"Sindromul de shopping" a inceput sa faca victime in Romania. Nebunia cumparaturilor se transforma, mai ales in perioada sarbatorilor, intr-un fel de alienare in masa.

Exista si in Romania din ce in ce mai multe persoane obsedate sa cumpere zilnic, indiferent ce, fara sa tina cont de buget. "Sindromul de shopping" este o dependenta precum tutunul, alcoolul sau drogurile. Au aceasta "furie" de a cumpara, spune psihologul Georgeta Ghinea, in special femeile, care doresc ca prin acest viciu sa umple un gol psihologic, sufletesc ori, mai ales, neimplinirile din viata sexuala".

RATELE SI CREDITELE

Romanii sunt loviti de febra cumparaturilor in rate. De la bogat la sarac, toata lumea cumpara in principal electronice si electrocasnice. Suma rezonabila pe care cumparatorii o pot plati o data pe luna este factorul care a declansat aceasta "isterie", chiar daca la sfarsitul ratelor pretul produsului este dublu. Majoritatea institutiilor de creditare ofera posibilitati de cumparare in rate foarte atractive ori tot felul de carduri de creditare. De asemenea, reducerile de preturi initiate de magazine speculeaza nevoia oamenilor de a face achizitii.

SI BOGATII PLANG

In formele sale cele mai grave, sindromul apare in zona oamenilor care dispun de multi bani. "Acest aspect poate lua forme monstruoase pana la o criza acuta de identitate, spune Georgeta Ghinea. Sumele cheltuite pot fi echivalente cu o intreaga avere. Ideile expansive de grandoare pe care personajul respectiv le are il fac sa se considere posesorul unor conturi nelimitate si sa actioneze in consecinta. Evident, preferate sunt lucrurile foarte scumpe - bijuterii, blanuri, parfumuri, masini scumpe", a precizat Georgeta Ghinea.

VICIU MAI TARE CA DROGURILE

"Din cauza febrei cumparaturilor pot sa apara tensiuni in viata de cuplu, considera Georgeta Ghinea. Efervescenta de a cumpara orice nu numai ca nu rezolva carentele emotionale, dar poate duce la grave probleme financiare, care pot pune in pericol situatia familiala sau personala a celui care nu se opreste la timp".

STATISTICI

Desi fenomenul a fost slab monitorizat, statisticile existente arata ca febra cumparaturilor a cuprins 20 la suta dintre femeile germane, 40 la suta dintre cele americane si 52 la suta dintre cele britanice. Dependenta de cumparaturi este incurajata si de sistemele cu plata prin carduri, deoarece banii electronici ii creeaza maniacului senzatia de "mana libera".

EPIDEMIA SECOLULUI

Specialisti din diverse tari au depistat simptomele dependentei de cumparaturi inca din anii '90. Caracteristic femeilor, acest dezechilibru mental si afectiv risca azi sa devina epidemia secolului.
Dependentul care se intoarce acasa cu sacosele incarcate si incepe sa despacheteze se intreaba de ce a cumparat atat de multe lucruri. Cu toate astea, nici nu se poate abtine sa repete istoria la o noua incursiune in magazine si nici nu regreta vreodata ca a cumparat si ce nu-i trebuia.

FRUSTRATII SI IMPETUOSII

"De regula, acest tip de dependenta isi are originea in copilarie, la persoanele care au dus lipsa de afectiune si atentie din partea familiei", explica psihologul rus Nadejda Iugrina, citata de Pravda. Dependenta de cumparaturi atinge si persoanele impetuoase, adica cele care actioneaza mai intai si abia apoi se gandesc la consecintele faptelor lor. In magazine, astfel de persoane se trezesc adesea in fata casei de marcat ca nu au suficienti bani in portofel ca sa plateasca toate cumparaturile.


Despre autor:

Sursa: Ziarulcn.com


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.