primaria Capitalei in acest sens nu au fost aprobate. Din cauza bugetului redus, va avea de suferit si RATB, odata cu programele derulate de aceasta regie, cofinantate de banci straine, cum ar fi modernizarea liniilor de tramvai. Politica municipala privind lucrarile derulate pana acum s-a bazat mai mult pe creditele BERD (ultima tragere a creditelor a avut loc in toamna trecuta), iar de acum efortul de finalizare a lucrarilor va trebui sa treaca numai pe umerii bucurestenilor.

Asta, fara a mai socoti rambursarile care se apropie. In plus, specialistii municipalitatii estimeaza optimist ca o crestere a masei impozabile se va putea inregistra abia pe la jumatatea acestui an, ca efect al modificarilor fiscale (de exemplu, cota unica de 16 la suta). Cu toate greutatile, primarul interimar Razvan Murgeanu este decis sa chibzuiasca fiecare banut, respectand programul portocaliu prin care Alianta a castigat Bucurestiul. El vrea sa organizeze rapid licitatia pentru managementul traficului (alocand la buget peste 10 mil. euro), intrucat circulatia in Bucuresti a devenit un adevarat calvar. Murgeanu mai vrea sa cumpere cel putin 100 de autobuze pentru RATB, sa aloce 154 de miliarde de lei la Administratia semafoare si marcaje rutiere si sa dezvolte programele de refacere a parcurilor, lacurilor si a zonelor verzi ale Capitalei.