Unii dintre ei sint exceptionali. Locul lor e alaturi de cei din Generatia Asteptata. Dar n-am putut face rabat de la criteriul de virsta. Plasticienii, oamenii de teatru si muzicienii pe care vi-i propunem azi sint doar citiva dintre tinerii artisti de mare valoare dintr-o lista care ramine deschisa.

Nicolae Comanescu, 37 de ani (pictura, arta video)

S-a nascut la Pitesti si a venit sa studieze artele in Bucuresti. De aici, si-a inceput o cariera plastica profilata pe pictura, fotografie si arta video, care l-a condus, din anul 2000, la mai multe expozitii internationale: Berlin, Trieste, Florenta, Belgrad si, in 2002, Bienala de la Venetia. A facut parte, ca si Gorzo, Florin Tudor si Monica Vatamanu, din grupul provocator de happening-uri "Rostopasca", activ pina acum trei ani.

Ultima sa expozitie personala din Romania a fost organizata anul trecut la MNAC, sub titlul "Grand Prix Remix (Visual Shampoo Consumer Product _ mid city shower version)". Comanescu, spune criticul Stefan Tiron, a oferit cu aceasta ocazie o colectie de perspective diverse asupra peisajului urban, cu tot cu semnele care se fac vizibile in el: reclame cu neoane, panouri publicitare, mesaje care anunta noile mode, figuri populare. La 30 octombrie, Comanescu si-a vernisat ultima expozitie, "No Focus. Demo", la Trieste.

Angela Gheorghiu, 40 de ani (soprana)

Una dintre cele mai valoroase soprane contemporane. S-a nascut in Adjud, numele din acte fiind Angela Burlacu. Impreuna cu sora ei, Elena, a cintat muzica de opera inca de cind era mica. La 13 ani a inceput sa studieze canto la Academia de muzica din Bucuresti. In 1992 a debutat pe scena internationala la Covent Garden, in opera "Don Giovanni". Un an mai tirziu, a cintat la Viena, iar in 1994 a revenit la Covent Garden in rolul Violettei din "Traviata" de Verdi, ceea ce a propulsat-o ca star international. Pe linga opera, unde exceleaza in Verdi si Puccini, a inregistrat si muzica populara si religioasa romaneasca.

"Frumoasa si foarte feminina, educata si plina de curtoazie", Gheorghiu este "o persoana cu un caracter foarte puternic, care recunoaste ca nu ii este frica de nimic", scrie cotidianul spaniol "El Mundo". In mai multe rinduri, a criticat vestimentatia si decorurile propuse de regizori si i-a determinat pe acestia sa schimbe complet conceptia scenica.

Teodora Enache, 38 de ani (jazz)

Teodora Enache este licentiata in matematica la Universitatea Alexan-dru Ioan Cuza din Iasi. Nu a apucat sa ajunga insa un eminent savant in domeniu, chemarea muzicii dovedindu-se mai puternica. A urmat cursuri de canto la Academia de Muzica din Iasi, studii de canto, improvizatie si armonie cu Johnny Raducanu si Edmond Deda, dar si cursurile Rhythm And Bongos cu Maurice de Martin. In 1993 debuteaza pe scena Festiva-lului de Jazz de la Sibiu, unde ia si Premiul pentru debut. Cinta la mai multe festivaluri nationale.

Concerteaza la Jazz Festival Moscova, Contemporary Music Festival, Frankfurt Palais Jalta si Leipziger Buchmesse (1997), Jazz Festival Milano (1998), Jazz Festival Valtelina (1999). Participa la festivaluri in Italia, Franta, Germania, Elvetia, Ungaria. In 2001 este invitata cu Johnny Raducanu in Statele Unite, pentru o serie de concerte. In 2002 ii apar albumele "On the Sunny Side of the Street", "Jazz Made in Romania - Live in San Francisco" si "Radacini".

Teodora Herghelegiu, 38 de ani (regizor)

Se poate lauda cu un premiu pentru propasirea teatrului independent. Pe buna dreptate, pentru ca in 1998 a infiintat compania "Teatrul Inexistent". Iar intre 1999 si 2004 a montat piese la Teatrul Act. A fost distinsa si cu un premiu pentru neliniste artistica. Asta pentru ca piesele ei dau aproape intotdeauna in clocot, fie ca doar le regizeaza, fie ca le-a scris tot ea. Are deja la activ in jur de 15 texte, dintre care sase au fost puse in scena. Teodora Herghelegiu vorbeste cu modestie despre ea insasi.

Daca o intrebi ce ar vrea sa faca in teatru si n-a facut pina acum, iti va spune "Oho! Multe. De exemplu - sa fiu la inaltime?!". Vrea sa faca totul pe puterile proprii. Dovada ca reuseste ce-si propune sint spectacolele in care aduna actori de exceptie. Astfel, in "Top Dogs", cu care s-a deschis Teatrul Arca in 2004, au jucat Victor Rebengiuc, Valeria Seciu, Claudiu Bleont si Serban Ionescu.

Radu Afrim, 37 de ani (regizor)

In "Plaja", anul trecut, la Braila, a umplut scena cu pietris si cu actori in costume de baie. Un lucru care nu e iesit din comun pentru Radu Afrim. Piesele pe care le-a montat pina acum au fost spectaculoase, nonconformiste. Folosea din plin decorul, de multe ori abstract. Ultimul sau spectacol, "Adam Geist", montat de curind la Braila, e violent si realist. Aici, Radu Afrim a renuntat complet la decor. "Nu vreau sa mai fac ce am facut deja.

Citeste si:

Dar tot pe un drum al meu am sa merg", spune el. Intr-adevar el nu tine cont de limite. Altele decit si le impune singur. Si, fie ca experimenteaza sau devine serios, reuseste sa ramina in centrul atentiei. Astfel incit pina si premiile de teatru il cunosc foarte bine. Printre altele, anul trecut s-a ales cu distinctia Opera Prima din partea Fundatiei "Anonimul". In vara aceasta a participat cu piesa "Trei surori" la un festival in Finlanda.

Vlad Massaci, 37 de ani (regizor)

"Daca s-ar putea cistiga decent in teatrul independent, teatrul de stat ar muri", crede el. Adora sa lucreze pe cont propriu, pentru ca asta inseamna "arta de amorul artei". A montat spectacole atit independent, cit si ca regizor permanent la unele teatre. Intii in Piatra-Neamt, apoi la Teatrul din Leipzig, in Germania, si la Teatrul de Comedie, in 2003. Cind s-a intors din Germania, isi dorea sa nu faca greselile pe care le-a vazut in teatrul de acolo. Spectacolele lui reusesc, cu mijloace simple si putine, sa fie foarte intense. In ele actorii nu se agita, nu fac multa galagie.

Conflictul ramine in interior si mai credibil in ochii publicului. Astfel, regizorul reuseste sa-i puna pe actori in valoare si sa nu fie el in centrul atentiei. Pentru toate acestea a fost apreciat inca de la inceput. In 1998 a primit Premiul pentru debut, cu piesa "Trei femei inalte", la Gala Criticilor.

Reactii si opinii

Dan Puric: "Sinteti usor inconstienti"

"Pe Marius Manole il stiu, a facut un rol foarte frumos in 'Inima de ciine>>. Iar faptul ca voi incurajati valoarea are doua dimensiuni importante. Prima - de minima toaleta culturala. Cealalta - de element-cheie intr-o strategie de cultivare a valorii. Daca nu ne gradinarim singuri, atunci cine sa o faca? Sinteti oricum atipici si usor 'inconstienti>> cu initiativa voastra curajoasa, intr-o tara mirlanizata, unde non valoarea traieste cocotata in locul valorii".

Victor Rebengiuc: "Am incredere in talentul lor"

"Ii stiu pe Marius Manole, Gianina Carbunariu si Imola Kézdi. Ei nu mai sint sperante, sint certitudini. Tot ce au facut pina acum a dovedit ca fac lucruri deosebite si definitive. Am toata increderea in talentul lor si in dorinta lor de a se desavirsi."
De la cititori

Daniel Dan

"Sint destul de surprins ca pe listele dumneavoastra cu artistii din 'Generatia Asteptata>> nu se regaseste nici un nume de tinar coregraf roman. Nu cred ca exista vreun domeniu artistic in Romania care sa fi avut mai mult succes international decit dansul contemporan romanesc din ultimii ani. Faptul ca dansul nu este asa de vizibil nu este o scuza pentru a ignora acesti artisti.

De exemplu, teatrul nu poate fi comparat ca succes si recunoastere internationala cu dansul contemporan. Coregrafi precum Mihai Mihalcea, Eduard Gabia, Manuel Pelmus, Cosmin Manolescu etc. au fost invitati sa sustina spectacole de catre cele mai importante festivaluri si institutii de dans europene. Despre creatiile acestora s-a scris extrem de pozitiv in presa de specialitate din Germania, Franta, Anglia, Belgia, si lista ar putea continua.

Elementar

Lista aceasta (cu tinerii din teatru si din muzica, n.red.) este mult mai corecta decit lista artistilor plastici, fie si pentru ca este in buna masura verificabila. In timp ce actorii si muzicienii sint validati de public, artistii plastici sint validati in primul rind de patronii de galerii si de criticii plastici.

In plus, multi dintre artistii prezentati alaltaieri sint oameni care experimenteaza si cu greu poti stabili cine ar putea urca pe un podium si cine nu. Asa ca, probabil, lista de ieri a stirnit mai multa vrajba si invidie decit lista de astazi.