Cea mai scumpa caseta VHS este cea inregistrata de politistii de circulatie: in medie, trei ore de filmare aduna de la soferii pacatosi 50.000.000 de lei. Dupa scenariul ideal, soselele ar trebui monitorizate non-stop de cele 251 de "sisteme de supraveghere video a traficului" - denumirea de inventar a radarelor. Dar Politia n-are nici in teorie bani de benzina ca sa le scoata pe toate. Chiar si in aceste conditii, numai in Bucuresti si Ilfov s-au dat, de la inceputul anului, peste 80.000 de amenzi, doar pentru "depasirea limitei legale de viteza". Dintre amendati, 1.321 au devenit pietoni pentru 90 de zile, pentru ca au depasit suta in localitate sau suta jumate - afara.

"Ne injura lumea ca avem plan de amenzi. Care plan? Ei cred ca stam cu fundul in masina si ne curg banii. Pai, abia dupa ce filmam incepe circul: procesam, identificam proprietarul, scriem invitatia, ii asteptam sa vina, pe urma scriem procesele-verbale. Iar partea cea mai frumoasa este la sfarsit: toti banii se duc la bugetele locale.

Suta la suta", spune un "radarist". Nu-si da numele, pentru ca toti ministrii de Interne compatimesc cu publicul-contravenient, lucru de inteles daca te gandesti ca sunt peste 5 milioane de votanti, posesori de permis de conducere. Asa ca Politia Rutiera iese prost si cand da, si cand nu da amenzi. In primele zece luni ale anului, in accidentele cauzate de viteza au murit 431 de oameni si au fost raniti 840. La bilant, concluzia sefilor din IGPR a fost ca "nu se actioneaza suficient".

"Sefu’, asta-i masina de masina. Ii calez motorul daca merg sub 80". Pentru ca trag numai filme mute, radarele pierd exact scenele care intra in folclor. "Ia colea banii de amenda si inc-o data pe atat, ca tot pe acilea ma intorc si n-am chef sa ma opresti iar. Scrie tu acolo ce vrei, ca d-aia te-ai facut gabor". Unii ies din masina deja vorbind la telefon cu pila asmutita pe "tablagiu", "militian", "asta".

Citeste si:

Altii merg pe saracie, pe familie grea, pe necaz in ziua nuntii. Dar problema este ca, din 2.446 de contestatii depuse anul acesta de soferii bucuresteni impotriva "filmelor" facute de Circulatie, doar 1 la suta au avut castig de cauza, si acestea, pe greseli la intocmirea actelor. O firma care transporta calatori intre Bucuresti si Focsani a ajuns sa ia si cate patru amenzi pe zi pentru depasiri de viteza pe raza judetului Ilfov. Soferii spun ca asa e graficul facut de sefi, deci trebuie sa treaca prin sate cu suta la ora.

Sculele folosite de "radaristi" sunt omologate pentru inregistrarea vitezelor cuprinse intre 32 si 336 de kilometri la ora si te pot "face" de la o distanta maxima de un kilometru si jumatate. Cateva sunt dotate si cu infrarosu. Nu sunt folosite numai impotriva vitezomanilor. Anul acesta, la Bucuresti, au fost filmati si amendati pentru blocarea "centrului liber" al intersectiilor 4.800 de soferi. 91.400 au jucat in filme despre opriri si stationari neregulamentare. Alti 12.000 au fost amendati pentru ca sufera de "complexul de stanga" - soferi aflati intr-o depasire continua, care "sar" din reflex coloanele oprite la semafor. Au ajuns repede acasa, dar la cateva zile i-a ajuns din urma si "invitatia" de la Politie.

La un "schimb de experienta", politistii austrieci au ras cand au aflat ca ai nostri anunta unde pun radarele. La Viena, de exemplu, se merge pe alba-neagra. In oras au fost montate 93 de cutii, dar numai 13 au si radarul inauntru. In fiecare noapte se muta, asa ca nu poti sa stii care are, care n-are. Avantajul "radaristilor" austrieci este clar: nimeni nu se cearta cu ei. Nemultumitii se pot certa, eventual, cu o cutie de pe marginea drumului.