Numai 24% dintre romani intentioneaza sa consume mai mult in viitorul apropiat. Locuitorii din Europa Centrala si de Vest sunt mult mai concentrati pe dezvoltarea carierei si pe cresterea consumului, decat cei din Europa Occidentala, se arata intr-un studiu realizat de firma de consultanta GfK. Totusi, dintre est-europeni, romanii sunt cel mai putin interesati de acest aspect , numai 24% dintre ei intentionand sa consume mai mult in viitorul apropiat.

Pe locurile urmatoare se afla ungurii, cu (36%), bulgarii (37%), slovacii (39%), rusii (40%) si ucraineenii (41%). Jumatatea superioara a clasamentului este ocupata de locuitorii Cehiei, unde 47 dintre consumatori doresc sa cumpere mai mult, Croatiei, (50%), Serbiei si Muntenegrului si cei ai Bosniei - Hertegovina (51%), primul loc fiind ocupat de Polonia, cu 55%. Potrivit analistilor GfK, pozitia in clasament nu reflecta insa nivelul de dezvoltare economica sau sociala a tarii respective, ci este de fapt expresia atitudinii populatiei.

Consumul include o serie de aspecte diferite, pornind de la satisfacerea unor nevoi de baza pana la reflectarea personalitatii, a stilului de viata si a succesului. In ceea ce priveste pretul, diferenta dintre est si vest - europeni nu este tot atat de evidenta. Astfel, 51% dintre respondentii din Europa Centrala si de Est au declarat ca pretul este cel mai important element, preferand produse mai ieftine celor de calitate superioara, dar mai scumpe. Procentul este doar usor mai ridicat decat cel inregistrat in Vest, de 49%. Importanta acordata pretului difera totusi destul de mult de la tara la tara, procentul variind de la 47% in cazul consumatorilor din Ungaria la 56% la cei din Germania.

Citeste si:

Pentru companiile care isi extind pietele spre Europa Centrala si de Est, nivelul relativ scazut al orientarii spre pret a consumatorilor este un aspect important si pozitiv. Studiul "Consumers in Europe 2005" a fost realizat pe un esantion de 19.000 de consumatori din 16 tari europene si evalueaza valorile, preferintele si stilurile de viata.