Daca vrei sa te catari pe munte fara sa gafai, iti iei ATV. Poti sa faci cateva zeci de kilometri pe zi pe poteci cat un fir de ata sau de-a dreptul prin padure. Pe sosea arata ciudat – un soi de motocicleta cu staif cocotata pe roti ca de tractor. Dar poate sa prinda si 120 km/h.

ATV-urile au fost inventate pentru fermieri si ciobani - sa le fie mai usor sa se deplaseze rapid pe teren accidentat. La cateva mii de euro, cat costa o asemenea minune, taranii nostri nici nu viseaza sa-si ia vreuna. Le-au cumparat oamenii cu stare, umblati prin Occident si, musai, impatimiti de munte. Gropile, bolovanii si baltile de pe drum sunt pentru ei niste delicatese.

Emeric Tzekly - Rece, din Caransebes, si-a luat primul motor din strainatate, acum doi ani. Pe atunci, in Romania inca nu aparusera. Zona Caransebesului e ideala pentru un astfel de tractoras; cum iesi din oras, dai in padure. De cand l-a cumparat, plimbarea cu ATV-ul a ajuns ca un drog. Si-a cautat tovarasi in toata tara, apoi a inceput sa se gandeasca la un concurs.

A ochit trasee, a studiat cum sunt intrecerile prin alte tari. Anul asta a reusit sa adune vreo zece impatimiti la ATV Roumanian Trophy - primul concurs din Romania. Vedeta este un atevist din Ungaria, Arpad Kovacs. Ridica motorul pe doua roti cu atata usurinta ca zici ca asa e in fisa tehnica - sa mearga vertical. Si-a rupt toate oasele pana sa ajunga la asemenea performanta. Romanii nu sunt invidiosi. In Ungaria, ATV-urile au aparut cu cativa ani inainte ca in Romania sa se auda de asa ceva.

Acum, la ei se organizeaza aproape un concurs pe saptamana, asa ca este firesc sa aiba deja maestri ai acestui sport extem. Regulile concursului si punctajul le-a stabilit Emeric. A convins Romsilva sa le dea voie sa zburde pe drumurile din padure, Primaria Caransebes sa le puna la dispozitie un teren pentru proba de indemanare, BGS-ul pentru asistenta medicala de urgenta si cativa profesionisti de la un club local ca sa arbitreze.

Indemanarea a putut fi demonstrata pe vreo 600 de metri de teren nisipos intortocheat de marcaje. Unii au considerat insa ca proba e prea simpla. Asa ca s-a convenit acordarea unui supliment de adrenalina - urcarea si coborarea unui deal abrupt. Unui ATV i s-a indoit janta, altuia i-au inflorit rotile din fata ca petalele unei lalele ofilite. Le-au "preparat" pe loc cu un ciocan.

A doua proba consta intr-un enduro montan - un traseu de vreo 4-6 ore prin padure. Ca sa fie siguri ca nu o sa-si rupa vreunul gatul, organizatorii au hotarat sa penalizeze atat intarzierea peste 6 ore, cat si graba. Cei care vor ajunge mai devreme de 4 ore vor fi sanctionati. Nu vor pleca pe traseu decat in echipe de cel putin doi concurenti, ca sa se poata ajuta reciproc in caz de nevoie.

Bucuria concurentilor - in dimineata probei de enduro montan a inceput sa ploua torential. Atevistii adora mersul prin noroi. Un costum uscat si curat este considerat jenant. Proba cea mai draga este Drumul porcului - un traseu pe care sunt balti si pe timp de seceta.

Unul din concurenti este medic chirurg in Timisoara. Singura lui grija era sa nu pateasca ceva la maini, ca daca-si rupe vreun picior poate sa opereze si in carut. Sufera de atevism de vreun an jumate, de cand si-a cumparat motorul. A cazut de cateva ori, odata, cu tractorasul peste el. Cel mai rau este cand merge pe munte si intalneste caini ciobanesti. Zgomotul motorului ii face foarte agresivi.

Noroc ca stanele sunt asezate in poieni si poate sa bage viteza. Emeric crede ca in scurt timp traseele montane calare pe ATV vor fi foarte pretuite. Fiind sigur ca mania va prinde si romanii, si-a cumparat cateva ATV-uri si s-a gandit sa inceapa o afacere. A plecat cu motoarele la Costinesti si le-a inchiriat turistilor sa se plimbe pe faleza. La cateva zile, s-a trezit fara ele. I-au fost furate noaptea din parcare. In functie de capacitatea motorului si de marca, un ATV poate costa chiar si 10.000 de euro.

Daca vrei sa faci performanta, iti trebuie si un costum special. Jacheta si pantalonii seamana cu ale motociclistilor, dar sunt mai largi, ca sa permita miscarile bruste, iar pe dedesubt au niste plachete care protejeaza, cel putin, coloana vertebrala, pieptul, coatele si genunchii. Casca seamana cu cea a motociclistilor enduro, dar protejeaza mai bine barbia si asigura o vizibilitate mai mare. Cizmele aduc a bocanci de schi, dar sunt mult mai flexibile si au intarituri, ca sa preia socul loviturilor. O astfel de costumatie costa cateva sute de euro.


Despre autor:

Gandul

Sursa: Gandul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.