Asociatia Romana a Profesionistilor in Relatii Publice (ARPRP) spune ca zece ani nu sint suficienti pentru a vorbi despre maturizarea PR-ului romanesc. Profesorul, directorul de companie si expertul PR britanic Tony Meehan e mai putin pesimist.

Aflat in juriul Romanian PR Awards inca de la prima competitie, Meehan are lucruri bune de spus despre evolutia autohtona a acestei profesii. "Am recomandat ca o parte dintre campaniile de anul trecut sa participe fara nici o ezitare mai departe la competitia Golden World Awards si la alte programe internationale. Si am incredere in faptul ca aplicatiile din acest an vor demonstra in continuare o excelenta pe masura", precizeaza englezul.

In calitatea sa de membru in conducerea Asociatiei Internationale de Relatii Publice (IPRA), el se va afla din nou in componenta juriului de la Gala Excelentei in Relatii Publice (6 - 10 noiembrie 2005). De altfel, britanicul crede in "valoarea educationala" a acestor premii, desi atentioneaza ca, in profesia de PR, reteta "culcatului pe lauri" nu se aplica: "Trebuie sa se retina intotdeauna faptul ca distinctia se acorda pentru munca pe care ai realizat-o si nu pentru cea pe care o vei realiza miine".

Metamorfozele PR-ului

Meehan este mai degraba critic in privinta complicarii peste masura a acestei profesii pe plan international. "Personal sint de parere ca unii dintre profesorii si studentii in Relatii Publice au devenit prea stiintifici in abordarea acestei functii", afirma directorul TMA Communications, una dintre cele mai importante firme independente de consultanta din Scotia.

Probabil ca acest trend e motivat de "acceptarea Relatiilor Publice ca parte integranta din practicile business si din comportamentul social", sustine Meehan. Cu cit profesia capata importanta si vizibilitate, cu atit devine mai specializata. Dar si mai criticata, meseria fiind considerata in Europa drept "cea al carei nume nu trebuie pronuntat".

Britanicul opineaza ca o astfel de atitudine e efectul necunoasterii si al intelegerii incorecte a rolului PR. "Uneori se spune ca exista un 'zid' intre jurnalist si compania client; profesionistii PR trebuie sa fie capabili sa demonstreze ca ei reprezinta niste punti de comunicare intre poveste si media", explica Meehan.

Malformatiile profesiei

In ceea ce il priveste, el tine seama de o distinctie ceva mai simpla, dar cu mult mai relevanta. Pentru Meehan, publicul-tinta se imparte in doua categorii, clare ca lumina zilei. Prima dintre ele este "compania, ONG-urile sau guvernul, acest tip de public colectiv avind obiective de comunicare specifice". Cea de-a doua este constituita din "receptorul (larg) al mesajului".

PR-istul trebuie sa tina seama de faptul ca "nici unul dintre aceste grupuri nu are aceleasi obiective si nici abilitatea de a receptiona mesajele intr-un singur format" si sa se adapteze in functie de nevoile lor specifice. Meehan accentueaza insa faptul, frecvent intilnit in studiile de media, ca nici una dintre cele doua categorii de public nu sufera de naivitate si nu trebuie tratata ca atare.

Ce trebuie sa afle Romania

IPRA a derulat o campanie pentru transparenta media, al carei scop este reducerea aparitiei practicilor ilicite in relatiile dintre presa si responsabilii cu "relatiile publice". Abia ajuns la acest subiect, Meehan deschide focul asupra situatiei autohtone: "Atit timp cit presa si cu mine, profesionistul PR, nu ajungem la o concluzie, lucru ce se aplica si in cazul Romaniei, si publicatiile sint gata sa accepte bani pentru publicarea articolelor, aceasta problema se va perpetua".

Oricum, de data aceasta, britanicul nu va ataca astfel de subiecte spinoase, ci va prezenta romanilor conceptul de CSR ("Responsabilitate Sociala la nivel Corporate"), pe care il considera foarte important pentru natia noastra. Prelegerea lui se va concentra asupra modului in care "companiile, in special cele care se confrunta cu provocari de ordin social, si-au schimbat punctul de interes de la un simplu brand sau o functie de relatii publice corporate si au reusit sa stabileasca o relatie mai strinsa cu publicul lor tinta".


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.