Cine si l-ar fi inchipuit pe poetul nostru national Mihai Eminescu in postura unui gigolo-musculos, cu blugi si cu bratara la mana, rezemat de un automobil de lux? Dar pe celebrul compozitor George Enescu, imbracat intr-un costum de motociclist si calare pe un bolid cu doua roti, iar pe I.L. Caragiale, in costum de roller si cu patine in picioare? Cu siguranta, orice om educat, care mai are un pic de respect pentru valorile culturale ale acestui popor, nu ar indrazni sa se gandeasca la asa ceva, daramite sa mai si utilizeze imaginea celor trei monstri sacri in asemenea ipostaze "moderne".

Cu toate acestea, Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a platit bani grei companiei de publicitate GMP Advertising sa comita acest sacrilegiu si sa utilizeze imaginea celor trei monstri sacri ai culturii noastre in ipostazele amintite, cu ocazia unei campanii publicitare intitulate "Bani Rapizi".

Curios, desi figurile celor trei utilizate de CNPR in cadrul campaniei sunt identice cu cele utilizate pe anumite bancnote aflate in circulatie si se cunoaste faptul ca "BNR are drept exclusiv de emisiune a insemnelor monetare pe teritoriul Romaniei", Banca Centrala a permis reproducerea respectivelor imagini pe considerentul ca reprezentarile grafice ar fi... fotografii comune care doar seamana cu cele de pe anumite bancnote.

Intrigati de faptul ca CNPR si GMP Adevertising si-au permis sa utilizeze figurile lui Mihai Eminescu, George Enescu si I.L. Caragiale intr-un context modern, dar complet deplasat, diversi oameni de cultura sau personalitati politice au reactionat violent impotriva campaniei gandite si derulate de agentia de creatie GMP Advertising, considerand un sacrilegiu utilizarea lui Eminescu, de exemplu, intr-un context deplasat si au cerut interventia Academiei Romane.

Chestionati cu privire la sacrilegiul comis, oficialii CNPR ne-au comunicat in scris ca nu au gresit utilizand intr-un context deplasat si in scopuri pur comerciale figurile unor genii culturale si au insistat pe ideea ca respectiva comunicare publicitara este "una simbolica prin esenta ei" (sic!): "Campania doreste sa creeze o legatura simbolica intre o companie traditionala si actualitatea momentului in care traim, propunand o comunicare inovativa, umoristica si, de ce nu, indrazneata". Contactat pentru a explica opinia sa cu privire la terfelirea imaginii geniilor culturii noastre intr-un context "modern", presedintele CNPR, Mihai Toader, a evitat sa discute cu reporterii nostri.

Asa cum mentionam, in intentia de a-si populariza serviciile, Posta a investit, recent, o suma considerabila (pe care refuza sa o faca publica) intr-o campanie publicitara jenanta, intitulata "Bani Rapizi". In incercarea de a "soca", campania il prezinta pe Eminescu in blugi si cu bratara rezemat de un automobil de lux, Enescu e transformat in motociclist calare pe un bolid pe doua roti si cu vioara pe sa, iar Caragiale, roller (sic!!!).

Surprinzator, reproducerile figurilor celor trei sunt identice cu cele de pe bancnote aflate in circulatie si, din acest motiv, nu puteau fi utilizate intr-o campanie publicitara fara acceptul BNR (detine dreptul exclusiv de emisiune al insemnelor monetare pe teritoriul Romaniei). Cu toate acestea, desi initial a refuzat reproducerea respectivelor insemne, BNR a acordat totusi aviz favorabil GMP Advertising care se ocupa acum de imaginea Postei si care in trecut s-a ocupat de cea a lui Traian Basescu. "GMP Advertising a solicitat punctul de vedere al BNR in legatura cu folosirea imaginii celor trei personalitati care apar pe bancnotele romanesti. Pentru ca in cadrul campaniei nu s-a utilizat imaginea bancnotelor, BNR a comunicat ca nu e nevoie de nici un acord" (sic!!), sustine CNPR.

Posta e mandra de campanie

Cum explica oficialii CNPR "mesajul" jenant al campaniei? "Conceptul creativ, realizat de GMP Advertising, alatura personalitati clasice, prezente pe bancnotele aflate in circulatie, si atitudini si obiecte moderne, care pentru noi au devenit banale".

Citeste si:

Chestionati cu privire la mesajul campaniei, oficialii GMP Advertising sustin ca asocierea imaginii unor mituri ca Eminescu cu bolizi de lux s-a facut tocmai in contextul ideii de "transfer rapid de bani": "Pentru a ilustra aceasta idee, am folosit personalitatile care apar pe bancnotele romanesti in contexte de viteza (masini sport, motociclete). (...) E o conventie publicitara, care reda foarte clar si intr-un mod modern, surprinzator si memorabil mesajul comercial pe care Posta il avea de transmis publicului".

Surprinzator, desi in conformitate cu HG 728/2005, actionarul CNPR e MCIT si conducerea Postei e numita politic, entitatea nu se supune Legii 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public. Ca atare, nimeni nu stie valoarea contractelor comerciale incheiate de Posta si nici daca acestea sunt atribuite direct sau prin licitatii. Din acest motiv, CNPR a refuzat sa spuna valoarea contractului incheiat cu GMP Advertising, marginindu-se doar sa dezvaluie ca alegerea agentiei s-a facut pe baza de cerere de oferta. De subliniat faptul ca la finele lui 2004 datoriile totale ale CNPR au fost de 33 mil. euro, profitul abia a atins un milion de euro, iar stocurile au valorat peste cinci mil. euro.

Oamenii de cultura si politicienii iau atitudine: "E o bataie de joc"

Corneliu Vadim Tudor (senator): "Este o rusine. Eu inteleg si apreciez inventivitatea oamenilor din publicitate, dar asta... Ma pricep la pictura, stiu ce a facut Dalli cu Mona Lisa, ca i-a pus mustati, dar era vorba de conventia artistica. Ce fac astia iese din publicitate, depaseste suprarealismul si bunul-simt, chiar si pentru reclama. Unde o sa se opreasca? In Crucea de Piatra? E un sacrilegiu ce se intampla.

Eminescu a fost un sfant, nu poti sa-l faci motociclist sau parasutist! Pentru orice roman care a crescut in cultul lui Eminescu si Enescu, este o bataie de joc. In ceea ce il priveste pe Caragiale, eu am fost cel care, acum cativa ani, a insistat sa-i fie pus portretul pe o bancnota, inclusiv cand a venit Isarescu la Senat, dar nu ca sa ajunga cineva sa-si bata joc de unul dintre cei mai mari oameni de cultura ai acestui neam".

Mihai Malaimare (actor): "M-a socat si pe mine reclama cu Caragiale pe role. Marturisesc ca n-am acordat atentie, dar nu cred ca e cea mai buna solutie sa faci o asemenea reclama. Insa noi avem vocatia sa demolam mituri. Aduceti-va aminte de campania impotriva lui Eminescu. Avem si noi cateva mituri si ne straduim sa le punem jos. Poate o fi ceva inteligent, insa imi e teama ca o astfel de alipire nu e de natura sa faca banii mai rapizi si pe noi mai mandri de cultura noastra. Asa suntem noi, romanii, din pacate! Daca nu suntem asa, ar trebui sa aveti reactii foarte violente".

George Pruteanu (profesor universitar): "La nivel de sens, mesajul campaniei este complet deplasat".

Cozmin Gusa (politician): "Felix Tataru (n.r. - director GMP Advertising) face confuzie intre o persoana aculturala cum era Basescu care putea promova mesaje la limita kitschului pentru ca era natural si simpatic si unele dintre valorile fundamentale ale culturii romane, pe care nu avem voie sa le prezentam in context originar si a le asocia cu simboluri moderne cu care nu au nici o legatura. Astept reactia Academiei Romane".