N-au lideri desemnati si nici purtatori de cuvint. Scapa in cistigator cine poate. Exclud listele de asteptare si promovarea pe cumetrii literare. Se cunosc unii pe altii, dar nu au chef de arte poetice de grup. Citiva au fost acuzati de pornografie literara. Scandal cu valuri mari in mass-media si in politica. Cu acel prilej, s-a vazut ca la mijloc era si vechea politica a luptei intre generatii. Scandalul le-a priit, numele lor au fost pomenite in anchete la televiziuni si in ziare de mare tiraj. Vor sa lichideze adevarata literatura romana, ca sa-si faca loc in fata. Sint niste pornografi ordinari, care ar trebui vinati fara mila. N-au pic de respect fata de traditiile noastre romanesti. Astea sint doar citeva dintre acuzatiile care li se aduc si carora izbutesc sa le faca fata, folosind ca probe cartile pe care le-au publicat.

N-au lideri desemnati si nici purtatori de cuvint. Sint prima generatie care nu se manifesta in grup. Scapa in cistigator cine poate. Exclud listele de asteptare si promovarea pe cumetrii literare. Se cunosc unii pe altii, dar nu mai au chef de arte poetice de grup. „Fracturismul" care a aparut acum citiva ani, speriind pe multi consacrati, s-a fracturat treptat in personalitatile care il compuneau. Aceasta miscare literara radicala s-a impiedicat si in propriul ei radicalism, dar a fost lucrata si de clasicii in viata care s-au panicat ca ii scot fracturistii din literatura.

Tiraje din acuzatiile de pornografie

Citiva au fost acuzati de pornografie literara. Scandal cu valuri mari in mass-media si in politica. Cu acel prilej, s-a vazut ca era luata in vizor nu numai asa-zisa pornografie a autorilor pusi la zid, ci la mijloc era si vechea politica a luptei intre generatii. Din acest motiv a fost suspendata, temporar, activitatea cenaclului Uniunii Scriitorilor. Scandalul le-a priit unora dintre ei, numele lor au fost pomenite in anchete la televiziuni si in ziare de mare tiraj. Au scapat cu fata curata de acuzatia stupida de pornografie si le-au crescut tirajele.

Cine a riscat pe ei

La prima vedere, ai zice ca nu le lipseste nimic pentru a deveni de tineri scriitori importanti, cu gloria aferenta si recunoastere nationala. De fapt, in ultimii ani au fost marginalizati cu blindete de un establishment literar care avea propriile sale probleme de audienta. Prezenta lor in constiinta publica se datoreaza citorva initiative private. Printre cele mai consistente e aceea a Editurii Polirom care a riscat pe un grup de tineri prozatori cu doi ani in urma. Riscul a meritat, infirmind prejudecata ca literatura tinerilor nu se citeste. Mai nou, Editura Cartea Romaneasca a pariat pe un grup de patru poeti foarte tineri si pe vesnic tinarul Emil Brumaru, intr-o incercare de a retrezi interesul cititorilor pentru poezie.

Nu alearga dupa oficializarea in breasla

Pina in 1990 si citiva ani dupa, Uniunea Scriitorilor a fost idealul si etalonul scriitorului roman de toate virstele. Accesul la Fondul literar si la carnetul de conducere a condeiului au fost scopurile a sute de scriitori care visau la asistenta Uniunii, ca pret al talentului lor. Ideea ca „noi scriem, noi ne citim" - daca ne citim! - continua sa faca victime printre cei care isi inchipuie ca succesul literar e o afacere clandestina, in care cititorul isi permite sa-si bage si el nasul, din cind in cind. Faptul ca multi dintre ei nu vor sa faca parte din Uniunea Scriitorilor si nu se simt atrasi nici de asociatia concurenta, Aspro, e o dovada ca strategia lor nu include, cel putin deocamdata, oficializarea in breasla. Pina de curind insa, nici Uniunea Scriitorilor nu s-a omorit cu firea sa si-i apropie. Cei mai coltosi dintre ei n-au scapat nici un prilej de a face Uniunea de doua parale.

Cetateni ai planetei Internet

Sint mai interesati sa comunice intre ei, pe Internet, decit sa-si faca auzit punctul de vedere in rindurile publicului larg. Functioneaza literar in grupuri mici, dar ceea ce ii deosebeste de generatiile anterioare e ca izbutesc sa comunice unii cu altii, instantaneu, indiferent in ce zona a tarii s-ar afla. Din acest motiv, poate, n-au complexe si orgolii locale, nu se „zonalizeaza", ci se simt toti intr-un imaginar centru: lumea pe care navigheaza cu ajutorul computerului. Asta nu-i face unitari si generationisti. Gasesti printre ei radicali agresivi, moderati cumsecade, traditionalisti respectuosi.

Lupte fratricide

Inainte de a se certa cu cei din generatiile anterioare, se lupta intre ei, fara mila si fara condescendenta. Disputele lor, adeseori crincene, pornesc de la calitatea literara a textelor pe care le posteaza pe Internet, nu de la primatul vreunei ideologii. Nu se declara apolitici din principiu, dar nici nu sint prea interesati de politica militanta. Erau adolescenti inainte de Revolutie, asa ca n-au avut probleme cu cenzura si nici cu autocenzura. Ii intereseaza mai mult trecutul apropiat si propriile lor experiente in tranzitie, decit Romania totalitarismului care i-a marcat pe scriitorii de pina la ei. Virfurile de lance ale acestei generatii participa la razboiul reevaluarilor critice dintr-o perspectiva mai degraba estetica, ceea ce stirneste, uneori, reactii contrariate din partea autorilor si a criticilor care au sustinut directia est-etica, a literaturii rezistentei, in perioada comunista. Nu sint inca suficient de bine infipti in lumea literara si in constiinta cititorilor, incit sa aiba statut de mari scriitori in devenire. Dar pe unii dintre ei se poate paria, cu certitudine, azi, pentru primul raft al bibliotecii de miine.

16 tineri scriitori pentru bibliotecile asteptate
Ioana Bradea, 30 de ani (prozatoare)

In timpul facultatii, pentru a se intretine, a lucrat o vreme la o linie erotica. Cele traite in aceasta perioada o vor influenta in scrierea romanului sau de debut, intitulat Bagau si aparut in 2004, la Editura EST. Contestat pentru pornografie de o anumita parte a criticii, romanul, pronuntat autobiografic, a fost apreciat, pe de alta parte, drept unul dintre cele mai bune romane ale ultimilor ani si a primit, in acest an, Premiul Romaniei literare pentru debut. N-am schimbat decit doua vorbe. Stiu despre ea doar ce scrie pe coperta a IV-a a romanului: ca e nascuta in 1975 la Bistrita. Dar citind «Bagau», am avut revelatia unei romanciere puternice, originale, cu miza, cea mai talentata, cred eu, dintre toti debutantii de dupa 1990. Sint foarte curioasa cum va fi cea de-a doua carte a ei, despre care se spune ca e hotaritoare in cariera unui scriitor, spune despre tinara scriitoare Adriana Bittel, intr-o cronica aparuta in Romania literara.

Ionut Chiva, 27 de ani (prozator)

Poreclit pentru talentul sau Micul Bourroughs de catre criticul literar Mircea Martin, si-a facut ucenicia literara pe la Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti, dar mai ales in cenaclul condus de Marius Ianus, impreuna cu care participa la fondarea miscarii fracturiste si a oficiosului acesteia, revista Fracturi. A mai publicat in Vatra, Romania literara, Ziua literara, Ziarul de Duminica si, in ultimul timp, tine o rubrica permanenta la saptaminalul Suplimentul de cultura. A devenit cunoscut prin romanul sau 69, aparut anul trecut la Editura Polirom. Romanul nu este o opera epica de mari dimensiuni, lucru justificat de Ionut Chiva: Ce vreti, am doar 48 de kilograme. Anul acesta a fost nominalizat pentru Premiul de debut al Romaniei Literare, Marele Premiu Prometheus, categoria Opera Prima, si Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din Romania.

Marius Chivu, 27 de ani (critic)

Tinarul critic literar crede in destinul multora dintre scriitorii generatiei sale. Este din Horezu, jud. Vilcea. In 1997, a absolvit Liceul Economic si Scoala de Arte - Clasa de coregrafie, ambele din Rm. Vilcea, iar in 2003, Facultatea de Litere din cadrul Universitatii din Bucuresti, unde, in prezent, este si doctorand. A alcatuit si a prefatat antologiile de proza scurta Teodor Mazilu, Singuratatea si diavolul milos (Curtea Veche, 2004), Mihail Sadoveanu, Ochi de urs si alte povestiri (Polirom, 2004), Anton Holban, Conversatii cu o moarta (Polirom, 2005) si Cristian Teodorescu, Maestrul de lumini si alte povestiri (Curtea Veche, 2005). In 2003, a cistigat prima editie a Festivalului de Poezie Prometheus de la Sf. Gheorghe, organizat de Fundatia Anonimul. In prezent este redactor-editor al revistei Dilema Veche, scrie saptaminal cronica literara in Romania literara si realizeaza rubrica de carte Cafeaua cu frisca de la televiziunea Antena 3.

Claudiu Komartin, 22 de ani (poet)

Mai face critica si, din cind in cind, teorie literara. E reticent in privinta incadrarilor intr-o generatie sau alta: Eu nu pot vorbi in numele generatiei din care fac parte, dar personal mi se pare o prostie fara margini asa-zisa insolenta a «tinerilor» fata de «batrini». Intre 2002 si 2005 a publicat poezie, proza scurta si articole in majoritatea revistelor literare din tara, dar si o selectie de poeme traduse in limba germana, in Wespennest (Viena). In 2003 debuteaza editorial cu Papusarul si alte insomnii (Editura Vinea, Bucuresti, 2003), volum distins cu Premiul national de poezie „Mihai Eminescu" pentru debut si Premiul Romaniei literare pentru debut in literatura. Volumul sau cu numarul doi, Circul domestic, se gaseste de curind in librarii si are, ca si celelalte din recenta colectie de la Cartea Romaneasca, atasat un CD cu poemele in lectura autorului.

Catalin Lazurca, 32 de ani (prozator)

A debutat publicistic in 1995, in revista Orizont, iar editorial, in 1998, cu volumul de poezie Remix (Editura Marineasa). Este membru fondator si redactor al revistei Ca si cum. A facut si o serie de traduceri, printre care: Jean Meyendorff, Biserica Ortodoxa ieri si azi, Editura Anastasia, 1996; Dictionar de etnologie si antropologie (in colab.), Editura Polirom, 1999; Lewis Carroll, Fantasmagoria, Editura Hartmann, 2004 etc. Anul acesta a publicat volumul Nu, zaet, pagadi!, la Editura Hartmann. Impreuna cu alti citiva prieteni din Arad, formeaza un grup de anarhisti literari, intitulat Celebrul animal. Grupul exista nu numai in viata de toate zilele. Catalin Lazurca a scris si un roman cu acest nume, aparut recent la Polirom, unde prietenii din realitate, dar si el insusi, capata statutul de personaje.

Citeste si:

Florin Lazarescu, 32 de ani (prozator)

Prozator, publicist si scenarist iesean, Florin Lazarescu se afla la al doilea roman, dupa Ce se stie despre ursul panda (Polirom, 2003). A debutat in 2000, cu un volum de povestiri: Cuiburi de visc, Editura Outopos, Iasi. A mai publicat un volum de povestiri in format electronic: Sase moduri de a-ti aminti un cal, Editura Liternet, www.liternet.ro, 2003. Aparitii in antologii: Ozone Friendly. Iasi - reconfigurari literare ( 2002 ) si Respiro. Proza scurta 2000-2002, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2003. Colaborari la: Dilema Veche, Observator cultural, Suplimentul de cultura, Ziarul de duminica, Sapte seri, Timpul, Contrafort, Vatra. Romanul sau cu numarul doi se numeste Trimisul nostru special. Este cistigator al concursului organizat in 2005 de Centrul National al cinematografiei, cu scurtmetrajul „Lampa cu caciula", care va fi turnat in regia lui Radu Jude. Face parte din echipa de scenaristi a serialului Animat Planet Show, o parodie animata gindita de Divertis si difuzata de Antena 1.

Luminita Marcu, 28 de ani (critic)

Asistent universitar la Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti. Are un doctorat in desfasurare. A fost cronicar literar la Romania literara, intre 1998-2002, colaborator la Observator cultural pina in 2005, iar in prezent scrie pentru Suplimentul de Cultura si Ziua. A facut prefata la volumele de proza Atunci i-am ars doua palme, de Lucian Dan Teodorovici, si la volumul de proza Baieti de gasca, de Dan Lungu. A luat Premiul Institutului Cervantes in 2004. Astept cu mult interes momentul in care Romania va deveni o tara care sa-si suporte criticii, nu doar literari, ci criticii in general. Deocamdata, desi se fac in curind 20 de ani de la caderea comunismului, Romania a ramas o tara exasperant de calduta, de ipocrita, de iubitoare de eufemisme, de orice „nu spune nimic si nu supara pe nimeni, este de parere Luminita Marcu .

Ruxandra Novac, 25 de ani (poeta)

A absolvit Facultatea de Litere si s-a remarcat in cadrul curentului fracturist initiat de Marius Ianus si Dumitru Crudu. Foarte pretentioasa cu scriitura proprie, si-a lucrat volumul de debut incepind de la 16 ani, cu retusuri periodice. Atentia acordata slefuirii fiecarui vers a fost, probabil, unul dintre motivele pentru care cartea, aparuta in 2003 la Editura Vinea, sub titlul ecograffiti. poeme pedagogice. steaguri pe turnuri, a intrat imediat in atentia criticii, care a scris despre ea la superlativ, considerind-o una dintre cele mai importante poete ale generatiei de dupa 2000. „ Scriitorul meu preferat este Michel Houellebecq. Nu suport «artistii» si tipii dezinvolti. Nu suport stencil-urile cu mesaje imbecile, spune despre ea tinara poeta. Ruxandra Novac are in pregatire un nou volum, pe care vrea sa-l intituleze G.

Adrian Schiop, 32 de ani (prozator)

De origine din Porumbacu de Jos, judetul Sibiu, a absolvit sectia de Pedagogie-Limba si Literatura Romana, la Universitatea „Babes-Bolyai" din Cluj. A urmat apoi un master de lingvistica integrala, la aceeasi universitate. Lucreaza o vreme ca profesor la o scoala generala, apoi la un liceu industrial. In 2001 emigreaza in Noua Zeelanda, unde activeaza ca zugrav si culegator de kiwi. Se intoarce in 2003, cu bani imprumutati de la prieteni. Publica fragmente de proza in Vatra si in Fracturi. Anul trecut i-a aparut la Polirom romanul pe bune/pe invers, cu un caracter pronuntat autobiografic. Naratorul/autor isi recunoaste in carte, lucru rar in literatura romana, inclinatiile homosexuale. Mai nou, si-a descoperit o pasiune in ascultatul manelelor, pe care le considera, pe alocuri, muzica subversiva. Pregateste un nou volum, un melanj autobiografic de poezie si proza, pe care prefera sa-l numeasca instalatie, cu un termen preluat din artele plastice contemporane.

Andrei Terian, 26 de ani (critic)

Este considerat unul dintre cei mai buni critici literari ai generatiei 2000. S-a nascut in 1979 la Sibiu. Doctorand in filologie al Universitatii Bucuresti, preparator la Facultatea de Litere si Arte din cadrul Universitatii Lucian Blaga din Sibiu (din 2002) si redactor la revista Euphorion din Sibiu (din 2003). A debutat publicistic in Euphorion si a publicat peste 120 de studii, eseuri, articole si cronici literare in Adevarul literar si artistic, Bucurestiul cultural, Caiete critice, Cultura, Cuvintul, Euphorion, Euresis, Poesis, Romania literara, Transilvania, Vatra, precum si in volume colective. A scos o antologie cu caracter didactic (Antologie de critica literara romaneasca, vol. I-II, Editura Alma Mater, Sibiu, 2003-2004). Este beneficiarul unei burse acordate de USR pentru volumul Paradoxul lui Aristarh. O teorie a criticii, aflat in lucru.

Dan Sociu, 27 de ani (poet)

Inca nu s-a asezat la casa lui. Cel putin asa vrea el sa se stie. In functie de chef, e in Botosani, Iasi sau Bucuresti, iar poemele lui sint rupte parca din viata pe care o duce. Una boema, insa cu buget de austeritate, pentru ca din poezie, la noi, inca nu se poate trai. O boaba de umor face, totusi, lumea mai suportabila: Intr-o seara m-a ridicat politia dintr-un club - era o neintelegere, cineva sparsese o masa si bodyguarzii au crezut ca-s eu ala - si un prieten s-a aruncat pe parbrizul dubei, scandind: nu-l luati pe scriitor, nu-l luati pe scriitor! Esti scriitor? Da, am spus, scriitor de limba romana. Si m-au lasat in pace, povesteste Sociu. A aparut in antologia bilingva Ozone Friendly, in antologia Generatia 2000 , realizata de Marin Mincu si a publicat trei volume de versuri: Borcane bine legate, bani pentru inca o saptamina (Junimea, 2002), Premiul National de poezie Mihai Eminescu" pentru debut, Fratele paduche (Vinea, 2004) si, mai recent, Cintece eXcesive.

Razvan Tupa, 30 de ani (poet)

Braileanul a trecut prin cenaclurile Prospero, Litere, Cenaclul USR si Euridice . A debutat in 2001 cu volumul fetis, pentru care a primit ex aequo Premiu National pentru debut in poezie Mihai Eminescu. Volumul a cunoscut o a doua editie revazuta si adaugita la Editura Vinea. Intre 2002 si 2005 a lucrat ca redactor la cotidianul Evenimentul zilei. Din 2004 colaboreaza la saptaminalul Suplimentul de cultura, unde semneaza o rubrica permanenta. A realizat interviuri cu Jonathan Coe, Amos Oz, Gaetan Soucy, Frederic Beigbeder, Ibrahim Ferrer, Anthony Minghela, Angela Gheorghiu, Andrei Serban, Antonio Lobo Antunes, Peter Greenaway, Pascal Bruckner. Anul acesta, al doilea volum al sau, corpuri romanesti, a aparut la Editura Cartea Romaneasca. Din primavara anului 2005 realizeaza in Club A din Bucuresti seria de intilniri saptaminale Poeticile cotidianului, dedicate tinerilor scriitori.

Cecilia Stefanescu, 30 de ani (prozatoare)

Nascuta in 1975, la Bucuresti. A absolvit Facultatea de Litere a Universitatii Bucuresti si Masterul de Teoria Literaturii si Literatura Comparata a aceleiasi facultati. A lucrat in presa si in edituri. Este unul dintre autorii prezenti in volumele colective Ferestre 98 (1998) si Tescani 40238 (2000). Debuteaza in volum cu Legaturi bolnavicioase (2002), carte mult discutata, deoarece problematizeaza, in inca pudica noastra literatura, dragostea dintre doua femei. In 2005 apare editia a doua a cartii, la Polirom 2005. Romanul a fost tradus in franceza si este in curs de publicare la Editura Phebus. Scriitoarea a realizat si scenariul pentru un film inspirat de subiectul cartii, filmat in acest an si regizat de Tudor Giurgiu. A tradus din franceza Daniel Pennac, La petite marchande de prose, in 2004, si Tahar Ben Jelloun, LAuberge des pauvres, in 2002. A terminat al doilea roman, Intrarea Soarelui, in curs de publicare la Editura Polirom.

Robert Serban, 35 de ani (scriitor si realizator TV)

Nascut in Drobeta- Turnu Severin. A debutat cu un volum de poezie in 1994, pentru care a primit Premiul USR la sectiunea debut. Ulterior, a mai publicat alte trei carti de poeme, dintre care una scrisa la patru miini, impreuna cu Dan Mircea Cipariu. Este socotit unul dintre liderii poetilor nouazecisti. Este, de asemenea, autorul a doua carti de interviuri de mare succes cu mari personalitati ale culturii romane. De cinci ani realizeaza la Timisoara una dintre cele mai longevive emisiuni culturale de televiziune, „A Cincea Roata". E multiplu laureat pentru poezie, jurnalism TV si presa scrisa. In zona Banatului, este unul dintre cei mai dinamici si mai influenti intelectuali. Actualmente lucreaza la un volum de proza scurta si la un roman. Este, de asemenea, director al Editurii Brumar.

Lucian Dan Teodorovici, 30 de ani (prozator)

Este redactor-sef al Editurii Polirom, membru al colectivului de redactie al saptaminalului Suplimentul de cultura, redactor al revistei iesene Timpul. Colaborari la: ArtPanorama, Hyperion, Antiteze, Contemporanul, Observator Cultural , Dilema Veche, Orizont, Wienzeile (Viena). Volume publicate: Cu putin timp inaintea coboririi extraterestrilor printre noi(1999), Lumea vazuta printr-o gaura de marimea unei tigari marijuana (2000), Circul nostru va prezinta(2002), Atunci i-am ars doua palme (2004) si editia a doua a volumului Cu putin timp inaintea coboririi extraterestrilor printre noi (2005). Povestirile sint absolut surprinzatoare prin umorul lor sec si negru, prin felul economicos in care sint scrise, prin morala (sociala) pe care o au bine incapsulata intr-o aparenta de gratuitate, spune criticul Luminita Marcu despre volumul Atunci i-am ars doua palme.

Elena Vladareanu, 24 de ani (poeta)

S-a nascut in Medgidia, judetul Constanta. A absolvit cursurile Facultatii de Litere din Bucuresti. Din 2001 lucreaza in presa si, in prezent, este sef de departament la cotidianul Averea. In 2002, ii apare volumul de poezie din confesiunile distinsei doamne m. in colectia underground carmen initiata de Un Cristian. In acelasi an apare volumul Pagini, considerat debutul oficial, reeditat in 2003 la Editura Vinea. Tot in 2003 publica volumul Fisuri la Editura Pontica. La Cartea Romaneasca i-a aparut, in acest an, volumul Europa. Zece cintece funerare. Criticul Mihai Iovanel ne previne in privinta acestuia: Vreti sa vedeti cum e sa te ineci, fara a va da jos din fotolii? Sa incercati, for free, adrenalina spasmului&a euforiei hardcore de di-nainte de instalarea nebuniei sau a mortii? Uitati-va peste ce scrie aici Elena Vladareanu. Dar, inainte de a deschide acest volum, inspirati adinc: va vor clantani dintii in gura.