Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a cerut ieri oprirea de la difuzare a spoturilor Logan si Unirea, pentru ca promoveaza comportamente imorale. Aceeasi decizie s-a luat si pentru reclamele magazinelor de electrocasnice Domo, Altex si Flanco, din cauza scrisului mic cu care sint redate informatii importante pentru consumatori.

Discutia asupra celor cinci reclame a pornit de la spotul pentru modelul Logan cu motorizare diesel, care arata, conform CNA-ului, un autoturism care trece pe rosu, promovind astfel un comportament "imoral" si "daunator sigurantei". Membrii CNA au considerat ca spotul contravine articolului 29 din Legea audiovizualului, alin. 1, literele e si g, care arata ca publicitatea trebuie "sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei", precum si "comportamentele indecente si imorale".

A trece sau a nu trece pe rosu

Decizia a fost luata la initiativa lui Attila Gasparik, vicepresedintele CNA, care a cerut vizionarea spotului in cadrul sedintei de marti. "De multe ori nu luam in considerare caracteristicile specifice ale societatii noastre. Si nu este punctul tare al societatii noastre de a se supune legilor. De aceea nu cred ca este bine sa se sugereze in publicitate ca esti nemaipomenit daca treci pe rosu", a declarat Gasparik pentru "Cotidianul".

Pe de alta parte, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia sustine ca masina trece inainte de a cadea bariera, deci nu incalca nici o regula. "Am vrut sa facem o treaba profesionala si am vrut sa aratam ca in afara de faptul ca masina este robusta si spatioasa, ea este si foarte dinamica. Nu am vrut in nici un caz sa promovam proasta educatie rutiera. Noi, la Dacia, nu facem lucruri imorale", a adaugat Stroe. "Am hotarit sa ne uitam mai mult timp la televizor si sa nu lasam totul doar pe seama celor de la monitorizare. Asa vom vedea mai repede tot ceea ce nu ni se pare in regula", a explicat Ralu Filip, presedintele CNA.

Imoralitate contagioasa

Pornind de la cazul Logan, Mircea Sorin Moldovan, membru CNA, a propus si oprirea unui spot la coniacul Unirea pentru ca ar incalca aceleasi prevederi legale. Un personaj din spotul respectiv trage semnalul de alarma al unui tren pentru ca un altul sa cumpere o sticla de coniac. Ralu Filip a apreciat ca "ideea de a opri trenul ca sa bei reprezinta un comportament imoral". Membrii CNA au votat si oprirea acestui spot de la difuzare.

Florian Radu, brandmanager Unirea, afirma: "Eu sint total de acord cu domnul Ralu Filip cind spune ca 'ideea de a opri trenul ca sa bei reprezinta un comportament imoral>>. Insa, cu tot respectul, nu asta se intimpla in spot". Cei de la NextCap, agentia care a produs spotul, sustin ca insiruirea evenimentelor nu este asa cum o vede CNA-ul. "Mi se pare absurd sa creada cineva ca daca intr-o reclama o masina trece pe rosu sau daca un personaj trage un semnal de alarma, asa va face toata lumea de acum incolo", spune Marius Negrea, creative director la DDB Bucuresti.

El adauga ca CNA vede publicitatea doar ca pe o transmitere de informatie, ignorind aspectul cultural al reclamei. "Nu poti judeca reclama doar ca pe o tranzitie de informatii, ca atunci nu mai ramine nimic. Diferenta nu se poate face doar prin date, trebuie sa se realizeze si prin atitudinea brandului. Mai ales ca nu sint asa violente ca in Vest. Sint curios cum ar arata un spot facut pentru CNA?", se intreaba Negrea.

Cititul cu lupa este taxat

In aceeasi sedinta, CNA a decis oprirea tuturor spoturilor pentru Domo, Altex si Flanco in care se prezinta promotii si se afiseaza un text ilizibil si scurt cu detaliile acestora. "Este vorba despre informatiile concrete, importante, unde afli ca nu este chiar asa ca in reclama, si pe care trebuie sa le citim cu lupa", a declarat Filip. Pe baza Deciziei CNA privind informarea corecta, Consiliul a cerut ca spoturile sa fie oprite pina cind textul va fi lizibil si va fi tinut pe ecran destul de mult timp pentru a putea fi citit. Andreea Gurau, PR Manager Altex a declarat ca firma este de acord sa faca schimbarile, daca CNA-ul crede ca sint necesare.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.