Pentru a cumpara o masina, un frigider sau un televizor, inainte de 1990 o familie trebuia sa astepte ani buni. Dupa ce intra in posesia lor, le folosea o viata. Meseriasii care le reparau nu-si vedeau capul de treaba si aveau printre cele mai mari castiguri din societate. In primii ani dupa Revolutie, situatia nu s-a schimbat semnificativ. Explozia consumului din ultimii ani a grabit insa drumul spre vremurile cand vom folosi un produs doar pana la aparitia modelului urmator.

Masina de spalat, aruncata din camion

In opinia lui Dragos Sarbu, Chief Purchaising Officer la Altex, "cele mai mari rate de inlocuire inregistrate in prezent sunt la frigidere si aragaze. Anul trecut, in 93a din locuintele romanilor existau astfel de aparate". In cazul masinilor de spalat, pentru ca multe localitati din mediul rural nu sunt racordate la reteaua de canalizare, doar 40a din locuinte aveau astfel de dotari.

In mediul urban, piata a atins deja un anumit nivel de saturatie, astfel ca marile lanturi de magazine specializate in electrocasnice au comandat reclame care promoveaza conceptul de inlocuire. "Nu mai trebuie sa explic la ce e bun produsul, omul il cunoaste deja. Am realizat spoturi cu masina de spalat aruncata din camion sau cu televizorul aruncat de la etaj", ne-a declarat Bogdan Naumovici, Creative Director la agentia de publicitate Leo Burnett & Target.

Bombardament de marketing

"In viitorul apropiat prevad un boom al conceptului de inlocuire. Unul dintre motive este si criza de supraproductie. Campaniile de marketing nu vor mai pune accentul pe nevoia de a folosi un produs, ci pe stilul de viata al clientilor, pe noile caracteristici ale produselor lansate, pe reduceri semnificative de pret si pe scoaterea in evidenta a uzurii morale a vechilor produse", ne-a explicat Aneta Bogdan, Managing Partner la agentia Brandient.

Ea a exemplificat cazul promovarii vanzarilor de telefoane mobile. In primii ani de la lansare s-a pus accentul pe constientizarea nevoii de comunicare. In prezent, dupa ce piata a atins un anumit nivel de saturatie, accentul se pune pe stilul de viata al clientilor, pe aspiratiile acestora, pe noile tehnologii incorporate in telefoanele mobile. "In luarea deciziei de cumparare a noilor modele, principalul imbold il are de departe bombardamentul de marketing, si apoi vin cresterea puterii de cumparare si necesitatile clientului de a folosi noile functii ale produselor lansate", arata Bogdan.

De ce cumparam noile modele

Citeste si:

Razvan Iancau, director de marketing al lantului de distributie "Domo", considera ca, pe viitor, piata de retail din Romania se va orienta spre inlocuirea produselor uzate moral. "Gradul de utilare cu produse noi este de 35-40%, insa in trei sau cinci ani vom ajunge la stadiul in care se afla acum tarile din Europa Centrala", a explicat acesta.

Desi s-a ferit sa faca o estimare a timpului scurs pana cand vom utiliza produsele doar pana la aparitia viitorului model, Iancau considera ca, pe langa cresterea puterii de cumparare, un cuvant greu de spus il vor avea noile tehnologii. Acestea, daca vor avea caracteristici revolutionare, vor usura semnificativ viata, in comparatie cu produsele din gama precedenta.

Meseriasii au 10% din clientii de altadata

Dorinta romanilor de a-si cumpara produse noi i-a lovit cel mai tare pe micii meseriasi, care nu mai au ce repara. Petre Petcu detine un atelier de incaltaminte pe strada Brasov, la o statie de tramvai de Piata Drumul Taberei. Are 50 de ani si a trait vremurile de aur, cand castiga de doua ori mai mult decat un comandant de politie. "La cat castigam, imi permiteam sa-mi duc familia in fiecare seara la un restaurant mai select.

Acolo m-a vazut un comandant din politie si a crezut ca sunt hot. M-a chemat la sectie si i-am adus veniturile de la Cooperativa Incaltamintea, unde lucram. Cand a vazut ca ridic peste 9.000 de lei pe luna, de doua ori mai mult ca el, a ramas inmarmurit", ne povesteste Petcu. Acum, daca mai vin 10a din clientii care vizitau odata Cooperativa. Putini dintre acestia isi mai repara pantofii, ci doar solicita inlocuirea flecurilor.

Numar de aparate la 1.000 de locuitori

1990 2003
Aparate de radio 286,5 514,6
Televizoare 190,9 366,3
Frigidere 174,8 261,9
Aragaze 139,6 230
Masini de spalat 149,2 189
Aspiratoare 77,2 133,5
Autoturisme 54,5 118,7

Sursa: Institutul National de Statistica